میزان تعلق به دنیا در ایجاد مشکلات و مصیبتها تأثیرگذار است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین، استاد حوزه و دانشگاه، صبح امروز در ادامه جلسات خود که در مسجد رضوی اصفهان برگزار می شود، در ادامه اوصاف حضرت بقیة الله(عج)، اظهار داشت: یکی دیگر از اوصاف حضرت ولی عصر(عج) صابر است، که در قرآن کریم این کلمه نزدیک به بیست مرتبه تکرار شده، که این تعداد هم به صورت جمع و هم به صورت مفرد آمده است و اصل کلمه از صبر گرفته شده که از نظر لغوی نام گیاهی است که در صحرا می روید به نام صَبَر، که بسیار تلخ است و کنایه از این است که یک حالتی در انسان ایجاد شده که هیچ چاره ای جز پذیرش آن نیست.
وی در ادامه افزود: جناب راغب اصفهانی می گوید «صبر یعنی کنترل نفس»، به عنوان مثال اگر کسی به شما جمله ناخوشایندی بگوید، به تحمّل آن ناخوشی، صبر می گویند و در دعای هشتم صحیفه سجادیه، امام سجاد(ع) در کنار کلمه صبر، ضعف را آورده است، یعنی ضعف در کنترل صبر.
حجت الاسلام معمار منتظرین در تشریح واژه «عون» بیان داشت: قرآن کریم در دو جا، دو دستور متفاوت را صادر کرده، یک جا در سوره بقره فرموده «استعینوا بالصبر و الصلاة» یعنی طلب کنید عون را برای از بین بردن ضعف؛ از این رو کسانی که در کمترین مشکلات، صبرشان تمام می شود، طلب عونشان ضعیف است و دچار ضعف هستند اما در مقابل، انسان قوی بزرگ است، ظرفیتش زیاد است، مثل وقتی که سنگی را درون سطل آبی قرار می دهیم که آبهای سطل سریع لبریز می شود، اما اگر این سنگ را درون دریا قرار دهیم، اثری از لرزش در آن به وجود نمی آید.
این استاد حوزه علمیه در مورد ریشه مشکلات انسانها ابراز داشت: بیشتر مشکلات ما از کمی ظرفیت است، بزرگان عالم با دریا قابل قیاس نیستند، چون که دریا یک گوشه از این کره خاکی است چرا که در حدیث شریف کسا می گوییم تمام کوهها و ماه و خورشید و دریاها، همه و همه به خاطر این پنج نور به وجود آمده اند و وامدار آنها هستند.
وی با تبیین آیه استعینوا بالصبر و الصلاة گفت: اما عبارت، ضعف صبر است که خداوند می فرمایند باید همیشه طلب عون کنیم تا قوی شویم، برای همین به ما می گویند از صبر و نماز کمک بگیرید، چون با وجود این دو، ما به مرکز وصل می شویم، زیرا «انّ الله لقویّ عزیز» و اگر کسی عزیز شد ضعف در او راه ندارد.
حجت الاسلام معمار منتظرین ادامه داد: دومین جایی که خداوند در مورد صبر دستور داده، در سوره اعراف است که خداوند به آل موسی می فرماید «استعینوا بالله» و بعد بلافاصله می فرماید «واصبروا»پس معلوم می شود مقدمه صبر استعانت از خداوند است.
این پژوهشگر حوزه و دانشگاه در باره مواردی که صبر سفارش شده است، اظهار داشت: اولین مورد آن صبر در برابر نعمت و آن وقتی است که به عنوان مثال کسی بعد از چند سال صاحب فرزند می شود و کارهای عجیب و شادی عای مفرطی انجام می دهد و این نشانه ضعف اوست، بعد از آن صبر در برابر مصیبت است که امام صادق(ع) فرمودند «هر چیزی که مؤمن را اذیت می کند، مصیبت است».
وی افزود: در روایت داریم که شخصی پولش را شمارش می کرد و دید مقداری از آن نیست، از این رو غصه دار شد، برای بار دوم شمارش کرد و متوجه شد که پولش هست و غصه اش رفع شد، بعد از آن حضرت امیر(ع) فرمودند «این شخص گناهی انجام داده بود، اما استغفار نکرده بود و این غصّه کمبود پول، کفاره گناهش بود» و مرحله آخر، صبر در برابر معصیت است.
حجت الاسلام معمار منتظرین در بیان کلمه صابر اظهار داشت: حال باید ببینیم صابر که یکی از القاب حضرت ولی عصر(عج) بود، یعنی چه؟ که در این مورد باید گفت خداوند در آخر آیه صبر، مصیبت و سختی ها، فرموده (و بشّر الصابرین) که در ادامه می فرماید «الّذین اذا اصابتهم مصیبة، قالوا انّا لله و انّا الیه راجعون».
این استاد حوزه علمیه افزود: در تبیین معنای بشّر باید گفت وقتی خوشی از دل به بیرون و چهره منتقل شود به آن بشارت می گویند، حال چه موقع چهره صابر باز می شود؟ وقتی که مصیبتی به او رسید و او گفت انّا لله و انّا الیه راجعون.
وی در ادامه با بیان این نکته که باید ببینیم ریشه این مصیبت ها کجاست؟ افزود: خداوند وقتی می بیند متعلقات ما به این دنیا زیاد شده، در سوره شوری فرمایند«هرمصیبتی که به شما می رسد، خود شما با دست خود آن را کسب کردید، البته خداوند بسیاری از مصیبتها را از بین می برد».
حجت الاسلام معمار منتظرین در پایان با اشاره به معنای جمله «قالوا انّا لله و انّا الیه راجعون» گفت: در زمان جنگ و در بین نیروهای نظامی کلمه ای وجود دارد به عنوان اسم رمز، که از آن برای عبور استفاده می کردند، با توجه به این مثال باید گفت جمله انّا لله اسم رمز است برای عبور از مصیبتها، پس باید در همه سختیها بگوییم «انّا لله و انّا الیه راجعون»./939/پ201/س