۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۸
کد خبر: ۱۷۷۳۱۴
کارشناس رسانه:

هدف دشمن اندلسی کردن ایران است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه با بیان این که مقام معظم رهبری از سال 1367 به شیوه‌های مختلف موضوع جنگ نرم را با تعبیرهایی همچون جنگ فرهنگی، تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، جنگ نرم و بسیاری تعابیر دیگر به مسوولان و مردم تذکر داده‌اند اما کمتر به آن توجه شد، گفت: هدف دشمن اندلسی کردن ایران است و پس از تحقق این امر، از حمله نظامی نیز ابایی نخواهند داشت.
نشست علمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسین بابا مرادی، کارشناس رسانه در دوازدهمین جلسه از سلسله نشست‌های خانواده قرانی که در مسجد بیمارستان قائم (عج) مشهد برگزار شد به بررسی موضوع شبکه‌های ماهواره‌ای پرداخت و گفت: جنگ امروز، جنگ فرهنگی است و نتایج این جنگ را امروز در شهرها شاهد هستیم.

وی به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون موضوع جنگ نرم اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری از سال 1367 به شیوه‌های مختلف موضوع جنگ نرم را با تعبیرهایی همچون جنگ فرهنگی، تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، جنگ نرم و خیلی تعابیر دیگر به مسوولان و مردم تذکر داده‌اند اما کمتر به آن توجه شد. هدف دشمن اندلسی کردن ایران است و پس از تحقق این امر، از حمله نظامی نیز ابایی نخواهند داشت.

بابا مرادی با بیان تاریخچه‌ای از تولید ماهواره در جهان، اظهار داشت: نخستین ماهواره توسط شوروی و باهدف‌های نظامی به فضا پرتاب شد و پس از آن امریکا به عنوان دومین کشور در فضا حاضر شد و فصل تازه‌ای در ارتباطات بین‌المللی را به وجود آوردند.

وی ادامه داد: شبکه‌های ماهواره‌ای از سال 1372 در ایران قابل دریافت شد و نخستین شبکه فارسی‌زبان نیز در سال 1375 با نمایش فیلم‌های پیش از انقلاب آغاز به کار کرد و به دلیل ایجاد معضلات فرهنگی فراوان در جامعه اسلامی ایران، قانون منع استفاده از ماهواره در سال 1373به تصویب مجلس رسید و امروز 63 شبکه فارسی‌زبان در فضای ماهواره به فعالیت می‌پردازند.

این کارشناس رسانه با یادآوری خصومت دشمنان با کشور اسلامی ایران، ابراز داشت: دشمن متوجه شده که برای ورود به مرزهای کشور کار سختی پیش رو دارد و برای این کار باید از راه امواج وارد شود.

وی تصریح کرد: وسایل ارتباطی و رسانه‌ای در کنار این که می‌تواند استفاده‌های خوبی داشته باشد، می‌تواند اهداف و مقاصد منفی را پیگیری کند. از این رو، استفاده از قوانین بازدارنده نمی‌تواند به تنهایی مفید واقع شود بلکه به کار فرهنگی توسط سازمان‌ها و نهادهای مسوول دارد.

کارشناس گروه پژوهشی بیان به ذائقه سازی شبکه‌های ماهواره‌ای برای مخاطبان خود اشاره کرد و ابراز داشت: برخی به برنامه‌های ورزشی علاقه‌مند شده و برخی نیز برنامه‌های مستند را می‌پسندند اما نکته دارای اهمیت این است که در برخی برنامه‌های مستند که گاهأ نیز تفکر داروینیسم را نیز تبلیغ می‌کنند، دغدغه خود را انقراض فلان حیوان در فلان نقطه جهان معرفی می‌کنند درحالی‌که روزانه هزاران انسان در کشورهای فلسطین، عراق، افغانستان و کشورهای دیگر به بدترین شکل ممکن کشته می‌شوند.

وی تأکید کرد: باید دشمن را در عرصه جنگ شناخت، نقاط ضعف و قوت او، نقاط ضعف و قوت خود و اقتضائات میدان مبارزه را شناخت تا بتوان به پیروزی رسید.

بابا مرادی به آمار استفاده مردم ایران از ماهواره اشاره کرد و گفت: طبق نظرسنجی سازمان صدا و سیما، 62 درصد مردم ایران از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند و این آمار وحشتناکی برای یک کشور اسلامی است همچنین در نظرسنجی دیگری از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان مشخص شد که همین مقدار از دانش‌آموزان دختر و پسر نیز از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده کرده و طریقه باز کردن کدهای شبکه‌ها را نیز یاد دارند.

این کارشناس رسانه به دسته‌بندی شبکه‌های ماهواره‌ای پرداخت و گفت: این شبکه‌ها به سه دسته دینی مذهبی، شبکه‌های سیاسی و شبکه‌های فرهنگی تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها نیز شبکه‌های فرهنگی هستند.

وی شبکه‌های وهابی و سلفی را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: این شبکه‌ها با بودجه عربستان و هدف قرار دادن دو اعتقاد بنیادی شیعه یعنی عزاداری امام حسین (ع) و انکار مهدی موعود (عج) فعالیت می‌کنند که از سوی شبکه‌هایی همچون کلمه، نور و وصال به تبلیغ و ترویج آن می‌پردازند.

بابا مرادی به پخش سریال الحسن والحسین با دوبله فارسی از شبکه کلمه اشاره کرد و افزود: این سریال با مخدوش کردن چهره امام حسین(ع)، ایشان را فردی خشن و خون‌ریز معرفی می‌کند و حادثه کربلا را حاصل خشونت امام حسین (ع) می‌داند و همچنین شیعه را ساخته دست یهودیان معرفی می‌کند. آنان شهادت حضرت فاطمه (س) را نیز انکار می‌کنند زیرا اگر شهادت ایشان به اثبات برسد، بنیان فکری آنان از بین خواهد رفت.

وی به شبکه‌های تبلیغ مسیحیت و بهاییت اشاره کرد و اظهار داشت: این شبکه‌ها نیز با منفی جلوه دادن چهره اسلام و شیعه سعی در القای دین خود به عنوان برترین دین داشته و از راه نقض باورهای اسلامی و شیعی وارد می‌شوند. همچنین شبکه اهل‌بیت که به ظاهر شیعی است، به توهین به اهل سنت روی آورده ئ البته با توهین به مسوولان جمهوری اسلامی و کسانی که با او مخالفت داشته باشند، آنان را کافر و خود را حق معرفی می‌کند.

وی با اشاره به شبکه‌های بی‌بی سی و صدای امریکا عنوان داشت: این شبکه‌ها با رویکرد خبری و اطلاع‌رسانی، اخبار راست و دروغ را در قالبی باورپذیر تنظیم کرده و مطالب مورد دلخواه خود را به بیننده القا می‌کند. نمونه عملکرد دوگانه آنان در اتفاقات سال‌های 78 و 88 قابل مشاهده است.

این کارشناس موسسه پژوهشی امام رضا (ع) به بررسی شبکه‌های فرهنگی پرداخت و هدف اصلی آنان را خانواده‌ها دانست و گفت: شبکه‌های فارسی‌زبانی همچون فارسی وان، جم تی وی، من و تو و چندین شبکه دیگر با هدف قرار دادن  خانواده و مادران،سعی در سست کردن پایه‌های خانواده دارند.

وی افزود: این شبکه‌ها با نمایش فیلم‌هایی با مضمون خیانت، روابط پیش از ازدواج و روابط غیراخلاقی سعی در عادی‌سازی این اعمال در بین افراد خانواده و به ویژه خانم‌ها دارند زیرا اگر مادر خانواده به موضوعی علاقه‌مند شود، سایر اعضای خانواده نیز به آن علاقه‌مند خواهند شد.

کارشناس حوزه رسانه به لزوم توجه والدین به ابراز محبت به اعضای خانواده اشاره کرد و اظهار داشت: فرزندان دارای فقر محبت هستند و این باعث می‌شود تا این کمبود خود را خارج از خانه جست و جو کنند؛ همچنین ابراز محبت زن و شوهر به یکدیگر و به طور دقیق تر، پدر خانواده به مادر خانواده باعث استحکام بیشتر خانواده خواهد شد. امام صادق (ع) می‌فرمایند:« اگر مردی به همسرش بگوید دوستش دارد، او هیچگاه از قلبش بیرون نخواهد رفت»./9315/پ202/پ

ارسال نظرات