۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۱۷۷۷۲۸

احترام و محبت به رسول خدا وظیفه قرآنی ما است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی گفت: علاقه به خدا، رسول خدا و جهاد در راه خدا باید بر همه چیز مقدم باشد، بنابراین مهر ورزیدن به رسول خدا (ص) یک وظیفه الهی و قرآنی است، پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «مزد و پاداشی نمی‌خواهم جز اینکه به بستگانم مهر بورزید».
درس تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی تبریزی، از مراجع تقلید در برنامه رهیافت که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث التزام احترام به قبول اهل بیت (ع) پرداخت و گفت: وهابی‌ها می‌گویند ساختن سایه‌بان و مقبره برای انسان‌ها شرک است و این کار حرام است، اگر این کار شرک است باید قاعده شرک بر آن منطبق باشد.

وی ادامه داد: ما برای اهل قبول الوهیت و ربوبیت قائل نیستیم، ما معتقد نیستیم که سرنوشت ما به دست آن‌ها است و معتقد به بدعت نیز نیستیم، بدعت چیزی است که در قرآن و احادیث اسلامی ریشه‌ای نداشته باشد، در حالی که بنا سازی و احترام به قبول اهل بیت (ع) و انبیا الهی ریشه در قرآن دارد، ما برای این مورد دلایل قرآنی و روایی داریم.

حضرت آیت‌الله سبحانی ابراز داشت: دلیل اول این است که؛ قرآن می‌فرماید «خانه‌های انبیا را باید ترفیع کرد»، مراد از ترفیع، ترفیع معنوی است، یعنی باید احترام آن‌ها را حفظ کرد، یکی از راه‌های احترام این است که مقبره‌هایشان را از ویرانی حفظ کنیم و اجازه ندهیم آلودگی وارد آنجا شود.

وی ادامه داد: دلیل دوم، حاصل آیات و روایات این است که؛ باید خدا، رسول خدا و جهاد در راه خدا بر همه چیز مقدم باشد، اگر انسان به فرزندش، همسرش یا حتی به ثروتش علاقه دارد، باید علاقه‌اش به خدا، پیامبر و جهاد در راه خدا برتر و بالاتر باشد، محبت به خدا و رسول خدا باید در درجه عالی در قلب ما جای بگیرد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: خدا در قرآن به پیامبر می‌فرماید «بگو اگر پدران، فرزندان، برادران، همسران و خاندان شما و اموالی که گرد آورده‌اید و تجارتی که از کساد آن می‌ترسید و خانه‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید، اگر این‌ها نزد شما از خدا و پیامبرش و جهاد در راه خدا، محبوب‌تر باشد، صبر کنید که فرمان خدا به اجرا در آید، خدا گروه فاسق را هدایت نمی‌کند، مؤمن کسی است که خدا و جهاد در راه او را بیش از همه چیز حتی همسر و فرزندانش دوست دارد».

وی بیان داشت: علاقه به خدا، رسول خدا و جهاد در راه خدا باید بر همه چیز مقدم باشد، بنابراین مهر ورزیدن به رسول خدا (ص) یک وظیفه الهی و قرآنی است، پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «مزد و پاداشی نمی‌خواهم جز اینکه به بستگانم مهر بورزید»، مهر ورزیدن به بچه‌های پیامبر و آل رسول الله (ص) به نفع ما و مایه کمال ما است و الا آن‌ها نیازی به مهر ورزیدن موقت ما ندارند،

حضرت آیت‌الله سبحانی ابراز داشت: اهل سنت حدیثی از رسول خدا (ص) نقل می‌کنند که حضرت نسبت به امام حسین (ع) و امام حسن (ع) می‌فرمایند «هر کس این دو جوان کوچک و پدر و مادر این‌ها را دوست بدارد، در روز قیامت با من خواهد بود»، این نشان می‌دهد که چه اندازه محبت و احترام به اهل بیت مهم و یکی از وظایف ما است.

مهر ورزیدن به اهل بیت (ع) و احترام به آن‌ها چگونه است؟

وی در بیان چگونگی مهر ورزیدن به ائمه (ع) گفت: ما باید به سخنان آن‌ها گوش دهیم و سپس به آن‌ها عمل کنیم، عمل کردن به سخنان محبوب نشانه حب است، نمی‌شود کسی بگوید من رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع) را دوست دارم، اما هرگز به گفتار آن‌ها عمل نکند و با آن‌ها مخالفت کند، این دروغ است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: ما باید ائمه (ع) و پیامبر (ص) را اسوه قرار دهیم، همان‌طور که قرآن رسول خدا (ص) را اسوه معرفی می‌کند، بنابراین در درجه اول نشانه مهر به رسول خدا این است که راه آن‌ها را در پیش بگیریم و در زندگی آن‌ها را اسوه قرار دهیم.

وی در پایان اظهار داشت: اما محبت مظهر دیگری هم دارد، یکی از مظاهر محبت این است که اگر عالمی در کنار ما زندگی کرده آثار و خطوطی دارد، آن‌ها را چاپ و حفظ کنیم، اگر کسی فرزندان یتیمی دارد به آن‌ها را محبت کنیم، اگر کسی را دوست داریم قبرش را تمیز کنیم و گاهی برای او حمدی بخوانیم، رسول گرامی در میان ما بوده ما باید از او پیروی کنیم و ثانیاً باید مرقد او را حفظ کنیم، سخنانش را پخش کنیم و فرزندانش را احترام کنیم و آرامگاه فرزندانش را نیز احترام و تمیز کنیم. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات