۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۱۷۸۲۰۸
آیت‌الله مصباح یزدی:

اهل ایمان همواره به انجام تکلیف و رضایت الهی فکر می کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: مشکلات فراوان و صبر مضاعف بر آنها یکی از نعمت‌های الهی نسبت به مؤمنان بوده و عاملی برای رشد آنها محسوب می‌شود.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه جمعه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد یکی از عوامل رسیدن به پاداش عظیم الهی را صبر در مشکلات و سایر عرصه‌های زندگی دانست و گفت: در این بین هرچه انسان در زندگی رشد و پیشرفت بیشتری داشته باشد آزمون‌ها و امتحانات سخت‌تری هم برای او در نظر گرفته می‌شود زیرا سزاوار نیست که زندگی آدمی درگیر تکرار باشد.
وی افزود: امتحانات زندگی انسان چه در مورد امور مادی و چه در امور معنوی به تدریج سخت‌تر می‌شوند به شرطی که انسان از هر امتحان سربلند بیرون بیاید؛ دانش‌آموزی که به مدرسه می‌رود در صورت قبولی در یک پایه، آزمون‌های مشکل‌تری را در سال‌های آتی پیش رو خواهد داشت ضمن این‌که اگر فردی استعداد خاصی داشته باشد امتحانات مشکل‌تری از او به عمل می‌آید.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که این‌گونه امتحان‌گرفتن روشی بر مبنای عقل است، اظهار داشت: در مورد آزمون‌های الهی هم همین‌گونه است و کسانی که دارای ایمان و خداشناسی ضعیف باشند هیچگاه با کسانی که از نظر ایمان در درجات بالایی قرار دارند یکسان امتحان نخواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: به یقین پیامبران و معصومان مانند انسان‌های عادی مورد امتحان قرار نمی‌گیرند زیرا کسانی بوده‌اند که با سرعت نور پیشرفت کرده‌اند و حتی هنگامی که به دنیا آمده‌اند سر بر سجده گذاشته‌اند.
محبان اهل‌بیت(ع) باید منتظر مشکلات بیشتری باشند
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به روایات اسلامی تصریح کرد: در احادیث آمده است کسانی که اهل‌بیت(ع) را دوست دارند باید منتظر بلاها و مشکلات بیشتری هم باشند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: روایتی داریم که بر آن اساس سرعت رسیدن بلا به امامان معصوم(ع) و پیروان حقیقی آنها از سرعت سیل بیشتر است.
مشکلات و صبر بر آنها جزو اسباب پیشرف آدمی هستند
وی افزود: چنانچه کسی ایمان و شناخت ضعیفی از خداوند و آفرینش داشته باشد گمان می‌کند این امر اشتباه است در حالی‌که اگر آدمی به مرحله یقین رسیده باشد در می‌یابد که خداوند همواره بر اساس مصلحت و نیکی عمل می‌کند؛ نکته اساسی این است که مشکلات و مصائب در حقیقت عامل رشد و کمال بشر یعنی قرب الهی هستند.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که بلاها بخشی از امتحانات الهی هستند، ابراز داشت: البته همواره این‌گونه نیست و نعمت‌ها هم می‌توانند وسیله‌ای برای امتحان الهی باشند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: صبر در مصیبت‌های بزرگ که در حقیقت صبری مضاعف است در نظر مؤمنان و شیعیان یکی از نعمت‌های الهی محسوب می‌شود.
وی واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) را یکی از بزرگ‌ترین مصائب جهان اسلام دانست و عنوان داشت: هیچ مصیبتی بالاتر از این نبوده که وجود مبارک سیدالشهدا(ع) از جامعه اسلامی گرفته شود.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: در سجده زیارت عاشورا از خداوند صبر را طلب می‌کنیم و شکر او را به جا می‌آوریم، اگر فردی با معرفت کامل این شکرگزاری را به جا بیاورد اجر و ثواب یک بار زیارت خواندن او از هزار سال عبادتش بیشتر می‌شود.
عاشورا لازمه هدایت بسیاری از انسان‌ها شد
وی افزود: در نظام آفرینش، عاشورا باید وجود داشته باشد تا گروهی با دیدن و شنیدن آن مورد هدایت قرار گیرند، ضمن این‌که امام حسین(ع) هم به واسطه شهادتش اوج گرفت و پیروان خویش را هم از این اوج بهره‌مند ساخت.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که ممکن است بعضی انسان‌ها با درجات بالا در معرض امتحاناتی قرار گیرند که فقط خودشان متوجه آن باشند گفت: لطافت و پنهانی بودن این امتحانات سبب می‌شود دیگران آن را در نیابند.
خاطره‌ای از توجه آیت‌الله بهجت به پرهیز از مکروهات
وی در بخش دیگری از سخنان خود به خاطره‌ای از مرحوم حضرت آیت‌الله بهجت اشاره و ابراز کرد: زمانی که به دلیل فعالیت‌های مبارزاتی مدتی را در خارج از قم سپری می‌کردم و خانواده‌ام تنها بودند مرحوم حضرت آیت‌الله بهجت کیسه‌ای برنج به همراه 25 تومان پول را به دست همسر و پسرش سپرده بود تا به اهل خانه‌ام بدهند.
آیت‌الله مصباح یزدی بیان داشت: مدت‌ها پس از بازگشت به قم در این اندیشه بودم که چرا ایشان فقط پسر خود را برای این کار مأمور نکرده و همسرشان را هم به همراه او فرستاده بودند و سرانجام به این نتیجه رسیدم که آیت‌الله بهجت نمی‌خواسته‌اند در این کار خیر مکروهی اتفاق بیفتد زیرا در اسلام رفتن مرد غریبه به در خانه‌ کسی که خودش نیست و اهل و عیالش تنها هستند مکروه است.
اهل ایمان سعی می‌کنند در زندگی‌شان همواره رضایت الهی را مد نظر قرار دهند
استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان به شیوه زندگی مؤمنان حقیقی اشاره کرد و گفت: اهل ایمان سعی می‌کنند در زندگی‌شان همواره رضایت الهی را مد نظر قرار دهند و بر ما هم لازم است با تأسی به سیره ناب حضرت محمد(ص) و امامان معصوم(ع) زندگی خود را از گناه دور کنیم./907/پ201/ج
 
ارسال نظرات