۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۵
کد خبر: ۱۷۸۶۵۳
مدیر حوزه‎های علمیه:

شب قدر فصل تحول در زندگی و مبارزه با هوای نفس است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‎های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه هوای نفس خطرناک‌ترین دشمن برای بشر است، توسل به ائمه اطهار(ع) را بهترین راه نجات از هوای نفس خواند و گفت: شب قدر فصل تحول در زندگی و مبارزه با هوای نفس است.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزههای علمیه در دومین شب از لیالی قدر در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س)، هوای نفس را میل به خواستههای کنترل نشدنی معنا کرد و گفت: هوای نفس در غرب به انسان بیقید نسبت به اخلاق، وجدان و دین گفته می‎شود، نمیتوان بیقید و بند زندگی کرد عالم هستی مقید به قید است.

وی ادامه داد: اگر هوای نفس در جامعه از بین برود حقوق جامعه محفوظ میماند ولی اگر بر جامعهای هوای نفس حاکم باشد افراد به یکدیگر ظلم کرده و هر فردی تنها به فکر خود خواهد بود.

امام جمعه قم در ادامه بر یاری و حمایت از همایشه تأکید کرد و افزود: در جامعه نباید هوای نفس حاکم شود و افراد همانند دنیای غرب نسبت به یکدیگر بیتوجه باشند، امروز در خیابانهای پاریس، لندن و کشورهای مانند آمریکا اگر فردی روی زمین افتاده و درخواست کمک داشته باشد ادبیات آنها این است که مشکل خود او است و باید خودش حل کند.

وی ادامه داد: مشکلاتی همانند فقر، بدهکاری و کم شدن ازدواج که گاهی در جامعه به وجود آمده و بر افراد غلبه میکند به سبب عدم نگاه محبت آمیز افرادی است که خدا به آنها نعمت داده است، آرزوهای بلند راه حق را میبندد و حق را پشت دیوار نگه میدارد.

مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با اشاره به آیات قرآن کریم به بررسی حیات طیبه و موانع رسیدن به این حیات پرداخت و گفت: قرآن کریم عمل صالح و ایمان را حیات طیبه میداند.

وی ادامه داد: ایمان و عمل صالح باید با یکدیگر باشد تا فرد به حیات طیبه برسد چرا که ممکن است عملی فی حد نفسه صالح باشد ولی از انسان مؤمن سرنزند، اگر عمل صالح با ایمان محقق شود فرد به حیات طیبه میرسد.

عمل صالح و ایمان سبب ایجاد جامعه ایده‎آل می‎شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: عمل صالح مؤمن میتواند بقای حیات طیبه باشد، ممکن است عملی فی حد نفسه صالح باشد ولی باید دید از چه کسی صادر میشود، برخی از افراد برای رضای خدا و برخی دیگر برای ریا کار میکنند، در انجام کار نیت افراد عامل بسیار مهم است.

آیتالله حسینی بوشهری ایجاد جامعه توأم با آرامش، امنیت، صفا، محبت، دوستی، صلح و معنویت را از آثار تحقق حیات طیبه برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر افراد در جامعه عمل صالح را همراه ایمان انجام دهند به آنها حیات طیبه داده میشود.

وی افزود: افراد در زندگی کارهای خوب و خوبتر انجام میدهند ولی در قیامت ملاک سنجش اعمال کارهای خوبتر است، یعنی اگر فردی صد عمل انجام داده باشد که 99تای از این کارها خوب و یکی خوبتر باشد خدا در هر صد کار ملاک را کار خوبتر قرار می‎دهد.

مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با تأکید بر اینکه فرد باید نسبت به اعمال خود مراقبت داشته باشد، اظهار داشت: ممکن است افراد عمل صالح همراه ایمان داشته باشند ولی باید مراقب بود تا این اعمال خیر به وسیله دشمنان که لحظه به لحظه ما را تهدید کرده و بر عمل و تفکر ما اثر میگذارند دزدیده نشود.

هوای نفس خطرناک‎ترین دشمن بشر است

وی تأکید کرد: خطرناکترین دشمن برای بشر هوای نفس است، هوای نفس ویرانگر بوده و به هیچ احدی رحم نمی‎کند و در صدد گرفتار کردن افراد به گناهان است، حتی این دشمن خطرناک از پیامبران نیز ناامید نمیشود ولی چون فضایل انبیا در حد اعلی است نمی‎تواند به آنها آسیب برساند.

امام جمعه قم شب قدر را شب مبارزه با هوای نفس دانست و گفت: میدان تاخت، تاز و جبههگیری هوای نفس در فرمانروای تشریع خدا است وگرنه هوای نفس به فرمانروای تکوینی که مربوط به حیات جسمانی افراد میشود کار ندارد، در روایت نقل شده خدا به حضرت موسی(ع) خطاب کرد «یا موسی هیچ چیزی به اندازه هوای نفس در برابر الوهیت من جبهه نمیگیرد».

وی افزود: نباید به جوانی و زیبایی خود مغرور شد چرا که هوای نفس همیشه به دنبال افراد است، در برخی مواقع هوای نفس در یک لحظه میتواند زندگی مؤمنانه افراد را از بین ببرد از اینرو قرآن و روایت نسبت به این دشمن خطرناک هشدارهای زیادی دادند، ائمه(ع) در روایت جهاد اصغر را مجروح شدن در جبههها دانسته و جهاد اکبر را مبارزه و ایستادن در برابر هوای نفس بیان میکنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شب قدر باید سبب تحول در زندگی و انتخاب مسیر صحیح از سوی افراد شود، گفت: زیستن براساس ارزشهای دینی و استفاده از فرصتهای به دست آمده بهترین راه برای جمع شدن بساط هوای نفس است.

زندگی ائمه شاهراه هدایت است

وی یادآور شد: ما الگوهای فراوانی در زندگی داریم از ناحیه اهلبیت(ع) به ما کلمات و رفتارهای زیبای بسیاری رسیده است و اگر خود فرد برای اصلاح خود قدم بر نمیدارد مشکل از ائمه(ع) نیست، زندگی سراسر نور  امام علی(ع) شاه راه هدایت است و باید در زندگی از این بزرگواران الگو گرفت.

مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با اشاره به حدیث قدسی توسل به ائمه(ع) را بهترین راه نجات از هوای نفس خواند و گفت: شب قدر شب فرصتها برای یاد گرفتن مسیر درست است، اگر فردی در این دنیا محبت اهل بیت(ع) را داشته باشد در قیامت نیز کنار این بزرگواران خواهد بود.

وی ادامه داد: خدا و هوای نفس با هم قابل جمع نیستند، اگر هوای نفس آمد دیگر خدایی برای فرد نخواهد بود، لطف خدا است که راه سعادتمندی، موانع و دشمنان آن را برای افراد معرفی کرده تا با شناخت مسیر صحیح گرفتار باتلاق گناه نشوند.

آیتالله حسینی بوشهری در پایان مصادف شدن شب قدر با شهادت امیرمؤمنان(ع) را سبب دوچندان شدن عظمت این شب دانست و اظهار داشت: امام علی(ع) بزرگ انسان موحد و مولی متقیان بودند که در این شبهای پربرکت برای رفع مشکلات و برآورده شدن حوائج باید به ایشان متوسل شویم./993/پ202/ی

ارسال نظرات