۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۱۷۹۴۶۹
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم اسلامی قم:

نماز یک دوره آموزشی فشرده مفاهیم اصیل اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم در جمع مردم زنجان گفت: نماز یک برنامه آموزشی کامل است و اگر به معانی اذکار نماز توجه کنید، یک دوره آموزشی فشرده مفاهیم اصیل اسلامی است.
نماز یک دوره آموزشی فشرده مفاهیم اصیل اسلامی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان ، حجت الاسلام علی اسدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، بعد از ظهر امروز در جمع روزه داران زنجانی در امامزاده سید ابراهیم (ع) این شهر با اشاره به فراگیر بودن نماز نزد همه مردم حتی باسواد و بی سواد، گفت: از جمله برنامه هائی که اسلام برای عموم مردم اعم از با سواد و بی سواد، مرد و زن، بزرگ و کوچک برنامه ریزی کرده است؛ نماز و روزه است. نماز یک برنامه آموزشی کامل است؛ لذا اگر به معانی ذکرهای نماز توجه کنید، مفاهیم بسیار غنی و پر مغزی دارد؛ یعنی یک دوره آموزشی فشرده مفاهیم اصیل اسلامی است.

 

وی در ادامه با بیان این که حتی در روستاهای دور افتاده هم با وجود این که امکانات تبلیغی مانند تلویزیون وجود ندارد باز هم نماز می خوانند، افزود: اگر به روستاهای دور افتاده که هیچ امکانات تبلیغی مانند تلویزیون و ماهواره وجود ندارد، گذر کنید، می بینید که پنج مرتبه در روز در حال نماز از خداوند می خواهند که آنها را به راه راست هدایت کند که البته مصادیق راه راست در قرآن متفاوت است.

 

حجت الاسلام اسدی در ادامه با اشاره به مصادیق راه راست در جامعه امروزی تصریح کرد: یکی از مصادیق راه راست این است که انسان نسبت به کارهائی که انجام می دهد، مسؤولیت پذیر باشد؛ یعنی وجدان کاری داشته باشد و خود را در برابر کاری که متعهد به انجام آن شده است، مسؤول بداند و فقط به مال دنیا فکر نکرده و اسیر آن نباشد.

 

وی در ادامه نماز خواندن را یکی از شاخصه های شناسایی یک شیعه معرفی کرد و اظهار داشت: در روایات هم از معصومین (ع) وارد شده است که شیعیان ما را در زمان نماز بشناسید و ببینید هنگام نماز چگونه رفتار می کنند؛ آیا همان لحظه برای نماز اقدام می کنند یا مشغول کار می شوند و نماز را پشت گوش می اندازند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه با اشاره به سخن پیامبر (ص) مبنی بر اینکه نماز ستون دین است، تصریح کرد: نماز ستون دین است یعنی این که نماز هیچ وقت از عهده مسلمانان ساقط نمی شود و لذا برای هر حالتی در فقه اسلامی و به خصوص فقه شیعه، نمازی ذکر شده است، حتی در حالت غرق شدن و در حال جنگ؛ و این نشان دهنده شدت اهمیت نماز در این اسلام است و اولین موردی است که از انسان در قیامت سوال خواهد شد. /949/پ203/ب

ارسال نظرات