۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۱۷۷۸۸۵
استاد دانشگاه ارومیه:

بازگشت به هویت دینی لازمه رسیدن به سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به ضرورت به روز رسانی مؤلفه های سبک زندگی با معیارها و الگوهای دینی، بازگشت به هویت دینی را راهکار تحقق سبک زندگی مطابق با ارزش های اسلامی در جامعه دانست.
سبک زندگي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام کریم جباری، عضو هأت علمی دانشگاه ارومیه امروز در نشست بررسی سبک زندگی اسلامی و رسالت دانشجو که به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: نیاز اصلی جامعه امروز در طراحی و تحقق سبک زندگی اسلامی ارائه الگوهای عملی و کاربردی مطابق با شرایط و مقتصیات زمانی است.


وی با بیان این که امروز متأسفانه بیشتر مؤلفه های زندگی ایده آل به صورت شعار و آرمان های دست نیافتنی در جامعه مطرح می شود، افزود: مشکل جامعه ما امروز دیگر با شعار حل نمی شود بلکه باید منابع قابل استقاده و مستند در تحقق سبک زندگی اسلامی شناسایی و استخراج شود.


وی در همین رابطه بر ضرورت بازسازی و بازشناسی فرهنگ اصیل ایرانی در چارچوب مؤلفه های قرآنی تاکید کرد و افزود: صرف بیان ایات و احادیث در این مسیر راهگشا نخواهد بود بلکه این ایات و احایدث باید در داخل سبک زندگی مجسم شود و عینیت پیدا کند.


مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه ارومیه با اشاره به نگرش های موجود در خرده فرهنگ های مختلف از جمله اقتصاد، مدیریت، تجارت، زندگی فردی و اجتماعی، روابط و تعاملات بین افراد در جامعه اذعان داشت: در بسیاری از این خرده فرهنگ ها هنوز ظرفیت های عملی دین مبین اسلام مورد غفلت قرار گرفته است.


این استاد دانشگاه به جایگاه و نقش مدیریت در جامعه و تحقق سبک زندگی اشاره کرد و بیان داشت: نحوه مدیریت اسلامی که برگرفته از الگوهای پیامبر اسلام و امامان است امروز در جامعه نمود عینی و ملموس ندارد و بیشتر فرهنگ مدیریت ما براساس فرهنگ های بیگانه شکل گرفته است.


وی یکی دیگر از عناصر مهم در تحقق سبک زندگی اسلامی را پویایی و تحرک سازنده بخش های علمی جامعه دانست و اضافه کرد: در این حوزه باید به بررسی این مسائل پرداخت که تعاملات و ارتباطات علمی و فکری تا چه حد در محیط های علمی و دانشگاهی جدی گرفته شده و به سمت تولید علم منجر شده است.


حجت الاسلام جباری ادامه داد: سبک زندگی اسلامی باید علم محور و عمل محور باشد و این امر تا زمانی که فرهنگ موجود در تعاملات دانشجویی به طور جدی بحث و نقد نشده و به ارائه راهکارهای عملی منجر نشود تحقق پذیر نیست.


به گفته عضو هئیت علمی دانشگاه ارومیه، بخشی از سبک زندگی اسلامی مربوط به معنویت است و در حال حاضر ظرفیت بسیاری از بخش های فرهنگ اصیل اسلامی مغفول مانده است./936/پ202/ش

ارسال نظرات