۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۱۷۹۶۸۹
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(28)؛

تبیین مسأله غیب و شهود از زبان آیت الله موسوی جزایری

خبرگزاری رسا ـ استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با بیان این که در پیشگاه علم الهی همه اشیا در عالم شهود هستند، بیان داشت: چیزی از دید خداوند متعال مخفی نیست و این که گفته می شود که در پیشگاه خداوند متعال برخی چیزها در عالم شهود و برخی چیزها در عالم غیب هستند، معنا ندارد.
آيت الله موسوي جزايري، سيماي سحرخيزان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در بیست و هشتمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که در سحرهای ماه رمضان از سیمای خوزستان پخش می شود، با اشاره به عبارت «وَاَشْهَدُ اَنَّکُمُ الاْئِمَّةُ الرّاشِدُونَ الْمَهْدِیُّونَ الْمَعْصُومُونَ الْمُکَرَّمُونَ الْمُقَرَّبُونَ الْمُتَّقوُنَ الصّادِقُونَ الْمُصْطَفَوْنَ الْمُطیعُونَ لِلّهِ الْقَوّامُونَ بِاَمْرِهِ الْعامِلُونَ بِاِرادَتِهِ الْفاَّئِزُونَ بِکَرامَتِهِ اِصْطَفاکُمْ بِعِلْمِهِ وَارْتَضاکُمْ لِغَیْبِهِ وَاخْتارَکُمْ لِسِرِّهِ وَاجْتَبیکُمْ بِقُدْرَتِهِ وَاَعَزَّکُمْ بِهُداهُ وَخَصَّکُمْ بِبُرْهانِهِ»، اظهار داشت: خداوند متعال ائمه اطهار(ع) را برای حفظ غیب و علم الهی انتخاب کرده است.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که ائمه اطهار(ع) متصل به علم و غیب الهی هستند، ابراز داشت: غیب از دید انسان غایب است و شهود انسان آنها را احساس می کند.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با بیان این که در پیشگاه علم الهی همه اشیا در عالم شهود هستند، بیان داشت: چیزی از دید خداوند متعال مخفی نیست و این که گفته می شود که در پیشگاه خداوند متعال برخی چیزها در عالم شهود و برخی چیزها در عالم غیب هستند، معنا ندارد.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که همه عوالم در قلمرو خداوند متعال هستند، تصریح کرد: همه حوادث و اتفاقاتی که در عالم رخ می دهد در عالم شهود خداوند متعال هستند و عمل و رفتاری از قلمرو دید خداوند متعال مخفی نیست.

نماینده ولی فقیه در خوزستان عالم غیب ویژه انسان ها دانست و گفت: عالم غیب به پروردگار عالم مربوط نمی شود و عالم غیب ویژه انسان ها است و از دید انسان خارج هستند و آنچه که از دید انسان خارج است، خداوند متعال بر آن اشراف دارد.

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که کلیدهای غیب در نزد خداوند متعال است، خاطرنشان کرد: انسان آنچه را که در قلمرو احساس و دید خویش است را می بیند؛ اما آنچه که خارج از دید انسان است، مشاهده آن برای انسان غیرممکن است و تنها خداوند می تواند آن را مشاهده کند.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که چیزی از قلمرو خداوند متعال نمی تواند مخفی شود، اظهار داشت: در عمیق ترین آبها، در بلندترین کوه ها، در سبزترین جنگل ها و تاریک ترین مکان های دنیا علم خداوند متعال نهفته است و در آنجا عمل و رفتار هیچ جنبده ای از قلمرو دید پروردگار عالم مخفی نیست.

مدرس فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان تعلیم علم الهی را ویژه پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) دانست و گفت: خداوند از خزانه علم خود در اختیار پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) می گذارد؛ علم به غیب ویژه خداوند متعال و تعلم به غیب ویژه پیغمبر(ص) و ائمه معصومین(ع) است.

آیت الله موسوی جزایری به رویای صادقه اشاره و تصریح کرد: در جریان فتح مکه از سوی سپاه اسلام قبل از لشکرکشی و فتح مکه پیامبر(ص) خواب فتح مکه را دیده بودند و همه شرایطی که در خواب پیامبر(ص) مشاهده کرده بودند پس از فتح مکه رخ می دهد که این رویای صادقه است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) همچنین در خواب مشاهده کردند که چگونه ستون‌های حکومت ننگین بنی امیه نابود می شوند و این اتفاق را خبر دادند؛ شجره ملعونه که در قرآن آمده است مراد حکومت ننگین بنی امیه می باشد./.9461/پ203/س

ارسال نظرات