۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۱۷۷۵۷۵
مدیر استانی حوزه علمیه مازندران:

نبود استاد گسترش مراکز تخصصی حوزه را با مشکل روبه‌رو کرده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام طاهری به برنامه مدیریت استانی برای برای گسترش مدارس تخصصی در استان اشاره کرد و گفت: در این خصوص زمینه سازی خوبی شده؛ اما چون با ظرفیت محدود استاد روبه‌رو هستیم این گسترش با مشکلات زیادی مواجه شده است.
حجت الاسلام ابوالقاسم طاهري، مدير حوزه علميه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ابواقاسم طاهری، مدیر استانی حوزه علمیه مازندران، امروز در بازدید از دفتر خبرگزاری رسا در شمال کشور با بیان این که فعالیت مدیریت استانی حوزه علمیه مازندران از تیر ماه 89 آغاز شد، گفت: بدون هیچ گونه امکاناتی کار تشکیل مدیریت حوزه علمیه استان آغاز شد، اما در حال حاضر شاهد فعالیت یک مجموعه منسجم در استان هستیم که بنا به اذعان مدیریت و معاونان حوزه علمیه به عنوان یک مدیریت برتر واول کشور محسوب می شود.

 

حجت الاسلام طاهری در ادامه سخنان خود با اشاره به این که حوزه علمیه مازندران از نظر آموزشی جز حوزه های بزرگ محسوب می شود، گفت: در حال حاضر حدود دو هزار و 500 طلبه در مدارس علمیه استان در حال تحصیل هستند.

 

وی با اشاره به این که عمده طلاب این استان تا قبل از تشکیل مدیریت استانی حوزه در بعد آموزشی ضعیف بودند، ادامه داد: در ابتدای آغاز به کار مدیریت استانی، این مجموعه یکی از سیاست های خود را این مسأله قرار داد تا امتحان های تجدیدی شهریور ماه به حداقل برسد.

 

مدیر استانی حوزه علمیه مازندران  ادامه داد: سطح آموزش در حوزه علمیه مازندران با تقویت اساتید، جذب اساتید با تجربه و تلاش مدیران مدارس به سطحی مطلوب رسید.

 

حجت الاسلام طاهری با اشاره به این که تا قبل از راه اندازی مدیریت استانی تنها در سه شهر استان مدارس سطح دو رسمی داشتیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ده مدرسه سطح دو رسمی داریم که برخی ها مجوز رسمی گرفته اند و مابقی در حال دریافت مجوز رسمی هستند.

 

وی ادامه داد: با ارتقاء سطوح علمی در حوزه علمیه مازندران حجم بسیاری از بار حوزه علمیه قم کم شد، چون طلاب، سطح دو را نیز در استان تحصیل می کنند  و برای سطح سه به قم هجرت می کنند.

 

مدیر استانی حوزه علمیه مازندران با بیان این که در حال حاضر سطح سه به صورت رسمی در حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل فعال است، گفت: البته در پی رسمی شدن سطح چهار نیز در این حوزه هستند.

 

وی ادامه داد: مدرسه علمیه امام صادق کوتنا نیز به دنبال رسمی کردن سطح سه و چهار است و این از نظر کیفی جایگاه حوزه را ارتقا بخشیده است.

 

مدیر استانی حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود به آموزش کارکنان، اساتید و مدیران مدارس علمیه استان اشاره کرد و گفت: جلسه مدیران حوزه هر ماه برگزار می شود که علاوه بر هماهنگی، آموزش های لازم نیز به آنها داده می شود.

 

وی در ادامه به بحث گسترش فرهنگ قرآن در حوزه علمیه مازندران اشاره کرد و گفت: طرح حفظ قرآن دو سال است که به صورت مستمر در میان طلاب حوزه علمیه استان در حال اجرا است.

 

حجت الاسلام طاهری  با اشاره به این که سال گذشته در کلاس حفظ قرآن مدرسه علمیه کوتنا طلاب مستعد حفظ کل معرفی شدند، ادامه داد: مدرسه ای را آماده کردیم که این افراد در حال حاضر جزء 28 قرآن را مشغول حفظ کردن هستند و تا شهریور ماه سی جزء را به پایان خواهند رساند.

 

وی خاطرنشان کرد: سال آینده برنامه ریزی داریم که 25 نفر در طرح حافظ کل شرکت کنند که از مجموعه ای که در طرح تابستان حفظ شرکت کردند سال آینده در طرح حفظ کل شرکت کنند.

 

مدیر استانی حوزه علمیه مازندران همچنین به مهم ترین اقدامات عمرانی صورت گرفته در مدارس علمیه استان اشاره کرد و گفت: مدارس علمیه استان پس از تشکیل مدیریت استانی جان تازه ای گرفتند چون ارتباط مدارس با قم در گذشته یک سویه، ضعیف و غیر کارشناسی بود اما در حال حاضر به صورت متعادل، عادلانه، یک دست و بر اساس نیاز با دفتر فنی حوزه ارتباط دارند و اعتبارات به صورت عادلانه میان مدارس تقسیم می شود.

 

وی ادامه داد: در این مدت برخی از مدارس مخروبه استان احیاء شد و تحول بسیار مناسبی در حوزه های علمیه استان شد.

 

حجت الاسلام طاهری همچنین به برنامه مدیریت استانی برای برای گسترش مدارس تخصصی در استان اشاره کرد و گفت: در این خصوص زمینه سازی خوبی شده اما چون با ظرفیت محدود استاد مواجه هستیم این گسترش با مشکلات زیادی مواجه شده است.

 

وی با بیان این که نخستین مرکز آموزش عالی حوزوی استان در آمل و در سه رشته تفسیرقرآن، کلام و فلسفه مشغول فعالیت است، گفت: دومین مرکز تخصصی حوزوی نیز در آینده ای نزدیک در شهرستان بابل راه اندازی خواهد شد.

 

مدیر استانی حوزه علمیه مازندران ادامه داد: با راه اندازی مدرسه علمیه امام علی(ع) نیز قرار است یک بخش مدرسه در اختیار مرکز تخصصی قرار گیرد.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که مدرسه امام علی(ع) ساری بیش از هشت هزار متر زیر بنا دارد، گفت: در حال حاضر برخی تجیهزات داخلی این مجموعه باقیمانده است کهبا افتتاح آن سطوح یک، دو، سه  با ظرفیت 500 طلبه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

 

مدیر استانی حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که هر چه از گذشته فاصله گرفتیم کمی تهذیب در حوزه کمرنگ شده است، گفت: مدارس علمیه استان با برنامه ریزی هایی که شده فعالیت بسیار خوبی را برای اثرگذاری معنوی طلاب شروع کردند.

 

وی ادامه داد: برگزاری جلسات مشاوره، مطالعه آثار شهید مطهری در میان طلاب، تلاوت، حفظ وآشنایی با مفاهیم قرآنی و استفاده از اساتید بنام اخلاق از جمله مهم ترین اقدامات صورت گرفته به منظور ترویج اخلاق در حوزه علمیه استان است.

 

حجت الاسلام طاهری همچنین با تقدیر از تلاش های خبرگزاری رسا در انعکاس اخبار حوزوی، گفت: فعالیت خبرگزاری همانند کار طلبه ها است چون طلبه ها درس می خوانند تا به تبلیغ دین بپردازند اما خبرگزاری رسا درس نخوانده به تبلیغ دین مشغول هستند.

 

وی با بیان این که اصل کارخبرگزاری رسا بسیار مقدس است، ادامه داد: فعالان این رسانه حوزوی نباید به دلیل حب و بغض از صداقت فاصله بگیرند.

 

مدیر استانی حوزه علمیه مازندران با بیان این که واقعیت ها را آنطور که رسالت این خبرگزاری است باید رسا اما واقعی منعکس کنند، گفت: سعی شود خبرها به گونه ای منتشر شود که در روح و روان مخاطبان اثرگذاری مثبت داشه باشد.

 

حجت الاسلام طاهری ادامه داد: نوع نگارش خبر باید به سمت و سویی برود که مردم به تقوا، دین، معنویت، حوزه دعوت شوند./950/پ201/س

ارسال نظرات