۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۱۷۷۲۹۵
در هفتمین جلسه امام حسن شناسی مطرح شد؛

فهم آثار مثبت صلح‌نامه امام حسن نیازمند تفکر عمیق است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان این‌که فهم آثار مثبت این صلح نیازمند بررسی و تفکر عمیق است، گفت: صلح امام حسن(ع) برکات بسیار داشت که یکی از آن برکات حفظ اسلام از نابود شدن بود.
ويژه نامه تبيان در تولد امام حسن(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام سلیمانی، پژوهشگر تاریخ اسلام، در هفتمین جلسه از دوره کوتاه مدت امام حسن(ع) شناسی، که در شبستان نجمه خاتون،‌ حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد،‌ به بررسی دلایل صلح‌نامه امام سوم شیعیان پرداخت و گفت: امام مجتبی(ع)، به سبب مصلحت اسلام و حفظ جان شیعیان صلح‌نامه را پذیرفتند.

وی ادامه داد: اگر امام(ع) صلح‌نامه را نمی‌پذیرفتند، معاویه تمام شیعیان را کشته و اسلام را نابود می‌کرد، صلح امام حسن(ع) برکات بسیار داشت که یکی از آن برکات حفظ اسلام از نابود شدن بود و فهم آثار مثبت این صلح نیازمند بررسی و تفکر عمیق است.

استاد حوزه و دانشگاه درباره دلایل حفظ اسلام به وسیله پذیرش صلح‌نامه از سوی امام حسن(ع)، اظهار داشت: اگر امام(ع) صلح‌نامه را نمی‌پذیرفتند، اختلاف در جامعه اسلام شکل گرفته و رومیان نیز از فرصت بدست آمده استفاده کرده و به حکومت اسلامی حمله می‌کردند و این خود عاملی می‌شد تا سرزمین‌ها اسلامی به دست کفار بیفتد.

وی افزود: سستی یاران امام(ع) نیز از دیگر دلایل پذیرش صلح‌نامه از سوی این امام همام بود، در تاریخ نقل شده، از چهل هزار شمشیر زن کوفی تنها دوازده هزار نفر حاضر به شرکت در جنگ با معاویه شدند.

حجت‌الاسلام سلیمانی خستگی جنگ و دنیا زدگی را از مهم‌ترین دلایل شرکت نکردن افراد در جنگ امام حسن(ع) علیه معاویه دانست و خاطرنشان کرد: در زمان امام دوم(ع) ماهیت مسلمانان دنیا زدگی شده بود، یعنی افراد به جای این‌که به فکر آخرت خود باشند به فکر دنیا و ساختن آن بودند.

وی تصریح کرد: وقتی مردم در معرض امتحانات آسان قرار بگیرند،‌ دنیا زده شده و دیگر توان انجام کارهای بزرگتری را نخواهند داشت، در دوران خلفا مردم راحت‌ طلب شده بودند،‌ از این‌رو در دوران امام حسن(ع) دیگر طاقت تحمل امتحانات سخت‌ را نداشته و حاضر به جنگ با معاویه نشدند.

پژوهشگر تاریخ اسلام، ناهمگونی سپاه امام حسن(ع) و خیانت عبیدالله بن عباس را از دیگر دلایل پذیرش صلح‌نامه از سوی امام(ع) خواند و گفت: سپاه امام مجتبی(ع) از شیعیان، خوارج، منافقان و افراد سست تشکیل شده بود و هماهنگی چندانی میان این افراد وجود نداشت.

وی ادامه داد: همچنین دسیسه‌های معاویه و فرستادن پیک‌های مختلف از عوامل مهم در سست شدن حمایت مردم از امام(ع) شد، از این‌رو امام مجتبی(ع) برای حفظ اسلام و شیعیان چاره‌ای جز پذیرش صلح‌نامه نداشتند، اگر ایشان جنگ می‌کردند چیزی از اسلام ناب محمدی باقی نمی‌ماند.

استاد حوزه و دانشگاه درباره مفاد صلح‌نامه و برکات این صلح‌، خاطرنشان کرد: در این صلح‌نامه امام حسن(ع) از معاویه خواسته بودند که نسبت به سنت پیامبر(ص) و خلفای صالح مقید باشد، برای خود جانشین انتخاب نکند، سهم بنی‌هاشم را بپردازد، ثروت خزانه کوفه را مصادره نکند، به یاران امام علی(ع) آزار نرساند، به مردم شام و حجاز آزار نرساند و در آمد داراب‌جرد را به خانواده شهدای صفین و جمل بپردازد.

وی افزود: معاویه پس از پذیرش صلح‌نامه از سوی امام حسن(ع)، به هیچ یک از پیمان‌های خود عمل نکرد و این عمل معاویه سبب شد تا مردم کوفه به ذات و باطن پلید خاندان بنی‌امیه پی‌ببرند، از این‌رو خود مردم در صدد نابودی این طایفه بودند.

حجت‌الاسلام سلیمانی با بیان این‌که امروزه ورثه و ثمره بنی‌امیه، وهابیت است، خاطرنشان کرد: تمام تلاش وهابیان این است که اسلام را نابوده کرده و نام ابوسفیان و یزید را بار دیگر زنده کنند، حتی اگر در عربستان کتابی در مذمت یزید و ابوسفیان نوشته شود، نویسنده تأدیب می‌شود.

پژوهشگر تاریخ اسلام در پایان، خواستار دشمن شناسی افراد شد و گفت: دشمن شناسی باید در هر دورانی به وسیله امام معصوم(ع) صورت بگیرد، اکنون نیز ما در شناخت دشمن باید گوش به فرمان ولی فقیه باشیم./993/پ202/ی

 

 

 

 

ارسال نظرات