۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۱۷۷۷۱۲
کارشناس حوزوی:

مباحثه علمی، بهترین اعمال شب قدر است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی روانشناسی تبلیغ گفت: در روایات آمده است که در شب قدر، چند دقیقه با هم مباحثه علمی کنید، این کسب علم، با فضیلت‌ترین عملِ بهترین شب سال شمرده شده است.
شب قدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سامان هادی پور، کارشناس حوزوی روانشناسی تبلیغ، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: بهترین ماه، ماه مبارک رمضان است و اوج آن هم شب قدر است، خداوند می‌فرماید: کل سال یک طرف، ماه رمضان هم یک طرف، همه این‌ها یک طرف، شب قدر هم یک طرف، یک شبی که به اندازه هزار ماه بهتر است و باید قدر آن را بدانیم.

وی ابراز داشت: ما باید ببینیم در شب قدر که اوج شب‌های سال است، معصومین (ع) چه توصیه‌هایی دارند، رایج است که در این شب، دعای ابو حمزه ثمالی خوانده می‌شود، مردم به مسجدها می‌روند و قرآن به سر می‌گیرند.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: اما در این شب، با فضیلت‌ترین عملی که در روایات از معصومین (ع) وارد شده است، دعای ابو حمزه نیست، جوشن کبیر نیست، حتی شب زنده‌داری‌اش هم نیست، بلکه مباحثه علمی از با فضیلت‌ترین کارها در این شب است.

وی اظهار داشت: در روایات آمده است که در شب قدر، چند دقیقه با هم مباحثه علمی کنید، این کسب علم، با فضیلت‌ترین عملِ بهترین شب سال شمرده شده است.

حجت‌الاسلام هادی پور گفت: وقتی که می‌گوییم؛ برنامه ریزی معنوی، ذهنمان به دعا و نماز و قرآن می‌رود، این‌ها هم هست، قطعاً باید این‌ها باشد، اما در نگاه معارف ما، کسب علم یک برنامه معنوی بسیار مهم است که اگر علم نباشد عمل‌های ما مثل نماز و دعا هم به نتیجه نمی‌رسد.

وی ادامه داد: روایتی داریم که امام صادق (ع) می‌فرمایند «کسی که اهل عمل است، اگر این عمل بدون اطلاعات و دانش کافی باشد، مثل کسی است که در مسیر صحیح، حرکت نمی‌کند، بلکه از بی‌راهه می‌رود؛ هر چه سرعتش در عمل کردن بیشتر باشد، چون علم و اطلاعات کافی ندارد، این عبادات نه تنها او را نزدیک نمی‌کند بلکه دورش هم می‌کند»

این کارشناس حوزوی با ابراز تاسّف از کمبود سرانه مطالعه در کشور، گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد کشور، سال گذشته اعلام کرد سرانه مطالعه در کشور ، دوازده تا هجده دقیقه است، قطعاً این خیلی کم است، شاید اگر سرانه دیدن تلویزیون را محاسبه کنند، ده‌ها برابرِ این باشد، سرانه خیلی از کارهای ما بیشتر از مطالعه است باید این فرهنگ را در خانه‌ها نهادینه کنیم. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات