۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۱۷۸۳۸۴
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

شب قدر آغاز سال سالکان الی‌الله است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر شب‌های قدر را بهترین زمان برای توبه و بازگشت به سوی خداوند متعال دانست و گفت: در شب‌های قدر باید روح را به ملکوت اعلا سیر داد و به درجات عالی رساند.
حجت الاسلام قاضي عسکر در مراسم احياي شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) حجت الاسلام قاضي عسکر در مراسم احياي شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در  امور حج و زیارت در نخست شب قدر در جمع زائران و شب زنده داران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با اشاره به آیات قرآن کریم شناخت این شب‌های پربرکت را برای افراد نامعلوم و نامفهوم دانست و گفت: شب های قدر قلب ماه مبارک رمضان هستند، قرآن کریم و روایات ارزش این شب‌ها را حتی بیشتر از هزار ماه می‌داند.

وی ادامه داد: اعمال ما شب‌های قدر به محضر مبارک امام زمان(عج) می‌رسد، اگر این اعمال نیک باشد سبب شادمانی ایشان شده و اگر اعمال ما شر و بد باشد قلب نازنین صاحب الزمان(عج) را غمگین می‌کند.

مصادف شدن شهادت امیرمؤمنان با شب‌های قدر بر عظمت این شب‌ها افزوده است

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر تصریح کرد: خداوند متعال شب قدر را از میان سه شب نامعلوم کرده است تا بندگان خدا اگر یک یا دو شب آن را از دست دادند باز هم از درگاه خداوند متعال ناامید نشده و بدانند که شب دیگری نیز برای توبه و استغفار به درگاه الهی وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این‌که پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «زیان‌کارترین افراد کسانی هستند که در شب‌های قدر مورد رحمت خداوند متعال قرار نگیرند»، خاطرنشان کرد: چه کسی می‌تواند تضمین کند که سال آینده بتواند شب قدر را درک کرده و توبه کند، یا این که در سرزمین عرفات حضور یافته و توبه کند، از این‌رو باید نهایت استفاده را از این شب‌های پربرکت داشته باشیم.

وی افزود: مصادف شدن شب‌های قدر با ضربت خوردن امیرمؤمنان(ع) بر عظمت این شب‌ها برای شیعیان به صورت خاص و برای مسلمان به صورت عام افزوده است، در برخی از روایات آمده «شب قدر برای سالکان آغاز سال است» همان‌گونه که در جمهوری اسلامی ایران بهار آغاز سال است، برای سالکان آغاز سال شب قدر است، چرا که مقدرات افراد در این شب‌ها رقم می‌خورد.

توبه تیرگی قلب را از بین می‌برد

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر استغفار را هدیه خداوند متعال برای مردم دانست و بیان داشت: پیامبر(ص) می‌فرمایند «زیاد استفغار کنید چرا که خدا طلب مغفرت را به شما یاد داده تا بدانید شما را خواهد بخشید»، در این شب‌های عظیم باید از خداوند متعال طلب مغفرت و استغفار کرد.

وی تأکید کرد: در سوره آل عمران در اوصاف متقین آمده « متقین کسانی هستند که اگر از آن‌ها خطا سر بزند سریع به یاد خدا افتاده و استغفار می‌کنند»، حتی در روایت آمده «وقتی بنده‌ای از بندگان خدا گناه می‌کند خدا به ملکی که مسؤول نوشتن گناهان او است دستور می‌دهد تا غروب گناهان فرد گنه‌کار را در نامه اعمال او ننویسد تا شاید بنده من توبه کرده و بازگردد»

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این‌که گناه سبب تیرگی قلب می‌شود، خاطرنشان کرد: تنها با توبه است که می‌توان تیرگی قلب را از بین برد، اگر فرد گناهکار با توبه تیرگی‌های که بر روی قلب او به سبب گناه به وجود آمده را از بین نبرد تمام قلب او را سیاهی فراگرفته و انسان به مرحله شقاوت می‌رسد که دیگری کاری از دست او بر نمی‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر با اشاره به این‌که استغفار تیرگی قلب را از بین می‌برد، گفت: پیامبر(ص) می‌فرمایند «درد انسان‌ گناه است و دوای آن استغفار»، دردهای جسمی بسیار مهم نیست، دردهای روحی و اخلاقی است که فرد را از هستی ساقط می‌کند.

استغفار سبب وسعت روزی و رهایی از غم می‌شود

وی تصریح کرد: قرآن می‌فرماید «سحرگاهان بهترین زمان برای استغفار است، متقین در سحرها بیدار شده و با خداوند متعال به راز و نیاز می‌پردازند»، در روایت آمده حضرت داوود(ع) از جبرئیل پرسید بهترین زمان چه موقع است؟، جبرئیل پاسخ داد نمی‌دانم ولی می‌دانم در سحرگاهان عرش الهی به لرزه در می‌آید.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به روایت پیامبر(ص) «استغفار راه نجات از غم، غصه و وسعت رزق، روزی است»، اظهار داشت: فردی نزد امام علی(ع) آمد، گفت «یا امیرمؤمنان(ع) در زندگی دچار سختی و مشکلات هستم»، امام(ع) به او فرمودند «بر تو باد به استغفار»، مرد پس از مدتی بادیگر به نزد امام علی(ع) آمده و از حل نشدن مشکلات زندگیش گلایه کرد، امیرمؤمنان(ع) فرمودند «راه استغفار، اخلاص پیشه کردن و صلوات بر محمد و آل او فرستادن است».

وی بیان داشت: فردی که استغفار کرده و بلافاصله گرفتار گناه می‌شود خود را به تمسخر گرفته است، به فرموده اهل‌بیت(ع) استغفار تنگی و گرفتار را از زندگی افراد بیرون می‌کند، پیامبر(ص) فرمودند «قلب‌های افراد همانند فلزات زنگ می‌زند که استغفار و تلاوت قرآن این قلب‌ها را جلا می‌دهد».

توبه مهم‌ترین عامل رستگاری افراد است

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر توبه را مرحله پس از استغفار دانست و گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «ای پیامبر به بندگان من بگو اگر خطا و اشتباهی از آن‌ها سر زده است از درگاه من ناامید نشوند، چرا که خدا تمام گناهان به جز شرک را می‌بخشد».

وی افزود: البته توبه کردن به این است که فرد اگر حق الناس بر گردن او است آن را پرداخت کرده و از خداوند متعال نسبت به خطاهای انجام داده است طلب مغفرت کند، اگر حق الله بر گردن او است با اخلاص به درگاه خداوند متعال آمده و طلب مغفرت کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت توبه را عامل مهم رستگاری بندگان خواند و خاطرنشان کرد: آیا انصاف است ما با نعمت های که خدا داده گناه کنیم؟!، اگر به یک فرد عاقل گفته شود تمام دنیا را به تو می‌دهیم به شرط آن که دو چشم خود را به ما بدهی قبول نمی‌کند، حال چرا ما با این نعمت‌های عظیمی که خداوند متعال اعطا کرده گناه او را انجام بدهیم؟!.

وی گفت: در قرآن کریم آمده «خدا افزون‌بر این که گناه فرد توبه کار را می‌بخشد بلکه او را دوست دارد»، افراد نباید فکر کنند با انجام یک گناه همه چیز برای آن‌ها تمام شده است بلکه در توبه خدا برای بندگان همیشه باز است.

در شب‌های قدر باید روح را به ملکوت رساند

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر شب‌های قدر را بهترین زمان برای توبه و بازگشت به سوی خداوند متعال دانست و خاطرنشان کرد: اگر فرد صادقانه با استغفار به درگاه خدا آمده و اراده کند، دیگر مرتکب گناه نمی‌شود خدا نیز گناهان او را بخشیده و قلبش را نورانی می‌کند.

وی گفت: دعاها ذخیره و نعمت بزرگ الهی برای ما هستند، این دعاها فرد را تکان می‌دهند، اگر این دعاهای که از معصومان(ع) صادر شده‌ نبود خداوند متعال نیز به ما اعتنایی نمی‌کرد، در شب‌های قدر باید روح را به ملکوت اعلا سیر داد و به درجات عالی رساند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان با تأکید بر این‌که افراد باید همواره از درگاه خداوند متعال طلب استغفار کنند، اظهار داشت: روزی معاویه به یکی از یاران امیرمؤمنان(ع) گفت، مقداری از عبادات و حالت‌های روحی علی بن ابی‌طالب(ع) را برای او بگو، مرد در جواب گفت «علی(ع) فردی بود که شب‌ها در نخلستان‌ها همانند مار گزیده‌هل از ترس خداوند متعال به خود می‌پیچید»./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات