۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۱۷۷۷۳۷

نگرانی آمریکا از قدرت گرفتن کردهای سوریه

خبرگزاری رسا ـ وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: از تشکیل یک دولت خود گردان کرد در شمال سوریه نگران هستیم.
کرد هاي سوريه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، در حالی که جنگ داخلی و نا آرامی ها در سوریه وارد سومین سال خود شده است، شورشیان مسلح روز به روز از قدرتشان در مقابله با نیروهای دولتی کاسته می شود. با این وجود کردهای سوریه نیز با در دست گرفتن سلاح به مبارزه با شورشیان و دفاع از مناطق کرد نشین رفته اند.
چندی پیش نیروهای مسلح کرد سوریه در شمال این کشور، شورشیان مسلح وابسته به القاعده را از شهرک استراتژیک راس العین بیرون راندند و سلاح ها و مهمات آنها را ضبط کردند. آنها همچنین اعلام کردند قصد دارند یک دولت خود مختار کرد موقت برای اداره مناطق کرد نشین در شمال سوریه تشکیل دهند.
به نظر می رسد، اعلام این موضع از سوی کردهای سوریه، سبب ناراحتی و نگرانی دولت مردان آمریکایی شده باشد. وزارت امور خارجه آمریکا در همین خصوص اعلام کرد؛ در صورت تشکیل یک منطقه خود مختار کرد از سوی حزب اتحاد دموکراتیک کرد در شمال سوریه، این وضع تنش موجود در منطقه را بیش از پیش افزایش خواهد داد.
جین پاسکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که در نشست رسانه ای هفتگی خود به سئوالات روزنامه نگاران جواب می داد در این خصوص گفت: تشکیل منطقه خودگردان کرد در شمال سوریه فشار خون بین اعراب و کرد های این کشور را بالا خواهد برد.
وی با تاکید بر اینکه این اقدام کرده ها تحریک کننده خواهد بود گفت: از اطلاعیه رسانه ای حزب اتحاد دموکراتیک کرد مبنی بر اینکه به تشکیل یک دولت خود گردان در شمال سوریه خواهند پرداخت بسیار نگران هستیم.
به نظر می رسد، قدرت گرفتن کردها و مقابله آن ها با شورشیان وابسته به القاعده که از سوی آمریکا و برخی کشورهای همسایه حمایت مالی و تجهیز تسلیحاتی می شوند به مزاج آمریکایی ها خوش نیامده باشد واز این حیث احساس خطر کرده باشند./1415/9161/خ

ارسال نظرات