۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۷۸۹۰۵

خبرهای کوتاه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ بیانیه حوزه علمیه خراسان به مناسبت روز قدس، ثبت 172 موقوفه مرتبط با ماه مبارک رمضان و احیای شب بیست وسوم در پنج بقعه متبرکه مشهد عناوین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، در آستانه روز جهانی قدس، شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان با صدور بیانیه ای از عموم مردم برای حضور باشکوه در راهپیمایی این روز دعوت کرده است. متن بیانیه به شرح زیر است؛

نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس، توفیقی الهی و حرکتی پربر کت بود که به درایت ناخدای کشتی انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) رقم خورد و سرچشمه یک حرکت عظیم و وحدت آفرین در جهان اسلام گشت.

 

حرکتی که اکنون در نقاط مختلف جهان به عنوان همایشی برای اقتدار و عدالت طلبی و ظلم ستیزی جهان اسلام بدل گشته است.

 

بی شک حضور یکایک مسلمانان روزه‌دار در راهپیمایی روز جهانی قدس در اقصی نقاط جهان در آخرین جمعه ماه صیام و رحمت الهی، تأکیدی دوباره بر انسجام و وحدت ملت‌های مسلمان و خط بطلانی بر خواب‌های پریشان استکبار و دشمنان غاصب فلسطین مظلوم خواهد بود.

 

روز قدس در سال 92 با توجه به حرکت‌هایی که در جهان رخ داده، فرصت مغتنمی برای آزادی‌خواهان سرتاسر جهان است تا با تشکیل جبهه‌ای متحد و مستحکم در برابر دشمنان اسلام، مهیای حکومت جهانی اسلام گردند و مؤید این بشارت، انقلاب‌های بیداری اسلامی و خیزش‌های ضد سرمایه‌داری در غرب و تشکیل جبهه‌ی پرقدرت مقاوت اسلامی و ضدصهیونیستی حزب الله لبنان و حماس در فلسطین است.

 

عملکرد مفتضحانه آمریکا و اسراییل در پشتیبانی از تروریست‌ها و شورشیان در کشتار مردم بی‌دفاع و مظلوم سوریه  از یک سو و معرفی حزب الله در لیست تروریست‌های جهانی از دیگر سو، نشانی آشکار از ضعف و زبونی استکبار و صهیونیزم و در مقابل، مقاومت و تحولات روشن اسلامی در منطقه، نشانی از شوکت و عظمت اسلام و مسلمین است.

 

حوزه علمیه خراسان ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات میهمانان ماه رحمت و ضیافت الهی و گرامیداشت روز جهانی قدس از عموم مردم فهیم و همیشه در صحنه و روزه‌دار به ویژه خانواده بزرگ روحانیت خراسان دعوت می‌کند تا ضمن حضور با صلابت در راهپیمایی روز جهانی قدس بار دیگر با آرمان های انقلاب و امام راحل تجدید بیعت نموده و ثابت خواهند نمود که به فرمان مقتدای فرزانه خود، مسأله فلسطین برای همه مسلمانان ایران اسلامی از اصلی ترین و اساسی ترین امور و فرایض است. به امید برچیده شدن ظلم و بی عدالتی و ظهور حکومت جهانی اسلام.

 

ثبت 172 موقوفه مرتبط با ماه مبارک رمضان

 

حجت الاسلام سعید آخوندی، اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: تاکنون واقفان خیراندیش 172 نیت موقوفه مرتبط با اطعام روزه داران و شب های قدر و عزاداری و روضه خوانی حضرت علی(ع) دراستان به ثبت رسانده اند.

 

وی با اشاره به این که بعضی از واقفان برای موقوفه خود چندین نیت درنظر می گیرند، گفت: تسهیم افطار با 84 نیت بیشترین نیت مرتبط با ماه مبارک رمضان است که در سامانه جامع موقوفات ثبت شده است.

 

معاون فرهنگی اجتماعی ادامه داد: افطار صائمین یکی دیگر از نیات با 28 موقوفه است و دیگر نیت ها اطعام و افطار، اطعام در شب های احیاء با گوشت و نان، افطار فقرا و اطعام با خرما و شیرینی جهت افطار در مسجد از دیگر نیات واقفان است.

 

وی یکی دیگر از نیت های مربوط به ماه مبارک رمضان در سامانه جامع موقوفات را تعزیه داری و روضه خوانی حضرت علی(ع) عنوان کرد و افزود: 30 نیت موقوفه جهت عزاداری و تعزیه داری حضرت علی(ع) و 10 نیت موقوفه جهت روضه خوانی امام علی (ع) تاکنون در استان به ثبت رسیده است.

 

وی در پایان گفت: موقوفه قهارقلی میرزا بزرگترین موقوفه مشهد که با نیت تسهیم افطار به ثبت رسیده است که دارای بیش از دو هزار رقبه می باشد.

 

حجت الاسلام آخوندی در پایان خاطر نشان کرد: هر ساله از محل درآمدهای این موقوفات به نیات این واقفان عمل می شود.

 

احیای شب 23 رمضان در پنج بقعه متبرکه مشهد انجام می شود

 

حجت الاسلام علی رفعتی، مسؤول فرهنگی اداره اوقاف ناحیه سه مشهد عنوان کرد: در پنج بقعه متبرکه مشهد و حومه مراسم شب احیاء 21 و عزاداری امیرالمومنان علی(ع) برگزار می شود.

 

وی گفت: بقاع متبرکه امامزاده سید محمد(ع) معروف به گنبدخشتی در خیابان طبرسی، امامزاده یحیی(ع) در میامی، امامزاده عبدالعزیز(ع) در روستای دهسرخ، امامزاده اسماعیل(ع) در 25 کیلومتری جاده قدیم نیشابور، امامزاده اسحاق(ع) در برزش آباد برگزار کننده مراسم احیاء در شبهای قدر هستند.

 

مسئول فرهنگی اداره اوقاف ناحیه سه مشهد عنوان کرد: مراسم شب های قدر در این بقاع متبرکه از ساعت 10:30 آغاز می شود.

رفعتی در خصوص برنامه های این محافل بیان کرد: قرائت دعای جوشن کبیر، سخنرانی، عزاداری، مداحی، اقامه صد رکعت نماز و مراسم قرآن به سر در این بقاع متبرکه از برنامه های این محافل است.

 

وی گفت: در هر یک از لیالی قدر بیش از سه هزار نفر در مراسم احیاء بقاع متبرکه مشهد شرکت می کنند.

 

لازم به ذکر است این بقاع متبرکه مراسم احیای شب 23 ماه مبارک رمضان را نیز برگزار خواهند کرد.

 

آغاز فعالیت 30 کانون کودک مسجد در سطح شهر

 

حجت الاسلام محمد فخر اکبری، مدیر فرهنگسرای کودک و آینده گفت: فرهنگ­سرای کودک و آینده بر مبنای کار صورت گرفته در هیأت امناء فرهنگ­سرا مبنی بر شناسایی، دقیق سازی و اولویت بندی مسأله کودکان مشهدی؛احترام توأم با محبّت نسبت به دیگرانرا ذیل هدف افزایش روحیه جامعه پذیری کودکان مشهدی به عنوان مسأله محوری فرهنگ­سرا شناسایی نموده است که حل این مسأله را در سال 92 محور تدوین فعالیت های خود قرار داده است.

 

 بر این اساس باشگاه شهریاران کودک به منظور تمرکز زدایی فعالیت ها و توسعه میدان عملیاتی و حوزه جغرافیایی عملکرد خود و بالطبع گسترش سطح خدمات به کودکان عزیز مشهدی، ایده حمایت از راه اندازی و شکل گیری کانون های کودک در مساجد شهر بهشت را دنبال می کند.

 

وی گفت:30 کانون کودک مسجد از آغاز ماه مبارک رمضان در مساجد مناطق 13 گانه شهر مشهد فعالیت خود را آغاز کرده اند.

 

فخراکبری خاطر نشان کرد: از آنجا که مساجد متقاضی اجرای طرح زیاد بودند درچند مرحله و بر اساس اعمال یک سری شاخص ها شامل وجود هماهنگی لازم و مناسب بین عوامل اجرایی فعال در مسجد، موقعیت مناسب جغرافیایی شامل محوری بودن مسجد در منطقه یا قرار گرفتن در خیابان اصلی یا موقعیت خاص منطقه ای، اختصاص فضای فیزیکی مناسب جهت برگزاری مراسم و برنامه های کانون، دارا بودن حداقل 50 مخاطب کودک و معرفی یک نفر فعال فرهنگی با شاخص های هم چون آشنایی با تکنیک ها و مهارت های ارتباط موثر با کودکان، دارای تخصص یا حداقل تجربه عملی مفید کار با کودکان، اختصاص وقت کافی برای کار در کانون کودک مسجد به صورت داوطلبانه و خودانگیخته، پر تحرک، بانشاط و خلاق، آشنایی حداقلی با مبانی تربیت دینی کودک به عنوان همیار کودکمساجد مورد بررسی قرار گرفتند.

 

وی ادامه داد: در مرحله اول و از لیست 200 مسجد فعال در طرح مسجدما که ظرفیت ایجاد کانون را داشتند توسط واحد کانون کودک مساجد باشگاه شهریاران کودک و با کمک دبیران و همیاران کانون کودک مستقر در فرهنگ سراهای شهر بررسی به عمل آمد که پس از بررسی اولیهحدود 60 مسجد به مرحله نهایی رسیدند که از این بین 30 مسجد دارای شاخص های ایجاد و راه اندازی کانون کودک مساجد بودند که با در نظر گرفتن پراکندگی جغرافیایی و با هدف پوشش تمام نقاط شهر انتخاب شدند.

 

وی گفت:در حال حاضر در تمام مناطق شهرداری مشهد حداقل یک کانون کودک مسجد وجود دارد و در برخی مناطق نیز تعداد کانون های کودک بیشتر از دیگر مناطق است است. بر اساس گستردگی مناطق شهرداری مشهد،منطقه 3 شهرداری با 4 مسجد دارای بیشترین تعداد کانون کودک مسجد است. مناطق 1، 2 ، 5 ، 6 ، 9 ، 10 دارای 3 کانون کودک، منطقه 7 دارای 2 کانون کودک و مناطق 4 ، 8 ، 11 ،12 و ثامن نیز یک کانون کودک مسجد فعال و دایر می باشد.

 

وی درباره خدمات ارائه شده در کانون کودک مساجد و مخاطب هدف آن ادامه داد: مخاطبان هدف ما در کانون کودک مسجد، کودکان 7 تا 12سال و والدین آنها می باشند.خدمات کانون در غالب برنامه های متنوعو به صورت برنامه های هفتگی در هر مسجد برگزار می شود و کودکان مجاور مسجد می توانند هفته ای یک بار از این خدمات استفاده کنند.

 

خدمات ارائه شده شامل دو دسته طرح است دسته اول طرح های مصوب هفتگی است که از طریق فرهنگسرا به مسجد ابلاغ می شود و کانون کودک مسجد ملزم به اجرا آن هست و دسته دیگر طرح هایی ابتکاری است که برای اجرای آنها اعتباری از سوی فرهنگ سرا در نظر گرفته شده و هر مسجد می تواند بین 1 تا 5 طرح را در قالب جشنواره طرح های ابتکاری در کانون کودک مسجد به واحد کانون کودک مساجد پیشنهاد دهد. طرح پیشنهادی پس از بررسی در شورای داوری جشنواره و در صورت تصویب، پس از تخصیص اعتبار، در کانون کودک مسجد پیشنهاد دهنده اجرایی خواهد شد.جشنواره طرح های ابتکاری از اول شهریور ماه آغاز می شود.

 

مدیر فرهنگسرای کودک و آینده گفت: توانمند سازی همیاران کودک در مساجد یک ضرورت جدی و قابل اعتنا است. مراد ما از توانمند سازی فرآیندی است که به منظور ارتقاء همیاران کودک در مساجد از طریق ایجاد دانش ، آگاهی ، توسعه مهارت و توانایی لازم برای انجام فعالیت های مرتبط با کار همیاران طراحی شده و به مرحله اجرا در خواهد آمد.

 

بر این اساس یکسری دوره های آموزشی توانمند سازی همیاران شامل شیوه های پرورش خلاقیت درکودکان، آشنایی با فن نمایش خلاق، شیوه های قصه گویی، آشنایی با اصول و مبانی نگرش سیستمی کار فرهنگی با موضوع کودک، روحیه شناسی و شیوه های ارتباط موثر، شیوه های ایجاد انگیزه در کودکان و تکنیک برخورد با مشکلات کودکان در مرداد و شهریور برگزار خواهد شد.

 

با توجه بهاهمیت، ظرافت و دقت کار با کودک ونوع وکیفیت خدمات ارائه شده برای کودکان،نظام انگیزشی ناظر به ارزیابی و ارزشیابی اجرای طرح توسط مسجد و همیار کودک مسجد در طرح تعریف شده است که بر اساس آن برنامه های کانون های کودک مسجد رصد و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت که در پایان از 5 مسجد و10 همیار برتر طرح تقدیر به عمل خواهد آمد.

 

وی ادامه داد: تا امروز 3 هفته است که هر هفته برنامه های ما در مساجد در حال اجرا هستند که در این مدت بالغ بر70 مراسم برای کودکان و 70 کارگاه آموزشی برای والدین آنها برگزار کرده ایم و بالغ بر 3 هزار کودک مسجدی را در این برنامه ها تحت پوشش خدمات کانون کودک مساجد قرار داده ایم.

 

وی درباره عملکرد باشگاه شهریاران کودک نیز گفت:تا امروز 9 هفته است که برنامه های باشگاه شهریاران کودک در 12 فرهنگسرا و مرکز فرهنگی وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد اجرا شده است. این برنامه ها از 10 اردیبشهت ماه شروع شده است و تا امروز بالغ بر 94 برنامه و بیش از 12 هزار مخاطب کودک داشته ایم  و بیش از 3 هزار و 240 نفر از والدین نیز در کارگاه های کانون کودک شرکت کرده اند و در همین مدت بالغ بر 10هزار نشریه شهروند کوچولو بین کودکان عضو باشگاه شهریاران کودک توزیع شده است./930/پ203/پ

ارسال نظرات