۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۴۵
آیت‌الله خاتمی مطرح کرد:

سبک زندگی دینی در عرصه رفتار با دشمنان

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روز جهانی قدس به تبیین سبک زندگی دینی در عرصه رفتار با دشمنان پرداخت و گفت: مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل مصداق ابراز نفرت از بیگانگان است.
1/ آيت الله سيد احمد خاتمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به روز جهانی قدس به بیان سبک زندگی دینی در عرصه رفتار با دشمنان پرداخت و گفت: مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل مصداق ابراز نفرت از بیگانگان است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه در آیات 29 سوره فتح و 54 سوره مائده چگونگی رفتار مسلمانان با دشمنان بیان شده است، شش مصداق از مصادیق این دو آیه را مطرح کرد و افزود: خداوند متعال در این دو آیه می‌فرماید که در برابر بیگانگان اشدّا و در برابر کافران نفوذناپذیر باشیم.
 
امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: نخستین مصداق اشدّا علی الکافرین ابراز نفرت از بیگانگان است، قرآن کریم صریحا این ابراز نفرت‌ها را در سوره بقره آیه 89 و سوره هود آیه 18 مطرح می‌کند.
 
وی با تأکید بر اینکه باید موضع‌گیری در برابر بیگانگان داشت، این صریح قرآن است، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل ملت را مصداق ابراز نفرت دانست و افزود: دومین مصداق اشداء بودن و دوری از فرهنگ بیگانگان است.
 
آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: نمی‌شود کسی ادعا کند من مسلمانم اما گویش او گویش بیگانگان و پوشش او پوشش بیگانگان و رفتار او رفتار بیگانگان باشد، نزدیکی با فرهنگ بیگانه، بیگانگی می‌آورد.
 
وی گفت: از دیگر مصادیق اشدّا این است که در تعامل با بیگانگان از اصول نباید کوتاه آمد، باید نسبت به بیگانگان بدبین بود، حتی به لبخندهای دشمن هم باید بدبین بود به تعبیر مقام معظم رهبری آن دستکش مخملین و دسته چدنی است.
 
امام جمعه موقت تهران یادآور شد: امام علی‌(ع) در نامه مالک می‌فرماید «بعد از اینکه با دشمن مصالحه کردی مبادا خوشبین باشی و فکر کنی دیگر دشمن دوست شده، گاهی دشمن نزدیک می‌شود تا شما را غافل کند و با احتیاط رفتار کن و نسبت به بیگانگان خوشگمانی را متهم کن».
 
وی عدم پذیرش سلطه بیگانگان را از دیگر مصادیق اشدّا برشمرد و گفت: نباید سلطه بیگانگان را پذیرفت، نه سلطه فرهنگی، نه اقتصادی و نه سیاسی، بیگانگان نباید هیچ‌گونه سلطه‌ای بر مسلمانان داشته باشند،
 
وی بر ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان تأکید کرد و با اشاره به آیه 73 سوره توبه که در آن خداوند به پیامبر می‌فرماید با کفار شدید برخورد کن، جایگاه اینها جهنم است، افزود: البته مقاومت هزینه دارد، باید همانگونه که برای خدا اصل کار شروع شده این هزینه‌ها را برای خدا پرداخت.
 
آیت‌الله خاتمی در پایان تصریح کرد: خودمان را نبازیم، ‌احساس ضعف نکنیم و محکم در برابر دشمنان بایستیم، تن به تسلیم هم ندهیم، خداوند متعال آنهایی را که مقاومت در راه حق دارند، دوست دارد./920/پ202/ی
ارسال نظرات