۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۱۷۷۳۴۶

نگاهی به دعای روز نوزدهم ماه رمضان+فیلم؛

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: حق مبین حق آشکار و روشنی است که خداوند ما را به سوی آن هدایت می‌کند و این حق باید به دین اسلام و ولایت امیرمؤمنان امام علی‌(ع) معنا کرد که خود حقیقت آفرینش را در برمی‌گیرد.
دعاي روز نوزدهم ماه رمضان

دعای روز نوزدهم ماه رمضان: «اَللّهُمَّ وَفِّرْ فیهِ حَظّى مِنْ بَرَکاتِهِ وَسَهِّلْ سَبیلى اِلى خَیْراتِهِ وَلا تَحْرِمْنى قَبُولَ حَسَناتِهِ یا هادِیاً اِلَى الْحَقِّ الْمُبینِ؛ خدایا سرشار کن در این ماه بهره‌ام را از برکات آن و هموار ساز راهم را به سوى خیرات آن و محرومم مساز از پذیرفتن حسناتش اى راهنماى بسوى حقیقت آشکار

 

آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شرح دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان با بیان این‌که امروز روز قدر است و برکات زیادی دارد برخواندن دعا، عبادت کردن و تلاوت قرآن در این روز تأکید کرد و افزود: قرائت قرآن یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین اعمال در لیالی قدر است.

 

وی در شرح فراز «اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکَاتِهِ» گفت: حظ‌ّ وافر به معنای بهره کافی و عالی است و وقتی از خدا می‌خواهیم به ما حظّ وافر دهد یعنی بهره ما را از برکاتش زیاد گرداند که توبه به درگاه ذات اقدس الهی یکی از برکاتی است که در این روز می‌توان از آن بهره‌مند شد.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به فراز «وَ سَهِّلْ سَبِیلِی إِلَی خَیْرَاتِهِ» ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید «در کارهای خیر از یکدیگر سبقت بگیرید»، بنابراین‌ وقتی از خدا خواستیم که بهره ما را از برکاتش زیاد گرداند، از او می‌خواهیم که راه ما را به سوی خیرات و نیکی‌ها سهل و آسان قرار دهد تا بتوانیم به خوبی از عهده انجام اعمال خیر برآییم.

 

وی تصریح کرد: برخی تصمیم به انجام کار خیر می‌گیرند اما در لحظه‌ای دیگر نسبت به انجام آن منصرف می‌شوند و یا ممکن است عمرشان کفاف انجام آن کار را ندهد، از این‌رو خداوند بر سبقت گرفتن در کار خیر امر می‌فرماید و ما هم از او می‌خواهیم که انجام این کار خیر را بر ما آسان کند تا در انجام آن موفق شویم.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به آیه «رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» گفت: در بخش دیگری از دعای روز نوزدهم ماه رمضان از خدا می‌خواهیم ما را امروز از قبول حسناتش محروم نفرماید و اگر کار خوبی انجام می‌دهیم، حسنات این عمل خوب را هم به ما برساند؛ حسنات مقبول یعنی حسناتی که مورد قبول خداوند متعال است.

 

وی یادآور شد: «وَ لاَ تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ» یعنی گناهی نکنم که حسناتم از بین برود؛ از کسی غیبت نکنم و به کسی تهمت نزنم که سبب از بین رفتن حسنات می‌شود و انسان به واسطه گناهانی که در طول عمر انجام می‌دهد از یک سری کارهای خیر که انجام آن‌ها مقبول درگاه خداوند است، محروم می‌ماند.

 

این استاد حوزه تصریح کرد: گناه حجابی است که بنده بین خود و خدای خویش ایجاد می‌کند؛ انسان با انجام هر گناه لکه سیاهی بر دلش می‌نشیند و با مرور زمان و انجام گناهان بیشتر آن لکه سیاه بیشتر می‌شود تا اینکه انسان با آن دل سیاه خود نمی‌تواند با خدای خویش ارتباط برقرار کند و کسی که از خدای خویش دور گردد هرگز نمی‌تواند کار نیکی را انجام دهد.

 

وی در شرح فراز پایانی دعای روز نوزدهم ماه رمضان گفت: «یَا هَادِیاً إِلَی الْحَقِّ الْمُبِین» یعنی ای خدایی که راهنمایی می‌کنی به سوی حق و حقیقت مبین، حق مبین یعنی حق آشکار و روشن که خدا ما را به سوی آن هدایت می‌کند و این حق را باید به دین اسلام و ولایت امیرمؤمنان امام علی‌(ع) معنا کرد که خود حقیقت آفرینش را در برمی‌گیرد.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی گفت: امروز روزی است که باید از برکات و حسنات آن بهره‌مند شویم و در راه انجام عمل خیر گام برداریم، بنابراین به درگاه خداوند متعال استغاثه کرده و او را به حق دین حقی که برای ما مقرر داشته قسم می‌دهیم، ما را از گناهان دور ساخته و به انجام حسنات که مقبول درگاه اوست مشغول سازد. /915/

 

ارسال نظرات