۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۱۷۹۴۷۰
پیام مهم رییس جمهور در مراسم تحلیف به غربی‌ها؛

متناسب با برخورد طرف مقابل رفتار خواهیم کرد/ ایران را نمی توان با تحریم به تسلیم واداشت

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور خطاب به کشورهای غربی با بیان این که مردم ایران را نمی توان با تحریم به تسلیم واداشت، تاکید کرد: تنها راه تعامل با ایران گفت وگو از جایگاه برابر، اعتماد سازی متقابل و احترام دو جانبه و کاستن از خصومت ها است.
مراسم تحليف رييس جمهوري اسلامي ايران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم تحلیف که با حضور مقامات برجسته کشور و میهمانان خارجی در صحن علنی مجلس برگزار شد،، با خیر مقدم به حاضران و میهمانان خارجی حاضر در مراسم سخنان خود را ایراد کرد.

 

با سوگندی که در این مجلس ادا کردم اکنون رسما مسؤولیت خطیر قوه مجریه و پاسداری از قانون اساسی و پاسخگویی به خواسته های به حق ملت شریف ایران را پذیرفته ام.

 

باور دارم تشکیل دولت راست گویان، امانت داران، اخلاق مداران و مردم داران نزدیک ترین مسیر برای پیروی از پیامبر رحمت است.

 

 این که مسؤولیت دولت جدید در ماه مبارک رمضان آغاز می شود و شروع آن با چهارده مرداد همزمان شده است، به فال نیک می گیرم و از خدای متعال مسالت می کنم که در این مسیر دشوار درهای رحمت خویش را بر روی مردم بزرگوار ایران و این خادم ملت بگشاید و تقدیری نیکو و شایسته برای مردم و کشور رقم بزند.

 

مردم ایران در انتخابات اخیر حماسه ای بزرگ آفریدند، ملتی که فراز و نشیب های فراوانی را تجربه و سختی های زیادی را تحمل کرده اند با روحی سرشار از امید و تعهد به کشور مردمسالاری نظام را بار دیگر به نمایش گذاشتند.

 

در این انتخابات مردم با لبخند به زندگی و مشارکت مؤثر و کم نظیر خواسته های خود را از طریق صندوق به کرسی رای نشاندند، رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام راحل میزان را رای ملت اعلام کردند، امروز به اعتبار رای مردم و تنفیذ آن از سوی رهبر معظم انقلاب متعهد به انجام وظایفی می شوم که فراتر از توان و ظرفیت هر شخص حقیقی است.

 

در هفته های گذشته درباره پیام صندوق های رای بسیار تامل کردم، مردم در این انتخابات به وضوح مشخص کردند که بر کدام مشی و اندیشه پای می فشارند و آن را ادامه راستین آرمان های انقلاب می دانند.

 

همه آنهایی که به این جانب رای دادند و آنهایی که به دیگران رای دادند و حتی آنهایی که پای صندوق ها حاضر نشدند همه شهروندان ایرانی هستند و از حقوق برابر برخوردارند، دولت تدبیر و امید خود را مکلف می داند که خواسته های قانونی هه آنان را مدنظر قرار دهد.

 

نماینده همه ملت ایران هستم/ معنای اعتدال ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی است

من نماینده همه مردم ایران هستم، سرمایه این دولت در مسیر پیش رو اتکال به خدا، اعتماد به مردم و بهره گیری از همه سرمایه های طبیعی و انسانی ایران مرز و بوم است، مردم به دوری از افراط و تفریط رای مثبت دادند.

 

کانون فکری و اجرایی دولت بر محور اعتدال و عقلانیت بنا خواهد شد، اعتدال به معنای توازن بین آرمان و واقعیت و ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی است، اعتدال بر اجماع ملی و بردباری در تعاملات سیاسی تاکید می کند، بنیان این مقام فکری و عملی فاصله گرفتن از تخیل و توهم و تمرکز بر تفکر برنامه، شفافیت و استفاده از تخصص ها است.

 

دولت تدبیر و امید نهایت اهتمام خود را به کار خواهد گرفت تا بر منبای اهداف و روش های عقلایی و متناسب با واقعیات موجود اعتدال را شالوده مدیریت کشور قرار دهد، تهدیدها را کاهش داده و فرصت ها را افزایش دهد.

 

اعتدال گرایی بر اخلاق و مدارا اصرار می ورزد و از طریق تدوین برنامه ها سعی خواهد کرد شکاف های اجتماعی و اقتصادی را به حداقل ممکن برساند، ‌دولت تدبیر بر رعایت قانون و حقوق همه شهروندان و پاسخگویی به جامعه و مدیریت علمی تاکید خواهد داشت.

 

مردم تعالی و تحول را می خواهند، می خواهند از فقر و تبعیض به دور باشند، می خواهند حرمت و کرامت داشته باشند، می خواهند در فضایی آزاد، معنوی و عقلانی زندگی کنند، پدران و مادران جامعه ما در پی آینده ای مطمئن برای فرزندان خود هستند، جوانان می خواهند فرصت شکوفایی و کار و ابتکار داشته باشند.

 

مردم می خواهند بهتر زندگی کنند، عزت داشته باشند، از زندگی با ثباتی برخوردار شوند و جایگاه شایسته خود رادر میان ملت ها بازیابند.

 

از آغاز انقلا اسلامی زنان فهیم این سرزمین بر مبنای اندیشه های امام دوشاوش مردان در کشور حضوری همه جانبه داشته اند، همواره کشیده اند به عنوان نیمی از جامعه بزرگ ما در خلق حماسه های جاویدان نقش آفرین باشند.

 

انتخابات اخیر نیز جلوه گاه دیگری از این شگفتی آفرینی ها بود،‌ در پی گام های بلندی که نظام برای تکریم منزلت زنان برداشته است،‌دولت تدبیر استیفای هرچه بیشتر حقوق آنان را از اهم وظایف خود می داند و فراهم کردن زمینه های اجتماعی و حقوقی لازم برای نقش آفرینی بیشتر آنان را در دستور کار خود قرار می دهد.

 

مبارزه با فساد از اهداف کلیدی دولت خواهد بود

مبارزه با فساد از اهداف کلیدی دولت خواهد بود، همه باید دست به دست هم دهند تا مبارزه جدی با فساد و تبعیض را آغاز کنند، اگر با فساد مبارزه کنیم فعالیت و اقتصاد مردم معنا می یابد؛ شایسته سالاری گسترش می یابد، مبارزه با فساد‌، عدالت و شکوفایی اقتصادی را به همراه می آورد و در چنین شرایطی فقر و تبعیض از جامعه رخت برخواهد بست.

 

دولت برای خود رسالت جدی قائل است تا از درد مردم بکاهد و نشاط را به مردم بازگرداند و برای تحقق آن ثروت و قدرت ملی را باید افزایش دهیم و خرد جمعی را مبنای تصمیم گیری قرار دهیم، به بخش های غیر دولتی اعتماد کنیم، تصدی گری دولت را کاهش دهیم.

 

باید به مردم اعتماد کنیم و با آنها صادقانه رفتار کنیم، مداخله اقتصادی و فرهنگی دولت در زندگی آنها کاهش یابد.

 

دولت باید ساختارها را اصلاح کند تا مردم بتونند با اتکای فکر و سرمایه خود رشد کنند، اقلیم های متنوع فرهنگی از سرمایه ها و زیبایی ها این کهن بوم و بر است، ایرانیان در همه جای این سرزمین آموخته اند که دوشادوش هم با افتخار و احترام زندگی کنند.

 

دولت بر خود فرض می داند که زمینه استیفای حقوق ملت را به بهترین وجه فراهم کند و ارتقای کرامت همه هموطنان را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد؛‌ مردم با مشارکت فعال در انتخابات امید آفریدند تا اعتدال و قانون گرایی شرایط کشور را به سمت توسعه پایدار سوق دهند.

 

 تبیین سیاست خارجی دولت تدبیر و امید

در عرصه سیاست خارجی با قاطعیت تمام اعلام می کنم جمهوری سلامی ایران در پی صلح و ثبات منطقه است، ایران لنگرگاه ثبات در این منطقه پرآشوب است، ما در پی تغییر مرزها و دولت ها نیستیم،‌ نظام سیاسی هر کشور به خواست و اراده مردم آن کشور بستگی دارد، ما با هرگونه دگرگونی نظام ها از طریق مداخلات خارجی مخالفیم و به کار گیری زور را مخالف دمکراسی می دانیم.

 

ستیز با هرگونه زورگویی و تجاوز به ویژه تعرض نظامی جزیی از فرهنگ اسلامی، انقلابی و ایرانی ما است، آرامش و ثبات در همه مناطق پیرامونی ما ضرورتی همه جانبه برای جمهوری اسلامی ایران است.

 

هیچ قدرتی نمی تواند امنیت خود را از طریق ایجاد وحشت و نا امن کردن دیگران به دست آورد

تلاش همه جانبه برای پایان دادن به ناآرامی ها، خشونت های فرقه ای و قبیله ای در هر نقطه از جهان خواست قطعی همه ملت ها است، هیچ قدرتی نمی تواند امنیت خود را از طریق ایجاد وحشت و نا امن کردن دیگران به دست آورد.

 

دولت تلاش خواهد کرد تا با اعتماد متقابل بهتر و بیشتر بین ایران و کشورهای منطقه و جهان امینت ملی خود را گسترش دهد، شفافیت کلید گشودن باب اعتماد است، شفافیتی که از سخن می می گوییم نمی تواند یک طرفه و بدون سازکار ها عملی در روابط باشد.

 

تمام تلاش خود را برای مهار جنگ افروزان بکار می گیریم
ایران هیچ گاه سرجنگ با دنیا نداشته است، ما تمامی تلاش های خود را معطوف به مهار جنگ طلبان و جنگ افروزان خواهیم کرد، ایران بهای سنگینی برای استقلال خود پرداخت کرده و همچنان برای عزت و سربلندی خود ارزش قائل است.

 

گرچه تحریم ها فشار اقتصادی به مردم وارد کرده است،‌ اما مشارکت فعال مردم در انتخابات 24 خرداد نشان داد که در حراست از حقوق و منافع ملی خود جدی و هوشیار هستند، ملتی را که با برخورداری از انسجام ملی و با مشارکت گسترده و در کمال امنیت در انتخابات کشور شرکت می کند نمی توان با تحریم به تسلیم واداشت و یا به جنگ تهدید کرد.

 

تنها راه تعامل با ایران گفت وگو از جایگاه برابر، اعتماد سازی متقابل و احترام دو جانبه و کاستن از خصومت ها است، تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل مبنای روابط ما با سایر کشورها خواهد بود و متناسب با رفتار و برخورد طرف های متقابل در جهت بهبود و ارتقای روابط حرکت خواهیم کرد.

 

پاسخ مناسب می خواهید با زبان تکریم سخن بگویید نه تحریم

به صراحت می گویم اگر پاسخ مناسب می خواهید نه با زبان تحریم که با زبان تکریم با ایران سخن بگویید.

 

در پایان از همه دستگاه های مسؤول می خواهم تا دولت تدبیر و امید را در اهداف و برنامه ها یاری کند. نکند سرگرم حاشیه ها شویم و هدف را گم کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در پایان اسامی اعضای کابینه خود را تقدیم رییس مجلس شورای اسلامی کرد و اسامی آنان از سوی هیات رییسه قرائت شد و به اطلاع حاضران رسید. /924/پ202/ج
 

ارسال نظرات