۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۱۷۸۹۶۳
شاعر و روزنامه‌نگار روس:

کودکان با شنیدن قصه‌های رضوی مفاهیم اسلامی را بهتر درک می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ تاریخ نگار فرهنگ در روسیه معتقد است برگزاری جشنواره قصه‌گویی رضوی در ایران باعث می‌شود تا کودکان و نوجوانان مفاهیم دینی و اسلامی را بهتر درک کنند.
کودک قران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از واحد خبر و اطلاع‌رسانی بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، سرگئی جنت مارکوس سال گذشته یکی از قصه‌گویانی بود که در سومین جشنواره قصه‌گویی رضوی شرکت کرده بود و در آن جشنواره سرگذشت امام رضا(ع) را در قالب قصه‌ دو بخشی برای مخاطبان روایت کرد.

وی در آستانه برگزاری چهارمین دوره این جشنواره در گفت‌و‌گویی تاکید کرد که برگزاری چنین جشنواره‌‌هایی بسیار مهم است چرا که در آن هم کودکان قصه‌گو حضور دارند و هم بیشتر مخاطبان آن را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

این شاعر و روزنامه‌نگار روس با بیان این‌که قصه‌گویی به دو نوع حرفه‌‌ای و غیر حرفه‌ای تقسیم می‌شود اضافه کرد: قصه‌گویان حرفه‌ای کسانی هستند که اصالت و فرهنگ ارزشمند قصه را حفظ می‌کنند.

مارکوس که به‌ همراه همسر خود در رادیو نیز به قصه‌گویی می‌پردازد و داستان صحابه پیامبر اکرم(ص) و قصه‌های قرآنی را برای مخاطبان رادیو در کشور خود بازگو می‌کند در ادامه گفت که کودکان قصه‌گو در این جشنواره‌ها هم با قصه‌گویی حرفه‌ای آشنا می‌شوند و هم مفاهیم را از این راه بهتر درک می‌کنند.

وی به اسلام‌آوردن حضرت علی(ع) به عنوان اولین مردی که در جوانی به دعوت پیامبر پاسخ می‌دهد اشاره کرد و گفت: این حقیقت تکان‌ دهنده‌ای است که آدم‌های بزرگ‌ سال سخت‌تر اسلام را پذیرفتند ولی جوانان و کودکان حقایق را بهتر می‌پذیرند.

این روزنامه‌‌نگار روس در قصه‌ خود که سال 1391 در ساری بیان کرد امام رضا(ع) را ندایی دانست که از مشهد برمی‌خیزد و از همه‌ زنده‌ها زنده‌تر است.

مارکوس در بخش دیگری از قصه‌ خود گفت: «من این جا می‌آیم به محل آرامگاه امام، به نزد امام رضا می‌آیم، اشک می‌ریزم همانند شما با گریه پاک می‌شوم همانند رفتن به سوی گهواره، به آرامگاه می‌آیم نورانیان نمی‌خوابند او به درگاه خدا دعا می‌کند برای من و تو در برابر چنین معجزه‌ای سر فرود آر».

سرگئی جنت مارکوس علاوه بر نگارش مقاله‌هایی درباره‌ی دین اسلام و فرهنگ در نشریات و روزنامه‌های روسیه، تلاش می‌کند تا شعرهای بزرگسال را به صورت منظوم برای کودکان کشور خود بازآفرینی کند.

وی یادآور شد در این راه الگوی او همان الگوهای فلسفی و دینی ایران است.

مارکوس توضیح داد در روسیه اقوام مختلفی به زبان‌های گوناگون سخن می‌گویند و در بین آنان مسلمانان زیادی وجود دارد ولی همه آن‌ها با زبان روسی آشنا هستند و من هم با همین زبان مجموعه‌های متعددی از شعر برای کودکان 3 تا 5 سال، 5 تا 10 سال و 10 تا 15 سال سروده‌ام که برخی از آن‌ها منتشر شده و برخی دیگر در دست چاپ است.

براساس این گزارش سه دوره‌ی نخست جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی رضوی طی سال‌های 1389 تا 1391 توسط کانون استان مازندران برگزار شد ولی میزبانی چهارمین دوره آن به کانون استان اصفهان واگذار شده است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسولیت کارگروه کودک و نوجوان یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و برگزاری 16 عنوان جشنواره آن را بر عهده دارد.

این جشنواره‌ها هم‌زمان با دهه کرامت در شهریور 1392 در استان‌های میزبان جشنواره برگزار می‌شود./966/د101/ن

ارسال نظرات