۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۴
کد خبر: ۱۷۸۹۲۵
حجت‌الاسلام ماندگاری:

عمل صالح و محبت اهل‌بیت ملاک سنجش اعمال است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که عمل صالح و محبت اهل‌بیت ملاک سنجش اعمال است، همراهی ولی خدا در روز قیامت را سبب نجات از آتش دوزخ دانست.‌
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌‌الاسلام مهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که روز قیامت سخت‌ترین روز است، گفت: تمام افراد منصف و عاقل می‌‌‌دانند که روز قیامت سخت‌ترین روز است، چرا که این روز پنجاه هزار سال طول کشیده و تمام مخلوقات در آن جمع می‌شوند و بیشتر لباس افراد فقط یک کفن است.

وی ادامه داد: در روایت آمده برخی‌‌ها عریان وارد صحرای محشر می‌‌‌شوند، قیامت روز بسیار سختی است، شدت گرما و ازدحام جمعیت این روز غیر قابل تحمل است و خداوند متعال در آیه 71 سوره اسرا درباره شدت و سختی این روز می‌‌‌گوید «قیامت روزی است که در آن به دهان‌ها مهر زده می‌‌‌شود و اعضا و جوارح شهادت می‌‌‌دهند که افراد چه خطاها و اشتباهاتی  را انجام داده‌اند».

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که در قیامت افراد به صورت گروهی محشور می‌‌‌شوند، اظهار داشت: جمع شدن افراد در قیامت براساس الگوهای زندگی، اخلاق، رفتار و عملشان است، امام هر فرد مدل زندگی او است، یعنی اگر فردی به مال و ثروت علاقه داشته باشد امام او نیز پول خواهد شد.

عمل صالح و محبت اهل‌بیت ملاک سنجش اعمال است

وی افزود: اگر حرف زدن ما فحش، ناسزا باشد و سیره ما چشم‌چرانی، شبهه‌خواری و گناه باشد چگونه می‌توانیم بگویم اهل‌بیت(ع) امامان ما هستند، چرا که این بزرگواران از این اعمال بیزارند، پیامبر(ص) در روایتی می‌‌‌فرمایند «مثل اهل‌بیت مثل کشتی است هر کس سوار این کشتی شود نجات یافته و هر فرد سوار نشود نابود می‌‌‌شود».

حجت‌‌الاسلام ماندگاری با اشاره به این‌که همراهی ولی خدا در قیامت سبب نجات فرد می‌‌‌شود، خاطرنشان کرد: در روز قیامت مقام، مدرک، شهرت، ثروت و قیافه مهم نیست در این روز محبت به اهل‌بیت(ع) و عمل صالح ملاک سنجش اعمال است.

وی تصریح کرد: برخی‌‌ها  می‌‌‌گویند دلت پاک باشد کافی است هر چند ظاهر فرد نامناسب باشد در حالی که ظاهر باطن فرد را نشان می‌‌‌دهد، اگر ظاهر فرد پاک باشد باطن او نیز پاک است ولی ظاهر نامناسب و ناپاک نشانگر آن است که باطن فرد نیز ناسالم است، نمی‌‌‌شود ظاهر فرد نامناسب باشد و ادعا کند که عاشق اهل‌بیت و حضرت زهرا(س) است.

گرفتاری‌های بشر به سبب دوری از امام زمان است

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا قیامت را باطن دنیا دانست و اظهار داشت: پیامبر(ص) درروایتی می‌‌‌فرمایند «اگر مردم در ولایت علی بن ابی‌طالب(ع) جمع می‌‌‌شدند خدا جهنم را خلق نمی‌‌‌کرد و در دنیا هیچ جنایت، گناه و خیانتی اتفاق نمی‌‌‌افتاد».

وی ادامه داد: بالاترین گرفتارهای زندگی بشر این است که امام زمان(عج) در زندگیشان کم‌رنگ شده است، امام عصر(عج) در متن زندگی بشریت کم‌رنگ شده‌اند از این‌رو قبل از این که به عذاب‌‌های قیامت مبتلا شویم گرفتار عذاب‌‌های دنیا شدیم و به هر میزان امکانات بیشتر می‌شود گرفتاری، استرس، اضطراب بشر نیز بیشتر می‌‌‌شود چرا که چگونگی استفاده از این امکانات را نمی‌‌‌دانند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که امام(ع) اکسیژن و مایه حیات هستند، گفت: امام(ع) حاشیه، درمانگاه و یا صندوق قرض الحسنه نیست که هر وقت گرفتار شدیم به سراغش برویم، پیامبر(ص) فرمودند «من دو چیز گران بها عترت و کتاب الله را در میان شما به امانت می‌‌‌گذارم هر کس به این دو تمسک جوید رستگار می‌‌‌شود و اگر جدا شود گمراه می‌‌‌شود».

تنها راه نجات تمسک به قرآن و اهل‌بیت است

وی افزود: هر کس ولایت ائمه(ع) را نداشته باشد افزون‌بر این که در این دنیا در جهنم است در قیامت نیز در جهنم خواهد بود، ولی کسی که سوار کشتی اهل‌بیت(ع) شود هم در این دنیا و هم در قیامت در بهشت است، کسی که سوار کشتی ولایت نشده باشد در ثروت هم قوطه‌ور شود آرامش نخواهد داشت.

حجت‌‌الاسلام ماندگاری با تأکید بر این‌که باید در زندگی نسبت به امام زمان(عج) معرفت و شناخت داشته باشیم، گفت: تا باور نکنیم که مشکلات ما به وسیله خدا، پیامبر(ص)، امام(ع) و فقها در عصر غیبت که نسبت به مسائل هدایت آشناتر هستند حل می‌‌‌شود در زندگی همچنان مشکل خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: تا ندانیم که دین اولویت زندگی ما است به جای نخواهیم رسید، برخی از افراد می‌‌‌گویند من تا فلسفه احکام را نفهمم انجام نمی‌‌‌دهم، باید باور کرد که پیامبر(ص) و ائمه(ع) بیشتر از ما نسبت به این مسائل آگاه بودند وقتی اهل‌بیت(ع) می‌فرمایند «دروغ سبب نابودی برکت و انصاف سبب افزایش آن می‌‌‌شود» باید باور کرد.

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با تأکید بر این‌که باید در زندگی امامت امام زمان(عج) را بپذیریم، بیان داشت: امام(ع) علم و عصمت الهی دارد نباید بگویم چون ما در دانشگاه درس خواندیم لازم نیست که به سخنان امام(ع) گوش بدهیم.

ماهواره سبب قطع ارتباط فرد با امام زمان می‌شود

وی تأکید کرد: وقتی یک دکتر 10 سال درس می‌‌‌خواند همه مردم به سخن او گوش فرا داده و می‌‌‌پذیرند ولی مرجع تقلیدی که 60 سال عمر خود را برای شناخت آیات و روایات صرف کرده است وقتی سخنی را بیان می‌‌‌کند برخی از افراد می‌‌‌گویند برای خودش می‌‌‌گوید.

استاد حوزه و دانشگاه اتصال به ولی خدا را دومین رکن برای شناخت امام(ع) دانست و گفت: اتصال ما با اهل‌بیت(ع) با یک معامله شیرین و پردرآمد و یا پای ماهواره نشستن قطع می‌‌‌شود و اگر خداناکرده زمانی که ارتباط ما به ائمه(ع) قطع شد عزرائیل جان ما را گرفت چگونه در قیامت می‌‌‌توانیم بگویم امام ما آل پیامبر(ص) هستند.

وی تصریح کرد: زمانی که فرد به اهل‌بیت(ع) شباهت داشته باشد به این بزرگواران متصل می‌‌‌شود، همه گرفتار ما این است که امام زمان(عج) در زندگی ما وارد نشده است و می‌‌‌گویم به این خاندان محبت داریم ولی در رفتار و عمل به گونه‌ای دیگر عمل می‌کنیم.

حجت‌‌الاسلام ماندگاری با اشاره به این‌که در شب قدر تقدیر افراد نوشته می‌‌‌شود، گفت: در شب قدر هیچ فردی دست خالی بر نمی‌‌‌گردد و هر کس بیشتر دعا کن سهم بیشتری خواهد داشت.

وی در پایان گفت: در این شب‌‌های عزیز دعا کنیم که امام زمان(عج) ظهور کنند چرا که به خاطر نداشتن امام سردرگم بوده و همواره در ترس گرفتاری در مشکلات به سر می‌بریم./993/پ201/ی

ارسال نظرات