۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۱۷۹۵۴۲

جمعی از طلاب و دانشجویان تبریزی معتکف شدند

خبرگزاری رسا ـ جمعی از طلاب و دانشجویان جوان تبریزی در سنت حسنه اعتکاف دهه سوم ماه مبارک رمضان حوزه علمیه طالبیه شرکت کردند.
حجت الاسلام عالي استاد اخلاق حوزه علميه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، جمعی از طلاب مدارس علمیه و دانشجویان مراکز آموزش عالی تبریز به صورت مشترک در سنت حسنه اعتکاف دهه سوم ماه مبارک رمضان که در حوزه علمیه طالبیه و مسجد جامع تبریز برگزار می شود، شرکت کردند.


حجت الاسلام عالی، استاد اخلاق حوزه علمیه تبریز امروز در جمع معتکفان جوان تبریزی با بیان این‌که تهذیب نفس مقدمه تقرب به درگاه الهی و بهره مندی از رحمت و مغفرت الهی است، اظهار داشت: سنت حسنه اعتکاف ماه رجب به خوبی در جامعه ترویج شده، اما جا دارد فضیلت اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان نیز براى مردم بیان شود تا به سنّت و روش پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) اقتدا شود.


وی با بیان این‌که نخستین نتیجه اعتکاف دهه آخر ماه رمضان این است که معتکفان مورد اکرام پروردگار کریم قرار مى‏گیرند، خاطرنشان کرد: بر اساس احادیث و روایات وارده قرائت قرآن، زمینه‏سازى براى روزه داری و اقامه نماز، بهره‏مندى از فیوضات ذکر خدا، دعا و توسل، برآورده شدن حاجت‏ها، آمرزش گناهان و دورى از آتش دوزخ از جمله برکات سنت حسنه اعتکاف است.


حجت الاسلام عالی با بیان این‌که اعتکاف یکی از مهم ترین سنت‌های پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار بوده است، تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) در کنار دیگر عبادت‏ها، به اعتکاف توجه ویژه‏اى داشت. آن حضرت براى انجام این مهم، بر اعتکاف ماه رمضان، به ویژه دهه آخر آن اهتمام مى‏ورزید و آن را با دو حج و دو عمره برابر مى‏دانست.


این استاد حوزه علمیه تبریز با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: پیامبر خاتم مى‏فرماید؛ «هر کس در ماه رمضان ده روز معتکف شود، ارزش آن معادل دو حج و دو عمره است». در حقیقت اعتکاف، وسیله ارتباط و انس با خالق جهان و توفیقى براى نشستن بر سر خوان لطف و مائده خداوند و لذت بردن از راز و نیاز و مناجات با حضرت حق است.


وی اعتکاف را انقطاع از غیر به سوى خالق جهان هستی و مالک زمین و آسمان دانست و افزود: فرصت حضور در سنت حسنه اعتکاف را غنیمت بشمارید و در جهت محاسبه نفس و برنامه ریزی برای آینده اهتمام داشته باشید، چراکه در اعتکاف، خانه دل از اغیار تهى شده، نور محبت خدا جایگزین مى‏شود.


حجت الاسلام عالی خطاب به طلاب و دانشجویان معتکف تبریزی یادآور شد: اعتکاف، فرصتی مغتنم براى انس با خداست و مقدمه شهود ربّ و وصول به محضر لاهوتى اوست، نباید لحظات معنوی ماه مبارک رمضان و حضور در مسجد و سنت حسنه اعتکاف را با سخنان بیهوده و بحث‌های بی‌ثمر تلف کرد./935/پ203/ب

ارسال نظرات