۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۱۷۹۴۴۲
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی:

12 وقف جدید در خراسان شمالی ثبت شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون دوازده فقره وقف جدید در شهرستان های مختلف این استان به ثبت رسیده است.
حجت الاسلام سهرابي مديرکل اوقاف خراسان شمالي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به این که از ابتدای سال جاری تاکنون دوازده فقره وقف جدید در شهرستان های مختلف این استان به ثبت رسیده است، اظهار داشت: از این تعداد سه مورد وقف در شهرستان بجنورد، سه مورد در شیروان، دو وقف در اسفراین، دو وقف در مانه و سملقان، یک وقف در جاجرم و یک مورد وقف نیز در شهرستان فاروج به ثبت رسیده است.

 

وی با بیان این که سه موقوفه جدید شهرستان شیروان در روزهای اخیر به ثبت رسیده است، افزود: ارزش این موقوفات که شامل یک قطعه باغ انگور، یک باب منزل مسکونی و یک قطعه زمین خالصه می باشد، 831 میلیون ریال برآورد شده است.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی یکی از این موقوفات که از سوی بانو شهین دولتیان وقف شده، یک قطعه باغ انگور به مساحت سه هزار و 703 متر مربع و ارزش 500 میلیون تومان است که بر اساس نیت واقف درآمد آن به منظور کمک به ایتام شهرستان و همچنین اطعام و عزاداری ماه محرم و صفر و تعمیرات ضریح امام حسین(ع) هزینه خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: یک باب منزل مسکونی نیز از سوی این بانوی خیر و همسر وی حسین وطن دوست، به مساحت 163 متر مربع و ارزش 326 میلیون تومان، به همین نیت وقف شده است.

 

حجت الاسلام سهرابی دیگر وقف صورت گرفته جدید در شهرستان شیروان را یک قطعه زمین در روستای کلاته توپکانلو اعلام کرد که به مساحت 270 متر مربع و ارزش ریالی پنج میلیون تومان از سوی رضا وحدانی جبه منظور احداث مسجد وقف شده است.

 

وی اضافه کرد: با ثبت این سه وقف جدید، تعداد موقوفات شهرستان شیروان به 738 موقوفه افزایش یافته است.

 

این مسؤول در ادامه در مورد دیگر موقوفات جدید در خراسان شمالی، اظهار داشت: از 9 فقره موقوفه دیگر که از ابتدای امسال در این استان به ثبت رسیده است، شش فقره آن شامل قطعه زمین و سه فقره نیز منزل مسکونی است.

 

وی تصریح کرد: ارزش ریالی این موقوفات سه میلیارد و 260 میلیون ریال برآورد شده است.

 

خراسان شمالی 4 هزار و 370 موقوفه دارد

 

وی در ادامه با بیان این که در حال حاضر بیش از 30 درصد از موقوفات این استان نیاز به سرمایه گذار دارد، اظهار داشت: خراسان شمالی دارای چهار هزار و 370 مورد موقوفه شامل موقوفات مسکونی، تجاری و زمین های مزروعی با هشت هزار و 427 رقبه ثبت شده است که در این بین موقوفات مسکونی و تجاری نیاز عمده و ویژه ای به سرمایه گذاری دارند.

 

حجت الاسلام سهرابی سرمایه گذاری بر روی زمین های مزروعی موقوفه در استان را نیز ضروری برشمرد و اظهار داشت: در مورد سرمایه گذاری بر روی زمین های مزروعی وقفی، به نظر می رسد عدم آگاهی افراد در زمینه سرمایه گذاری بر روی این نوع از موقوفات سبب شده تا سرمایه گذاری خاصی در آنها صورت نگیرد.

 

به گفته این مسؤول در حال حاضر در هر یک از شهرستان های خراسان شمالی پانزده ملک مسکونی و تجاری و بیش از  پانزده هکتار زمین کشاورزی موقوفه به منظور سرمایه گذاری احصا شده و آماده جذب سرمایه گذار است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی تصریح کرد: غالب موقوفات این استان شامل زمین کشاورزی، زمین تجاری، واحد مسکونی و ... است که عمده آنها با نیت روضه سیدالشهدا(ع) و فعالیت‌های فرهنگی و دینی وقف شده اند.

 

حجت الاسلام سهرابی همچنین در مورد میزان درآمد موقوفات خراسان شمالی در مدت سه ماهه نخست سال جاری نیز عنوان کرد: در فصل بهار سال جاری، موقوفات این استان در مجموع دو میلیارد و 572 میلیون ریال درآمد داشته اند.

 

وی با یادآوری اینکه در مدت مشابه سال گذشته درآمد موقوفات خراسان شمالی چهار میلیارد و 394 میلیون ریال برآورد شده بود، اضافه کرد: بر این اساس در سه ماهه نخست سال جاری میزان درآمد موقوفات استان به نسبت بهار سال پیش، یک میلیارد و 822 میلیون ریال معادل 41 درصد کاهش یافته است.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی غالب موقوفات خراسان شمالی شامل اراضی کشاورزی می شود و به همین دلیل نیز بیشترین درآمد موقوفات این استان در نیمه دوم سال جذب خواهد شد./9314/ت301/پ

ارسال نظرات