۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۳:۴۲
کد خبر: ۱۷۸۳۷۵
مدیر حوزه های علمیه:

رواج دروغ و تهمت در جامعه رسم دینداری نیست

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه کشور با گلایه از گسترش برخی رذایل اخلاقی در جامعه دینی، گفت: متأسفانه دروغ، ریختن آبروی مؤمن و تهمت زدن رواج زیادی یافته است و این گونه رفتارها رسم دینداری نیست.
مراسم احياي شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مازندران مراسم احياي شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه کشور در مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که در مصلای امام خمینی(ره) ساری برگزار شد، به حضور گسترده مردم در شب های با فضیلت قدر اشاره کرد و گفت: مردم آمدند تا با خدا آشتی، تجدید پیمان کنند و آمدند که بدانند که راه و رسم زندگی کردن بر اساس آنچه خدا می خواهد چگونه است و آمدند ببینند در شب تقدیر خدای متعال برای آنان چه چیز را مقدر می کند.

 

وی ادامه داد: تقدیر گرچه از ناحیه خدا است اما به دعا، خواست و به لیاقت ما بر می گردد و بنابراین امری اختیاری است. مردم در شب های قدر می آیند تا ببیند که صاحب این شب ها چگونه زیسته است و از ما که مدعی پیروی راه آن حضرت هستیم چه انتظاری دارد.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که شب قدر شب فرصت ها است، ادامه داد: باید ببنیم چگونه می شود از این فرصت پیش آمده بهره برد و استفاده کرد.

 

وی بر ضرورت آشنایی با سیره زندگی امیرالمؤمنین تأکید کرد و افزود: آن امام همام شخصیتی راه یافته، کمال یافته است و این مسیر صعب العبور را طی کرده و باید خود را گره بزنیم به زندگی ایشان تا با وظیفه خود آشنا شویم.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که انسان دو نوع حیات مادی و معنوی دارد، گفت: حیات مادی انسان به بدن، جسم و تأمین نیازهای جسم و بدن بر می گردد و در این جهت تفاوتی بین ما و دیگر جانداران نیست چون تلاش شبانه روزی دیگر جانداران به غیر از انسان که در این دنیا با ما زندگی می کنند همین است.

 

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: اما این انسان که خداوند متعال هنگام آفرینش او به خودش تبریک گفت از یک حیات معنوی برخوردار است و این حیات معنوی دیگر در ارتباط با بدن و تأمین نیازهای جسمانی نیست بلکه حیات معنوی انسان در ارتباط با اررش های ملکوتی و الهی است و به خاطر همین حیات معنوی است که انسان دارای آن جایگاه با عظمت در پیش خداوند است و انسان به اعتبار همین حیات معنوی خلیفه الله، امین الله، هدف آفرینش است.

 

وی با بیان این که خداوند متعال قوانین مربوط به حیات معنوی را قرار داده و وضع کرده است، ادامه داد: خداوند همچنین مصالح مربوط به حیات معنوی را از سوی انبیاء، اولیاء الهی و کتب آسمانی بیان کرده است، اما معماری  این ساختمان حیات معنوی را خدا به خود ما واگذار کرده است و این مصالح عمل صالح، تقوا، پاکی، دینداری و پیروی است.

 

آیت الله حسینی بوشهری افزود: خود انسان باید این مصالح را کنار هم چینش کند تا ساختمان بلندی به نام حیات معنوی برپا شود.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور با تأکید بر این که زندگی را تنها نباید منحصر به سه شب قدر کرد ببنیم، گفت: گرچه این شب ها ارزشمند است، اما همه شب های سال باید مشغول معماری این بنای استوار باشیم و این بنا کار سه روزه و سه شبانه روز نیست که بعد تعطیل کنیم و به گونه ای عمل کنیم که مصالح این ساختمان فرو ریزد و گناه تو باعث می شود که مناجات، رازو نیاز و دعای نیمه شب در این شب ها این ساختمان سربه فلک کشیده پدیده آمده از شب های قدر فرو ریزد.

 

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه گفت: اگر انسان به وظایف عبودیت و بندگی اش عمل کند امام صادق می فرماید حتی یک حیوان درنده نیز در مقابل انسان مطیع، ذات کبریایی حق تسلیم بی چون و چرا می شود.

 

وی در ادامه با گلایه از گسترش برخی رذایل اخلاقی در جامعه دینی، گفت: متأسفانه دروغ، ریختن آبروی مؤمن  و تهمت زدن رواج زیادی یافته است و این گونه رفتارها رسم دینداری نیست.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که اشک هایی که در این شب ها ریخته می شود باید ما را تا سال آینده بیمه کند، گفت: اولین شرط معرفت و شناخت نسبت به وظیفه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه سخنان خود به پاسخ امام صادق(ع) در خصوص حیات معنوی اشاره کرد و گفت: ایشان در خصوص حیات معنوی به چهار مسأله انجام وظایف از سوی خودمان، خدا مطلع برحال ما است، خدا روزی رسان است و زندگی ما زندگی جاودانه نیست اشاره کردند و اگر انسان با این مبنا زندگی کند مشکل نخواهد داشت و حیات او حیات معنوی خواهد شد.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به این که یکی از فرصت ها برای این که انسان تمرین و خودش را پاک و خالص کند شب های قدر است، خاطرنشان کرد: نباید از درگاه خدا مأیوس شود و این معنا ندارد.

 

وی با بیان این که در بلوک شرق انسان را ابزار می دانند و اعتقاد دارند که باید به اندازه نیازت برداری و به اندازه قدرتت کار کنی، خاطرنشان کرد: در دنیای غرب نیز وقتی به انسان نگاه می کنند می گویند همه وجود انسان را غرایض جنسی تشکیل می دهد، اما درمکتب امیر المؤمنین می فرماید مؤمن از کعبه و جبرئیل بالاتر است و این مکتب امیرالمؤمنین است.

 

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که امروز به برکت انقلاب، روح بلند امام راحل و خون شهیدان فرصت طلایی در اختیار ما است که باید استفاده کنیم، افزود: با نگاهی کوتاه به وضعیت کشورهای منطقه درخواهیم یافت که ایران اسلامی به برکت اهل بیت(ع) امنیت و آرامش کاملی دارد.

 

وی شب قدر را شب آمرزش گناهان دانست و با بیان این که شیطان در این شب حق بیرون آمدن از لانه اش را ندارد، ادامه داد: شب قدر شب سال اولیاء الهی است.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: شب قدر، شب بندگی و راز و نیاز  و صاحب اصلی این شب امیرالمؤمنین است.

 

 وی در ادامه سخنان خود گفت: اگر صحبت از وعظ و تبلیغ می شود علی است، اگر سخن از فقه و تفسیر می شود رییس فقها و مفسیرین علی است و اگر سخن از عدل و توحید می شود پیشوای عدل و توحید علی است.

 

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر این که شخصیتی مانند حضرت علی(ع) نباید یک نسخه برای یک برهه از زمان باشد، خاطرنشان کرد: بلکه برای همه زمان ها باید این چنین شخصیتی باشد./950/پ202/ج

ارسال نظرات