۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۱۷۷۹۶۱
گمانه زنی رسانه های خارجی؛

ولادیمر پوتین در راه ایران

خبرگزاری رسا ـ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قصد دارد به عنوان نخستین رهبر خارجی با حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران دیدار کند.
ديدار آقايان روحاني و پوتين

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، به نوشته یک نشریه روسی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قصد دارد به عنوان نخستین رهبر خارجی با حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران دیدار کند.
به نوشته کومرسانت؛ پوتین قصد دارد در روزهای 12 و 13 ماه اوت (21 و 22 مرداد)، یعنی یک هفته پس از برگزاری مراسم تحلیف روحانی به تهران سفر کند.
طبق گزارش این نشریه؛ برنامه هسته‌ای ایران و همچنین عدم تحویل سیستم های موشکی پدافند هوایی اس 300 از موضوعات مورد بحث روحانی و پوتین خواهد بود.
گفتنی است دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین از تایید این خبر خودداری ورزیده و تنها به این نکته اشاره کرده که در حال حاضر تدارکات برای انجام سفرهای گوناگون در جریان است.
همچنین از دید محافل دیپلماتیک روسیه، این دیدار فرصتی برای آزمودن و محک زدن رئیس‌جمهور جدید ایران است. روسیه پیشتر از انتخاب حجت الاسلام روحانی به عنوان رئیس‌جمهور جدید استقبال کرده بود.
قابل ذکر است در حالی برخی رسانه های داخلی و خارجی به نقل از رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه از سفر ولادیمیر پوتین، در اواخر مردادماه به تهران خبر داده اند که سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که این اخبار را تایید نمی کند.
چندی پیش بی بی سی فارسی به نقل از مهدی سنایی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه گفته بود: ولادیمیر پوتین قرار است با کشتی در حاشیه دریای خزر سفر و از سواحل ایران و [جمهوری] آذربایجان بازدید کند. به گفته نماینده مجلس ایران این دیدار در آغازِ کار رئیس جمهور منتخب و دولت یازدهم حائز اهمیت است و یک نوع ابلاغ پیام دوستی از طرف پوتین تلقی می شود.
به گفته بی بی سی؛ موضوع احتمالی دیدار روسای جمهور روسیه و ایران، مسائل دوجانبه از جمله توافق پیشین دو کشور درباره سامانه دفاع ضد موشکی اس-300 ، وضعیت نیروگاه بوشهر، آینده همکاری های دو طرف، تحولات سوریه و پرونده اتمی ایران خواهد بود./1421/9161/خ

ارسال نظرات