۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۹
کد خبر: ۱۷۷۹۷۹
کارشناس مسائل دینی تبیین کرد؛

اهمیت رعایت حقوق همسایگان در سیره پیامبر اکرم

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت دامغان در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی ویژه ماه مبارک رمضان به موضوع اهمیت حقوق همسایگان در سیره رسول گرامی اسلام(ص) پرداخت و اظهار داشت: خداوند کسی را که همسایه آزاری کند لعنت کرده است.
حجت الاسلام فواديان امام جمعه موقت دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام احمد فوادیان، امام جمعه موقت دامغان شب گذشته در جمع نمازگزاران مهدیه اعظم این شهرستان گفت: پیامبر اکرم(ص) همسایگان را به سه گروه مشرک، مسلمان و همسایه مسلمان و فامیل تقسیم نموده و هر یک را به ترتیب صاحب یک، دو و سه نوع حق می داند.

 

استاد حوزه علمیه دامغان، با تاکید بر احادیث متعدد نقل شده از معصومین در باب اهمیت رعایت حقوق همسایگان نسبت به یکدیگر در اسلام افزود: رسول خدا(ص) همسایه را به طور کلی صاحب دوازده حق بر انسان می داند و می فرماید: ترس از آن دارم که رعایت نکردن حال همسایگان و عدم توجه به حقوقشان موجب خسران مؤمنان در قیامت گردد.

 

وی اضافه کرد: اولین حق از این حقوق دوازده گانه آن است که اگر همسایه ات از شما یاری خواست و فریاد به طلب کمک برآورد به فریادش برسید و دوم آنکه اگر کمک و قرضی از شما خواست و نیاز خود را با شما در میان گذاشت، به او کمک کنید و قرض الحسنه دهید تا نیازش مرتفع شود.

 

امام جمعه موقت دامغان، حق سوم را به دیدار همسایه رفتن و مطلع شدن از احوالاتش با روی گشاده و دست پر عنوان نمود و تصریح کرد: حق چهارم این است که اگر خیری به همسایه ات رسید نزد او بروی و تبریک و تهنیت بگویی و حق پنجم عیادت شایسته از او به هنگام بیماریش است.

 

حجت الاسلام فوادیان شرکت در تشییع جنازه همسایگان را هفتمین حق آنان در دیدگاه حضرت محمد(ص) برشمرد و گفت: هشتمین حق مطلبی است که متاسفانه در دوران ما بدان توجهی نمی شود و آن ساخت خانه ها بگونه ای است که به فضا، حجاب، نور و دیگر مزایای محل سکونت همسایه ها تعدی نکنیم.

 

استاد حوزه علمیه در شرح حق نهم و دهم، از مؤمنان خواست اگر طعام یا میوه ای خریداری می کنند، یا مقداری از آن را به همسایه شان بدهند و یا آن را هنگام بردن به منزل مخفی کنند. مبادا که همسایه از خرید آن ناتوان باشد و موجب افسوس و ناراحتیش شود.

 

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: یازدهمین حقی که پیامبر اسلام بر آن تاکید کردند این است که نگذاریم فرزندانمان در حضور کودکان همسایه میوه یا طعامی تناول کنند که آنها توان تهیه آن را ندارند و حق آخر آنکه حق نداریم همسایگان خود را با بوی غذای خود، که شاید از فراهم کردنش ناتوان باشند، آزار دهیم./977/پ202/ب

 

ارسال نظرات