۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۱۷۸۴۵۱
آیت‌الله استادی:

مدعیان آزادی کاری جز به خون و خاک کشیدن مردم ندارند

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله استادی با بیان این‌که مستکبران در کشورهای اسلامی از هیچ جنایتی خودداری نمی‌کنند، گفت: امروز افرادی که ادعای پیشرفت، تمدن و آزادی ‌می‌کنند مردم را به خاک و خون می‌کشند، این افراد به جای حمایت از مظلوم خود ظلم می‌کنند.
سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، دبیر شواری عالی حوزه‌های علمیه در نوزدهمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که یکی از وصیت‌ها امام علی(ع) به فرزندان خویش مبارزه با ظالم و حمایت از مظلوم بوده است، گفت: به فرموده امیرمؤمنان(ع) فرد افزون‌بر این‌که نباید خود ظلم کند از کارهای ظالم نیز نباید حمایت کند.

وی با اشاره به جنایت‌های مستکبران در کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز افرادی که ادعای پیشرفت، تمدن و آزادی ‌را دارند مردم را به خاک و خون می‌کشند، این افراد به جای حمایت از مظلوم خود ظلم می‌کنند.

امام جمعه قم بر ضرورت حضور پررنگ جوانان در محافل و مجالس مذهبی تاکید کرد و اظهار داشت: بنده برخی از سخنرانی‌های مذهبی و نماز جمعه را از تلویزیون می‌بینم و متأسفانه حضور جوانان در این جلسات بسیار کم‌رنگ است.

وی ادامه داد: در جلسات مذهبی که یک مسجد پر از جمعیت می‌شود بیشتر مخاطبان چهل سال به بالا هستند، با نادیده گرفتن واقعیت چیزی عوض نمی‌شود، جوانان ما در این مجالس حضو کم‌رنگی دارند نباید تنها به حضور این افراد در شب‌های قدر و عاشورا دل خوش کنیم.

مراجع نیز همانند خدا، پیامبر و اهل‌بیت بر گردن ما حق دارند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به حق مراجع تقلید نسبت به مقلدان اشاره کرد و گفت: آیت الله ناصری در یکی از سخنرانی‌های خود می‌گفت «خدا، رسول خدا، ائمه(ع) و مراجع تقلید بر گردن ما حق دارند، حق خدا، پیامبر(ص) و ائمه مشخص است، حقی را که نیز مراجع تقلید بر گردن ما دارند آشنا کردن ما با احکام الهی است».

وی بیان داشت: مراجع تقلید با استفاده از قرآن و روایت احکام الهی را استنباط کرده و به مردم بیان می‌کنند، این اشتباه است که فرد بگوید من نه مجتهدم و نه تقلید می‌کنم، وقتی فرد مقلد شد باید به گفته فقهای خود عمل کند، این‌گونه نباشد که رساله مراجع تقلید را داشته باشیم ولی به فتوای آن‌ها آشنا نباشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که راه‌های متعددی برای شناخت شخصیت والای امیرمؤمنان(ع) وجود دارد، خاطرنشان کرد: نخستین راه برای شناخت مقام ایشان مراجعه به آیات قرآن کریم است، در قرآن آیاتی متعددی همانند آیه تطهیر درباره امیرمؤمنان(ع) نازل شده است.

وی افزود: تعمل و تفکر در آیه تطهیر عصمت امیرمؤمنان(ع) را اثبات می‌کند و این یک بعد از شناخت امام علی(ع) است؛ راه دوم شناخت شخصیت ایشان مطالعه روایت‌های متعدد و قطعی است که از سوی پیامبر(ص) درباره امیرمؤمنان(ع) صادر شده است، مانند حدیث منزلت، غدیر و روایت «علی مع الحق و الحق مع علی» که قطعا از سوی رسول الله(ص) درباره امام علی(ع) بیان شده است.

امیرمؤمنان قابل قیاس با دیگران نیستند

امام جمعه قم مطالعه سیره عملی و زندگی امام علی(ع) را راه سوم شناخت امام علی(ع) دانست و اظهار داشت: کتاب‌های متعددی درباره شناخت سیره عملی و اخلاقی امام علی(ع) نگاشته شده است، مانند کتاب حضرت آیت‌الله سبحانی که درباره امیرمؤمنان(ع) نوشته شده است.

وی تأکید کرد: امیرمؤمنان(ع) قابل قیاس با دیگران نیستند، امام راحل با آن همه مقام می‌فرمودند «روح من فدای خاک پای زیر اهل بیت(ع)» و این سخنان علما شوخی نیست، افرادی که از عظمت خاصی در نزد ما برخوردار هستند خود را خاک زیر پای ائمه(ع) می‌دانند.

آیت الله استادی با اشاره به کتاب گرانسنگ نهج البلاغه گفت: ما حتی اگر سیره عملی، روایت و آیاتی که درباره امام علی(ع) بیان شده را کنار بگذاریم با مطالعه کتاب نهج البلاغه به عظمت این امام همام(ع) پی‌می‌بریم، حتی یک خطبه و نامه از این کتاب قابل مقایسه با سخنان دیگران نیست.

داستان شیفته شدن اهل‌تسنن نسبت به دعاهای صحیفه سجادیه

وی ادامه داد: سلمان و ابوذر نیز قابل مقایسه با اهل‌بیت(ع) نیستند چه برسد به خلفا، ما حتی اگر از بدی‌ها این افراد صرف نظر کنیم متوجه می‌شویم که این‌ها فقط افراد معمولی بودند و چگونه می‌شود خداوند حکیم این افراد را خلیفه مردم قرار داده ولی امیرمؤمنان(ع) را با این همه عظمت خلیفه نکرده باشد؟!

آیت الله استادی یادآور شد: یکی از مداحان می‌گفت من در یک منطقه سنی نشین پس از قرائت قرآن کریم، با لحنی زیبا یکی از دعاهای صحیفه سجادیه را خواندم، وقتی حاضران که عرب زبان بودند به محتوای این دعا به همراه لحن من توجه کردند مجذوب آن شدند و خواستند به من هدیه‌ای بدهند، من نیز زرنگی کردم و گفتم بهترین هدیه که شما می‌توانید به من بدهید یکی از دعاهای خلفای خودتان است و چیزی نداشتند که بگویند.

وی بیان داشت: خدا به خلفا چیزی نداده است که بخواهند آن را بیان کنند، این‌ها افراد معمولی بودند؛ امیرمؤمنان(ع) فردی بودند که حتی در هنگام شهادت بلندترین مطالب را بیان کرده‌اند در حالی که افراد در هنگامی احتضار هرگز نمی‌تواند سخنانی به این بزرگی را بیان کنند، امیرمؤمنان(ع) در هنگام شهادت به فرزندانشان وصیت می‌کنند «فرزندانم تقوا را رعایت کرده و به دنبال دنیا نباشید هر چند دنیا به دنبال شما باشد، اگر چیزی از دنیا را از دست می‌دهید تأسف نخورید و با اخلاص برای پاداش الهی کار کنید»، جا دارد این سخنان پرمحتوا را تابلو کرد و در تمام جهان نصب کرد.

احکام فقهی پرداخت کفاره روزه‌خواری عمدی و غیر عمدی

دبیر شورای عالی حوزه های علیمه در ادامه به بیان حکم کفاره روزه‌خواری غیر عمدی پرداخت و گفت: اگر فردی که از سال گذشته روزه قضا داشته و آن را ادا نکرده است باید برای هر روز افزون‌بر ادای قضا آن، یک مد طعام پرداخت کند که طعام ممکن است به صورت گندم و یا نان باشد.

وی افزود: یک مد تقریبا 10 سیر است، اگر فردی که به سبب تأخیر در ادا کردن روزه‌های قضا بخواهد کفاره آن را پرداخت کند باید برای هر یک روز آن یک مد طعام را پرداخت کند و پرداخت پول یک مد طعام کفایت از کفاره او را نمی‌کند، اگر خود فرد نمی‌تواند یک مد طعام را تهیه کند دیگری را باید برای این کار وکیل کند تا کفاره تأخیر در ادا قضا را پرداخت کند، البته اگر فرد نسبت به فقیر اعتماد دارد می‌تواند پول آن را به او بدهد تا خود فقیر برای خودش طعام تهیه کند.

امام جمعه قم تصریح کرد: کفاره که برای روز خواری عمدی پرداخت می‌شود برای هر روز روزه خواری اطعام دادن شصت مسکین است، یعنی باید برای هر مسکینی یک مد طعام بدهد و این گونه نیست که بتواند تمام کفاره خود را به یک فقیر پرداخت کند./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات