۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۱۷۹۳۳۹
استاد حوزه و دانشگاه:

تمام تجلی اسلام در خوش اخلاقی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که تمام تجلی اسلام در خوش اخلاقی است، گفت: حلم افراد در مهار کردن نفس اماره در برابر هیجان قوه خشم و غضب مشخص می‌شود.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد باقر حیدری کاشانی، استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر بیست و پنجمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) به بررسی اخلاق پیامبران در قرآن پرداخت و گفت: ما باید از اخلاق پیامبران در زندگی خود الگو بگیریم.

وی ادامه داد: هر یک از پیامبران در زندگی خود دارای چند ویژگی اخلاقی بودند که خداوند متعال می‌خواهد با بیان این ویژگی‌های اخلاقی در قرآن کریم برای بندگان الگو و اسوه قرار دهد تا افراد با بهره‌گیری از این بزرگواران به بندگی او برسند.

استاد حوزه و دانشگاه حضرت ابراهیم(ع) را قهرمان توحید و دوستی با خدا دانست و گفت: حضرت ابراهیم(ع) از پیامبران اولوالعزم الهی بودند که نام مبارکشان در بیست و سه سوره، ‌صد و هشتاد آیه و شصت و نه مرتبه تکرار شده که به سیره اخلاقی و عملی ایشان اشاره شده است.

وی ادامه داد: مفسران نام «ابراهیم» را به معانی «ابو الرحیم، پدر مهربان»، «پدر امت‌ها» و «بیزاری جستن از غیر خدا و پناه بردن به سوی حق تعالی» تفسر کرده‌اند، زندگی ما نیز باید از دو بخش فرار از موقعیت خطرناک گناه و رفتن به سوی خدا تشکیل شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم شاکر، صابر، عبد صالح و حلیم بودن را از ویژگی‌های اخلاقی حضرت ابراهیم(ع) برشمرد و اظهار داشت: خدا در قرآن می‌فرماید «همانا ابراهیم بنده بسیار بردبار، بازگشت کننده و خوش اخلاق ما است».

وی تصریح کرد: حلم به معنای بسیار صبور و بردبار است و اگر این صفت نیک که درباره خدا و انسان بیان شده در وجود فردی باشد او را به اوج مقامات عرفانی و الهی می‌رساند.

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی خداند متعال را در نهایت صبر و حلم نسبت به خطاها و گناهان بندگان خواند و گفت: امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی می‌فرمایند «خدایا آن قدر بر من حلم و بردباری در گناهانم نشان دادی که گویا معصیت و گناه من را ندیده و نمی‌خواهی عقابم کنی».

وی افزود: حلم از شاخه‌های صبر است، صبر در گناه را تقوا و صبر در برابر خشم و غضب را حلم می‌گویند، حلم افراد در مهار کردن نفس اماره در برابر هیجان قوه خشم و غضب که شیطان نسبت به گمراهی افراد در این شرایط بسیار امیدوار است مشخص می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌‌که در روایت آمده «در هنگام غضب شیطان تکیه‌ای از آتش در وجود فرد قرار می‌دهد»، خاطرنشان کرد: حلم راهکار مهار غضب بوده و می‌توان آتش غضب را با آن سرد کرد، امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «اگر کسی به تو ناسزا گفت تو او را نصیحت و موعظه کن».

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) در جواب فردی که سه بار گفت «دین اسلام چیست؟» فرمودند «دین اسلام خوش اخلاقی است»، تمام تجلی اسلام در خوش اخلاقی و اصل خوش اخلاقی به غضب نکردن است.

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی گفت: امام علی(ع) در خطبه متقین درباره فرد حلیم می‌فرمایند «اگر فردی به تو گفت که یک سخن زشت بگوی 10تا می‌شنوی تو باید به او بگوی اگر تو 10تا سخن زشت بگوی یکی هم نخواهم گفت»./993/پ202/ی

ارسال نظرات