۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۰
کد خبر: ۱۷۷۹۸۲
استاد حوزه و دانشگاه:

صیانت از دین خدا مهم‌ترین وظیفه ائمه اطهار است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه صیانت از دین خدا مهم‌ترین وظیفه ائمه اطهار(ع) است، گفت: امامان(ع) همواره تهدید دشمنان را رصد کرده و براساس تهدیدهای آنان موضع می‌گرفتند.
ائمه اطهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا‌، حجت‌الاسلام میردامادی، استاد حوزه و دانشگاه در شام میلاد امام حسن مجتبی(ع) در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با بیان روایتی از پیامبر(ص)، به بررسی شخصیت و جایگاه امام مجتبی(ع) پرداخت و گفت: رسول‌الله(ص) در روایت می‌فرمایند «حسن هدیه خدا برای من است».

وی افزود: در ادامه روایت پیامبر(ص) آمده «حسنم، فردی است که امر خدا را اقامه کرده و سنت من را برپا می‌کند، خدا رحمت کند کسی را که فرزندم حسن را این‌گونه پذیرفته و نسبت به او معرفت داشته باشد»، منظور رسو‌ل‌الله(ص) معرفت به عصمت، امامت، ولایت و حقانیت امام حسن(ع) است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در بیان تفاوت میان هدیه و مزد، اظهار داشت: مزد را بر اساس کارکرد و زحمت هر انسانی به او پرداخت می‌کنند، ولی هدیه بستگی به کرامت و عظمت هدیه دهنده دارد، یعنی به هر میزان کرامت و عظمت هدیه‌دهنده بیشتر باشد، هدیه‌ای که می‌دهد از ارزش بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی افزود: پیامبر(ص) در روایت می‌فرمایند «حسن، هدیه خدا برای من است»، یعنی خدا امام مجتبی(ع) را به رسو‌ل‌الله(ص) هدیه داده است، ما می‌توانیم با توجه به عظمت و بزرگواری خدا به عظمت شخصیت امام حسن(ع) پی ببریم، چرا که امام مجتبی(ع) هدیه‌ای است که خداوند تبارک و تعالی به نبی‌اکرم(ص) داده‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که پیامبر(ص) محبت ویژه‌ای نسبت به حسنین(ع) داشتند، خاطرنشان کرد: در شب معراج وقتی پیامبر(ص) به بهشت رفتند، از میوه دو درخت که نام یک از آن‌ها حسن و دیگری حسین بود خوردند و پس از این واقعه هرگاه حسنین(ع) را می‌بوسیدند می‌فرمودند «بوی بهشت را حس می‌کنم».

وی تصریح کرد: همچنین پیامبر(ص) در روایت دیگری می‌فرمایند «حسن و حسین هر دو امام بر این امت هستند، چه قیام و چه قعود کنند».

حجت‌الاسلام میردامادی با بیان این‌که هر آن‌چه ائمه(ع) انجام می‌دهند، حق است، گفت: وقتی امام حسن(ع) صلح را پذیرفتند، برخی از خواص نیز نسبت به ایشان موضع گرفتند، حتی در تاریخ نقل شده است که جابر بن عبدالله انصاری که حامل سلام رسو‌ل‌الله(ص) به امام باقر(ع) بوده و اهل‌بیت(ع) برخی از اسرار را به ایشان می‌گفتند در دل احساس شک کرد.

وی ابراز داشت: جابر می‌گوید خدمت امام حسن(ع) رسیدم، وقتی امام(ع) مرا دید گفت جابر در دل تو هم شک به وجود آمده است؟!، آیا می‌خواهی درست بودن کار من را از زبان نبی‌اکرم(ص) بشنوی، امام مجتبی(ع) اشاره‌ای کردند، پرده‌ها کنار رفت و من پیامبر(ص)، امیرمؤمنان(ع)، حضرت حمزه(ع) و جعفر طیار را دیدم، رسول‌الله(ص) به من فرمودند «جابر مواظب باش، کسی که حسنم را پیروی کند، حقیقت ایمان را درک کرده است، هر آن‌چه او انجام داد از طرف خداوند متعال است».

استاد اخلاق حوزه علمیه قم صیانت و حفاظت از دین خدا را مهم‌ترین وظیفه ائمه(ع) دانست و اظهار داشت: ائمه معصومین(ع) همواره تهدید دشمنان را رصد کرده و براساس تهدیدهای آن‌ها موضع می‌گیرد، ممکن است در یک زمانی با توجه به تهدید دشمنان نیاز به جنگ و خون دادن باشد، ولی در برخی مواقع نیاز به سکوت و مبارزه فرهنگی نیاز باشد.

وی افزود: امام مجتبی(ع) نیز با توجه به تهدیدهای معاویه صلح را پذیرفتند، وگرنه معاویه خواستار ادامه جنگ برای ریشه کن کردن اسلام و شیعیان بود، زمان معاویه مبارزه فرهنگی مهم بود، نه شمشیر کشیدن، چرا که جنگ اثری در حفظ اسلام نداشت، در روایت آمده «ارزش صلح امام حسن(ع)، از آن‌چه آفتاب بر آن می‌تابد برتر است».

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که امام شناسی با مطالعه یک دوره از زندگی اهل‌بیت(ع) به وجود نمی‌آید، خاطرنشان کرد: ائمه(ع) نور واحدی هستند و هر امامی با توجه به مشکلات حاکم در جامعه و متناسب با زمان خویش موضع‌گیری می‌کند و یقین اگر به جای یک امام(ع)، امامی دیگر در جامعه بود همان موضع را اتخاذ می‌کردند.

وی در پایان گفت: در روایت آمده «افرادی قبل از ظهور، یاابالحسن می‌گویند، ولی زمانی که امام زمان(عج) ظهور می‌کنند، در برابر ایشان می‌ایستند، چرا که موضع‌گیری ایشان را درک نمی‌کنند»./993/پ202/ی

ارسال نظرات