۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۱۷۸۷۱۳
آیت‎الله استادی:

مردم را با کم‎کاری نسبت به نظام بدبین نکنیم

خبرگزاری رسا ـ آیت‎الله استادی افراط و تفریط در هر کاری را زیانبار دانست و با بیان اینکه هم باید ایمان داشته و هم ولایت فقیه و انقلاب را قبول داشته باشیم، گفت: اگر شعار می‎دهیم باید کار مردم را راه بیندازیم و با کم‎کاری مردم را نسبت به نظام بدبین نکنیم.
سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزههای علمیه در بیست و یکمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران بارگاه کریمه اهلبیت(ع) در مسجد اعظم با بیان اینکه تبری، تولی و عمل صالح باید در کنار یکدیگر باشند، گفت: برخی از افراد فکر میکنند تنها دوستی ائمه(ع) و یا عمل صالح آنها را نجات میدهد.

وی ادامه داد: در زمان ما نیز افرادی هستند که فکر میکنند هر چه هست و نیست در «مرگ بر آمریکا و اسرائیل» گفتن است، پشت سر مردم حرف میزنند، آبروی افراد را نابود میکنند و میگویند عیبی ندارد و مرگ بر آمریکا، اسرائیل گفتن و شرکت در راهپیماییها کافی است.

دبیر شورای عالی حوزههای علمیه تصریح کرد: برخی از افراد نیز میگویند ما عبادت خود را انجام میدهیم به آمریکا و اسرائیل هم کاری نداریم، نمیشود نسبت به ظلم بیاعتنا بود، نمیتوان گفت من به اسرائیل و آمریکا کاری ندارم، چه ظلمی بدتر از اسرائیل.

امام جمعه قم با تأکید بر اینکه افراد نباید براساس شایعات درباره یکدیگر قضاوت کنند، خاطرنشان کرد: برخیها مرگ بر آمریکا میگویند ولی به آبروی افراد توجه نکرده و براساس شایعات و بدون هیچ تحقیقی اظهار نظر میکند.

وی افزود: هم باید ایمان داشته و هم باید ولایت فقیه و انقلاب را قبول داشت، باید بدانیم مسلمان هستیم و اعضا و جوارح خود را کنترل کنیم، اگر شعار میدهیم باید کار مردم را راه بیندازیم و با کمکاری مردم را نسبت به نظام بدبین نکنیم، افراط و تفریط نباید صورت بگیرد، باید هم انقلابی باشیم و هم به حلال و حرام توجه کنیم و در عین این که شیعه هستیم عبادات خود را نیز انجام بدهیم.

محبت اهل‎بیت بزرگترین سرمایه شیعیان است

آیت‎الله استادی در ادامه اعتقاد به ولایت اهلبیت(ع) را بزرگترین سرمایه برای شیعیان دانست و گفت: پس از ایمان به خدا و پیامبر(ص) اعتقاد و تمسک به ائمه(ع) بزرگترین نعمتی است که خداوند متعال به ما داده است.

وی افزود: باید شاکر خداوند متعال باشیم که ما را به جای جاهلان بت و سنگ پرست در زمره محبان و شیعیان اهلبیت(ع) قرار داده است، تنها دل خوشی ما دوستی ائمه اطهار است، پیامبر(ص) در روایتی میفرمایند «خوشبختترین افراد کسانی هستند که محبت علی بن ابیطالب را داشته باشد»، البته هر فردی به اندازه ظرفیتش به این محبت میرسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان روایتی از نبی اکرم(ص) اظهار داشت: رسول الله(ص) میفرمایند «اگر همه مردم به علی بن ابیطالب محبت داشتند جهنمی خلق نمیشد»، کسی که حضرت علی(ع) را دوست داشته باشد خدا سکرات مرگ را بر او آسان میکند.

وی ادامه داد: هر فردی میخواهد اهل نجات باشد باید به دوستی امام علی(ع) تمسک بجوید، در روایت آمده «دوستی علی(ع) حسنهای است که هیچ گناهی تاب ایستادگی در برابر آن را ندارد»، اعتقاد به امیرمؤمنان(ع) و امامت اهلبیت(ع) سبب امیدواری شیعیان است.

امام جمعه قم مقابله با انحراف، افراط و تفریط را از مهمترین مسؤولیتهای علما در زمان غیبت دانست و خاطرنشان کرد: منشأ تمام افراط و تفریطها جهالت است که اهلبیت(ع) وظیفه داشتند نگذارند این مسائل در جامعه رواج پیدا کند.

برخی از افراد به بهانه مسلمان بودند دست به هر جنایتی می‎زنند

وی تصریح کرد: در زمان معاویه دو نوع تفکر وجود داشت، تفکر نخست این که هر فردی «لااله الاالله» بگوید و مسلمان باشد دست به هر جنایتی بزند اشکالی ندارد، چراکه مسلمان است و این تفکر اشتباه به نفع خود معاویه و یزید بود، همان تفکری که امروز در برخی کشورهای شیخ نشین حاکم است و این افراد به بهانه مسلمان بودن دست به هر جنایتی میزنند.

آیتالله استادی تأکید کرد: در برخی از کشورها علما به ظاهر عالم و در حقیقت جاهل به خودشان هیچ اجازهای نمیدهند که نسبت به کارهای خلفا خود نظر داشته باشند، این علما حتی جمع شدن مردم برای مبارزه با ظلم را نیز حرام میدانند.

وی بیان داشت: تفکر دوم که در زمان معاویه حاکم بود اعتقاد به این که هر فردی حتی یک گناه کرده و توبه نکند واجب القتل است و به همین بهانه در جریان حکمیت با امیرمؤمنان(ع) دشمن شده و ایشان را به شهادت رساندند در حالی که قرآن و پیامبر(ص) این گونه سخنی را بیان نکردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان با یک گناه کافر نمیشود، گفت: هر فردی باید از گناه دوری کند ولی با انجام یک گناه نیز نمیتوان گفت او کافر است، ایمان اقرار به لسان و اعتقاد در قلب  است، اقرار به زبان به تنهای بدون اعتقاد قلبی سودی ندارد.

وی افزود: متأسفانه برخی از تفکرات اشتباه دوران معاویه در میان شیعیان نیز نفوذ کرده است، برخی از افراد میگویند همه چیز در محبت امام علی(ع) است و اگر ما عمل صالح نیز نداشته باشیم به سبب محبت ائمه(ع) به بهشت میرویم، عدهای نیز میگویند محبت اهلبیت(ع) به درد ما نمیخورد بلکه تنها عمل صالح است که ما را نجات میدهد در حالی که هر دو این تفکرات اشتباه است.

محبت ائمه و عمل صالح باید با یکدیگر باشد

امام جمعه قم با تأکید بر اینکه راه رستگاری توأم بودن عمل صالح و محبت اهلبیت(ع) است، اظهار داشت: امام صادق(ع) در روایتی میفرمایند «قسم به خدا شیعه ما نیست کسی که تقوا را رعایت نکند».

وی تصریح کرد: دوستی ائمه(ع) و عمل صالح باید کنار هم باشند، محبت به اهلبیت(ع) باید شوق انجام عمل صالح را در وجود فرد تشویق کند، مردم باید در خوف و رجا باشند، امام رضا(ع) میفرمایند «عمل صالح را رها نکنید به اعتماد بر حب ما»، عمل خیر بدون اعتقاد به خدا کافی نیست.

دبیر شورای عالی حوزههای علمیه قم با بیان این که توسل به اهلبیت(ع) برای برطرف شدن نقصان اعمال و عبادات ما است، خاطرنشان کرد: هر فردی باید در حد توان خود نسبت به انجام عمل صالح قدم بردارد، بانوی که میگوید دوستدار حضرت زهرا(س) است باید عفت و حجاب را رعایت کند مسیر ما باید مسیر اهلبیت(ع) باشد نه این که مقابل این بزرگواران باشد.

وی افزود: افراط و تفریط اشتباه است نباید افراد خیال کنند تنها با دوستی اهلبیت(ع) و یا عمل صالح به جای میرسند، محبت ائمه(ع) و عمل صالح لازمه یکدیگر هستند، فقط به فکر عزاداری بودن کافی نیست، هم باید جشن هم عزاداری و هم عمل صالح باشد./993/پ201/ی 

ارسال نظرات