۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۱۷۷۴۱۷
آیت‌الله استادی:

برخی مغازه‌داران عامل رواج گناه در جامعه هستند

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله استادی با انتقاد از حضور فروشنده‌های آقا در مغازه‌های که تنها لباس بانوان را عرضه می‌کنند، گفت: آیا در این مغازه‌های که نامحرم‌ها با هم در ارتباط هستند، احتمال به گناه افتادن افراد نیست؟ این‌گونه مغازه‌ها عامل رواج گناه در جامعه هستند، هر چند بر سر در آن نام ائمه(ع) را نوشته شده باشد.
سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد اعظم قم، با اشاره به آیات سوره انسان، امتحان بندگان را از سنت‌های الهی دانست و گفت: هیچ فردی نیست که مورد امتحان و آزمایش خداوند متعال قرار نگیرد.

وی ادامه داد: در روایتی با این مضمون آمده «خداوندا به تو پناه می‌برم از امتحاناتی که برای همه بندگانت داری»، انسان نباید از خدا بخواهد که او را امتحان نکند، چرا که مبتلا شدن بندگان به امتحان‌ از سنت‌های الهی است، بلکه فرد باید از خدا بخواهد که او را به امتحان‌های سخت که سبب بدبختی و سرافکندی می‌شود، گرفتار نکند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در روایت آمده که خدا به پیامبر(ص)، گفت «تو را به پیامبری مبعوث کردم تا هم تو به وسیله امت و هم امت به وسیله تو امتحان شوند».

آیت‌الله استادی با تأکید بر این‌که هر فردی به وسیله فرد دیگر مورد امتحان الهی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: امیرمؤمنان(ع) در نامه‌ای به معاویه می‌نویسند «ای معاویه خدا من را به وسیله تو و تو را به وسیله من امتحان می‌کند»، البته امتحان اولیا الهی برای ترقی و پیشرفت آن‌ها است.

وی افزود: امتحان‌های الهی، بنده را از غفلت بیرون می‌کند، وقتی انسان باور داشته باشد که این دنیا محل امتحان بوده و هر لحظه امتحان و آزمایش می‌شود، بیشتر مراقب بوده و هر عملی را انجام نمی‌دهد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به این‌‌که افراد براساس شغل، مال و نوع زندگی امتحان می‌شوند، خاطرنشان کرد: هر انسانی در زندگی روزمره با چندین دو راهی روبرو می‌شود که هر کدام از این دو راهی‌ها یک نوع امتحان است.

وی تصریح کرد: در تاریخ نقل شده، وقتی امام حسین(ع) وارد سرزمین کربلا شدند، فرمودند «مردم بنده دنیا هستند و دین لغلغه زبان شان است، تا زمانی که دین به نفع و سود آن‌ها است، دور آن می‌چرخند و زمانی که وقت آزمایش و امتحان می‌رسد افراد با ایمان کم هستند».

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: انسان ممکن است به وسیله شهرت، مال، دنیا و شهوت مورد آزمایش الهی قرار گیرد، برخی از افراد تنها در زبان و به لفظ اقرار به مسلمان بودن می‌کنند، در حالی که در باطن و عمل دین را قبول ندارند.

آیت‌الله استادی با انتقاد از حضور فروشنده‌های مرد در مغازه‌های که تنها لباس بانوان را عرضه می‌کنند، گفت: در برخی از مغازه‌ها که تنها لباس بانوان عرضه می‌شود،‌ هم فروشنده آقا و هم فروشنده بانو وجود دارد و جای تعجب دارد که صاحب مغازه، فروشنده و حتی خریدار خود را متدین می‌دانند.

وی ادامه داد: آیا در این مغازه‌هایی که نامحرم‌ها با هم در ارتباط هستند، احتمال به گناه افتادن افراد نیست؟!، یعنی همه جوانان ما فرشته بوده و غریزه جنسی آن‌ها تحریک نمی‌شود؟ این‌گونه مغازه‌ها عامل رواج گناه در جامعه هستند، هر چند بر سر در آن نام ائمه(ع) را نوشته شده باشد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه به بیان احکام فقهی قرض دادن اشاره کرد و بیان داشت: اگر فردی پولی را به دیگری قرض داده و با او قید کند که در هنگام دریافت قرض، باید مقداری پول و یا جنس به او اضافه پرداخت کند، یا این‌که با او شرط کند که این پول را به او قرض می‌دهم تا فلان کار را انجام بدهی، در این تمام این موارد کار فرد ربوی بوده و مرتکب گناه شده است.

وی افزود: اگر فردی پولی را به دیگری قرض بدهد و با او قید نکند که در هنگام دریافت قرض‌اش مقداری پول و یا جنس بیشتری دریافت می‌کند، در این صورت ربا نیست، هر چند فرد قرض دهنده علم داشته باشد که قرض گیرنده در هنگام پرداخت قرض‌اش مقداری مال به او بیشتری می‌دهد./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات