۰۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۱
کد خبر: ۱۷۸۱۲۵
آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد:

عمل به تکلیف به هر قیمت ممکن

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه در مسیر عمل به تکلیف توجه به دیگر امور اهمیتی ندارد، گفت:‌ عمل به تکلیف به هر قیمت ممکن باید تحقق یابد حتی اگر انسان در این راه به شهادت برسد.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي در حسينيه امام خميني(ره) قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه پنج‌شنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد انجام وظایف و تکالیف را صبر عام دانست و گفت: انسان باید در همه مراحل زندگی‌اش صبر و مقاومت را سرلوحه کارها قرار دهد.
فتنه در دین بدترین نوع فتنه‌هاست
وی در ادامه افزود: فتنه‌ای که در روایات از آن به فتنه بدتر از قتل یاد شده فتنه در دین است؛ انسان باید توجه داشته باشد که فتنه چگونه شروع می‌شود، در چند جای نهج‌البلاغه هست که عوامل فتنه چه مواردی هستند.
پیروی از هوای نفس و بدعت در دین عوامل فتنه هستند
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به روایاتی در نهج‌البلاغه خاطرنشان کرد: این‌که انسان تنها به دنبال خواهش‌های نفسانی باشد آغاز فتنه خواهد بود اما نوآوری و بدعت‌گزاری در دین که جدا از بدعت در اجتهاد است عامل دیگری برای ایجاد فتنه محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: عامل نخست در ایجاد فتنه می‌تواند سبب ظهور عامل دوم هم بشود به این ترتیب که اگر انسانی به دنبال هوی و هوس باشد آنگاه با بدعت‌گزاری در دین سعی در تحقق خواسته‌هایش خواهد داشت.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به نظرات برخی افراد در گذشته اظهار داشت: بعضی‌ها در سال‌های پیش در همین قم می‌گفتند باید به فلانی رأی بدهیم تا بتوانیم چادرها را از سر برداریم؛ این‌که مردم تنها به دنبال خواسته‌های دنیایی باشند و حلال و حرام خدا را زیر پا بگذارند همان فتنه‌ای بود که حضرت علی(ع) نگران آن بود و می‌دانست همین فتنه سرانجام موجب به شهادت رساندنشان خواهد شد.
مظلومیت امام علی(ع) تنها از سوی شخص معصوم درک می‌شود
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: حضرت علی(ع) مصائب زیادی را متحمل شدند و در همه این موارد صبر کردند؛ مظلومیت آن حضرت به حدی است که تنها یک شخص معصوم می‌تواند آن را به صورت کامل درک کند وگرنه بعید است انسانی بر روی زمین زندگی کند که قادر به این کار باشد.
یکی از سخت‌ترین حوادث برای امیرمؤمنان(ع) جنگ جمل بود
وی زندگی امام علی(ع) را صبرنامه‌ای عظیم دانست و افزود: با این حال برخی نقاط عطف در زندگی آن حضرت دیده می‌شود که خود ایشان از آنها شکایت کرده و با لحنی رقت‌انگیز از آنها یاد می‌کند؛ یکی از سخت‌ترین حوادث جنگ جمل است که یاران نزدیک حضرت علی(ع) علیه ایشان به پا خاستند و امام هم در دو جا از نهج‌البلاغه می‌فرماید راه چاره‌ای در مقابل آنها نبود مگر این‌که کافر شوم یا با آنها بجنگم.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به لزوم رعایت مصالح اسلام و درک این حقیقت از سوی حضرت علی(ع) بیان داشت: ایشان در مشکلات و گرفتاری‌های فراوان و ظلم‌هایی که به ایشان شد صبر کردند.
زندگی حضرت علی(ع) با صبر آغاز و با صبر پایان یافت
استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: روایاتی از امام علی(ع) درباره خلافت وجود دارد و ایشان خود می‌فرمایند «خلیفه می‌داند که شایستگی من برای خلافت به چه میزان است؛ من در این میان، بین خود و خلافت فاصله‌ای انداخته‌ام و پس از تفکر دریافته‌ام که دو راه برایم باقی مانده است، یا این‌که با دستی زخمی به نبرد بپردازم چون یاری ندارم و یا در تاریکی بدون روزنه امیدی صبر کنم و سرانجام تصمیم گرفتم راه دوم را برگزینم زیرا کسی نیست که از من حمایت کند».
وی زندگی سیاسی امیرمؤمنان(ع) را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: شروع زندگی سیاسی ایشان با صبر بود و با صبر هم خاتمه یافت به همین دلیل امام علی(ع) بهترین الگو برای مسلمانان هستند زیرا در هر دوره و زمانی فتنه‌هایی اسلام را تهدید می‌کند و انسان باید به دنبال انجام وظیفه از طریق شناخت شرایط و مصلحت‌ها باشد زیرا رضایت الهی تنها از این طریق کسب می‌شود.
انجام تکلیف به هر قیمت ممکن باید تحقق پیدا کند
آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر انجام وظیفه الهی از سوی هر یک از مسلمانان خاطرنشان کرد: این انجام تکلیف به هر قیمت ممکن باید تحقق یابد حتی اگر انسان در این راه به شهادت برسد، بنابراین در مسیر عمل به تکلیف، توجه به دیگر امور اهمیتی نخواهد داشت./907/پ201/ی
ارسال نظرات