شب قدر فرصت ارتباط با عالم بالا است
حجت الاسلام سعید فتحی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان کرد: طبق جمله ای از آیت الله جوادی آملی رمضان آغاز سال مؤمن است، از آنجا که شیطان در غل و زنجیر است باید در طول این مدت به تقویت قوای معنوی خود و نزدیک شدن به خدا پرداخت، نخوردن و نیاشامیدن نوعی تمرین بندگی است؛ از این رو روحیه تقوا و پرهیزکاری را در وجود انسان نهادینه میکند و این تقوا باید تا رمضان سال بعد مستمر باشد.
وی ادامه داد: در این ماه با فضیلت در محضر حق تعالی مهمان هستیم، کسی که در این ماه معصیت کند به میزبان بی ادبی کرده است، باید آداب مهمانی را به صورت کامل و دقیق در حضور میزبان رعایت کرد از جمله این که از هوای نفس خود پیروی نکرده و نیز موجب آزردگی کسی نشد تا در پایان ماه به روحی پاک و سرشار از تقوا و محبت نسبت به میزبان نایل گشته و در نهایت با استنباط از این مسائل پی می بریم که مطابق آیه شریفه قرآن فلسفه روزه تقوا است و غایت روزه داری باید منتهی به تقوا در انسان شود.
حجت الاسلام فتحی گفت: شهید مطهری(ره) در خصوص فضیلت شب قدر می گوید ملائکه در این شب بر قلب انسان کامل نازل می شود و از آنجا که انسان کامل زمان ما حضرت مهدی (عج) است این مسأله بستگی به حالات ایشان دارد که در چه شبی فتح الفتوح صورت گیرد و به عالم بالا نایل میشوند، درباره انسان های عادی نیز هر کس به فراخور حال خودش با عالم بالا مأنوس می شود.
وی افزود: این نکته نباید فراموش شود که ارتباط معنوی در شب قدر مرهون اعمال یک ساله انسان است، در این شب عزیز باید به معرفت دست یافت چرا که بهترین عمل در این شب مذاکره علمی است و خواندن نماز و ادعیه باید با حضور قلب و شناخت انجام شود، این شبها بهترین زمان برای تضرع به درگاه الهی است، از خداوند طلب مغفرت کنیم و حوائج خود را طلب کنیم.
مدیر حوزه علمیه خواهران کرمانشاه گفت: به تعبیر بزرگان دین علت به دنیا آمدن حضرت علی(ع) در خانه کعبه این است که هم زمان با طواف کعبه ایشان نیز باید طواف شوند و این از رحمات الهی است که در شب های قدر شهادت حضرت را گنجانده و دستش را در دست امام زمان(عج) نهاده است.
حجت الاسلام فتحی افزود: شب قدر از برکاتی است که خداوند به شیعیان عطا فرموده اما بنا بر اعتقاد اهل سنت پس از رحلت پیامبر(ص) دیگر شب قدری وجود ندارد؛ اما در مکتب تشیع امامت دنباله رسالت است و همچنین بنا بر وجود اسنادی همچون به کار رفتن فعل مضارع تنزل در سوره قدر می توان پی برد که این مسأله فقط محدود به گذشته نیست و نزول رحمت الهی همچنان مستمر است.
وی در پایان تصریح کرد: اصل احیای شب های قدر در مساجد به خاطر تأثیر مکان بر قلب و روح انسان است و اگر به دلیل ازدحام و مسائل دیگر این حضور قلب در انسان حاصل نشود ضرورتی برای رفتن به مساجد وجود ندارد و می توان این شب را در خلوت و تنهایی احیا گرفت و راز و نیاز کرد./967/ت302/س