۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۷۸۵۶۴
آیت‌الله مظاهری:

بهره‌مندی از شب قدر انسان را در جزر و مد روزگار حفظ می‌کند

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با تبیین دو صفت علم و قدرت امام علی(ع) و با تأکید بر این‌که در شب قدر تعهد بدهیم که رابطه‌مان با امام علی(ع) تقویت شود، گفت: افراد باید در جزر و مد روزگار خود را حفظ کنند.
آيت الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، امروز در جلسات ماه مبارک رمضان که پس از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم برگزار می‌شود، به برکات و فضایل امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: امشب شب قدر است و تعهد کنیم که رابطه‌مان با امام علی(ع) تقویت کنیم،‌ نمی‌خواهد مثل امام علی(ع) باشیم، بلکه در این راه با پرهیزکاری باید قدم برداشت.

 

وی بیان کرد: امام علی(ع) ذره‌ای ظلم به مورچه‌ای نکرد، بنابراین خوب است انسان تهمت، غیبت شایعه، مردم‌آزاری در زندگی‌اش نباشد،‌ خداوند وعده داده است که دعاها را در شب قدر مستجاب می‌کند؛ اما باید پیش از آن توبه کنیم و تعهد بدهیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌که امام علی(ع) ذره‌ای ظلم نکرد و حیف و میل نکرد، اظهار کرد: ما نیز تعهد بدهیم که از او متابعت بکنیم و از نظر عبادت و حق‌الناس شباهتی به ایشان داشته باشیم، تا علی‌وار به زندگی خود ادامه بدهیم.

شجاعت و قدرت امام علی در جنگ‌ها

وی افزود: قرآن به دو صفت علم و قدرت برای خداوند بیش از هر چیزی اهمیت داده است، که جمله «إن الله علی کل شیء شهید»، «إن الله علی کل شیء قدیر» و «إن الله بکل شیء علیم» در قرآن آمده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه حضرت علی(ع) را نفس و دریای فضیلت ارزیابی کرد و اظهار کرد» در میان این دریای فضیلت دو صفت قدرت و علم امیرمؤمنان(ع) به اقرار تاریخ‌نگاران از اهمیت والایی برخودار است.

وی با اشاره به این‌که ما نیز باید همچون علی(ع) قدرت داشته باشیم، ابراز کرد: اگر این قدرت را نداشته باشیم، جهنمی می‌شویم و زندگی برایمان تلخ است، که امیرالمؤمنین(ع) این قدرت را به طور مطلق داشت.

حضرت آیت‌الله مظاهری بخش اول قدرت را شجاعت، پهلوانی و تسلط بر دشمن دانست و خاطرنشان کرد: اصحاب و مسلمانان در زمان پیامبر(ص) با 84 جنگ روبه رو بودند که همه این جنگ‌ها با پیروزی یافت و این نمونه‌ای از قدرت مسلمانان است.

وی گفت: در همه این 84 جنگ پیروزی به دست امیرالمؤمنین(ع) بوده است و این مسأله مسلم و در تاریخ وجود دارد، از نظر پهلوانی و شجاعت در جنگ و شجاعت در برابر دشمن، امام علی(ع) نمره اول را داشتند.

قدرت حفظ کردن خود در جزر و مد روزگار

رییس حوزه علمیه اصفهان قسم دوم قدرت را تسلط بر نفس برشمردند و ابراز کرد: پیامبر(ص) فرمود شجاع‌ترین افراد کسی است که بر نفس خود تسلط داشته باشد، امام علی(ع) غلبه بر هوا و هوس و قدرت درونی داشتند.

وی افزود: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند اگر دنیا را به علی بدهند و بگویند پوست جوی را از دهان مورچه بگیر، این کار را نمی‌کنم، این جمله را حفظ کنید و هر چند وقت یک‌بار برای خود تکرار کنید.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: ما شیعیان باید پیروی از امام علی(ع) کنیم، باید ظلم نکنیم و دروغ نگوییم و از مردم‌آزاری دست برداریم و گرنه شیعه علی(ع) نیست، البته باید توجه داشت که نمی‌توان به جایگاه امام علی(ع) دست یافت.

وی بخش سوم از قدرت را تسلط بر اعصاب دانست و بیان کرد: افراد باید در جزر و مد روزگار خود را حفظ کنند و تسلط بر اعصاب داشته باشند و این تسلط بر اعصاب از قسم اول و دوم بالاتر است.

استاد اخلاق حوزه علمیه به جملاتی از «عایشه‌بنت‌الشاطی» نویسنده مصری درباره حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: حضرت زینب(س) در جزر و مد روزگار خود را گم نکرد، آنجا که باید بچه‌داری کند، بچه‌داری کرد و آنجا که باید قافله‌سالاری کند، توانست و این مصیبت و مسافرت بزرگ را به منزل رساند.

چه کسی می‌تواند ادعای شیعه‌گری کند؟

وی ادامه داد: امام علی(ع) 30 سال صبر کرد و توانست تشیع را حفظ کند، اگر امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) نبودند همان روزهای اول تشیع نابود شده بود و این نشان از قدرت این دو بزرگوار در جزر و مد روزگار دارد.

حضرت آیت‌الله مظاهری خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در زمان خلفای سه‌گانه بسیار مواظب اسلام بودند و به طور کنترل از راه دور و مواظبت کامل مراقب اسلام بودند و در آن زمان 26 مزرعه و قنات برای اسلام وقف کردند.

وی با بیان این‌که در دوران پنج‌ساله حکومت امام علی(ع)، جنگ‌های داخلی بر امیرالمؤمنین(ع) تحمیل کردند، ادامه داد: امام در نهج‌البلاغه فرمودند که اگر من نبودم کس دیگری نمی‌توانست چشم فتنه را سر جای خود بنشاند و این امر نشان از قدرت امیرمؤمنان(ع) دارد.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: کسی می‌تواند بگوید من شیعه هستم که پایین‌ترین حد این سه تا قدرت،‌ یعنی قدرت در برابر دشمن، در برابر نفس و قدرت در برابر جزر و مد روزگار  را داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر شجاعت ایرانیان در برابر صدام نبود،‌ اکنون صدام در ایران حکومت می‌کرد و آقابالاسر وی آمریکا بود و نتیجه شجاعت رزمندگان اسلام توانست برابر صدام بایستد.

امیرمؤمنان بر «ما سوی الله» تسلط دارد

حضرت آیت‌الله مظاهری درباره علم حضرت امام علی(ع) بیان کرد: بر اساس آیه آخر سوره مبارکه فرقان و آیه سوره مبارکه نمل، علم عاصف‌بن‌برخیا قطره‌ای از علم امام علی(ع) است که با آن توانست تخت بلقیس را به یک چشم بر هم زدن نزد حضرت سلیمان(ع) بیاورد.

وی ادامه داد: از این رو گفته می‌شود که امام زمان(عج) با علم الهی خود و در یک چشم بر هم زدن و با خرق عادت عالم را فتح می‌کند، زیرا علم امام زمان(عج) همان علم امام علی(ع) است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این‌که برخی خطبه‌های امام علی(ع) در نهج‌البلاغه بسیار سوزناک است، ادامه داد: امام علی(ع) در جایی به مردم می‌گوید که «سلونی قبل أن تفقدونی» که به خدا قسم من امام علی(ع) می‌دانیم همه تا روز قیامت کی به دنیا می‌آیند و کی از دنیا می‌روند و سرنوشت آنان از اول تا آخر عمرشان چه بوده است.

وی گفت: در خطبه دیگر امام علی(ع) می‌فرمایند به خدا قسم من تا روز قیامت همه چیز را می‌دانم و از حالا تا روز قیامت هر چه از من بپرسید می‌توانم جواب دهم و این نشان از تسلط وجودی ایشان بر عالم وجود است.

حضرت آیت‌الله مظاهری بیان کرد: سعه وجودی امیرالمؤمنین بسیار بالا است و ایشان بر «ما سوی الله» تسلط دارد، امام علی(ع) می‌فرماید علم من از زمین در برابر آسمان‌ها مانند قطره‌ای در برابر دریا است./914/پ201/س

ارسال نظرات