۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۷۹۷۶۵
استاد حوزه و دانشگاه:

ریشه تمام گرفتاری‌ها نداشتن شرح صدر است

خبرگزاری رسا ـ خطیب توانای کشور ریشه تمام بی‎قراری و ناآرامی‎ها ‎در امور مادی و معنوی را به سبب عدم گنجایش ظرفیت واقعی و نداشتن شرح صدر دانست.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد باقر حیدری کاشانی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با اشاره با آیات قرآن کریم به بررسی اخلاق پیامبران پرداخت و گفت: داستانهای بیان شده در قرآن بهترین الگو برای افراد هستند.

وی ادامه داد: قرآن کتاب انسان ساز است نه کتاب داستان سرای و بیان داستان پیامبران میخواهد به ما نشان دهد که میتوانیم اخلاق خود را همانند اخلاق انبیا الهی کرده و به وسیله این الگوها به اوج معرفت و بندگی برسیم.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به سیره اخلاقی و عملی حضرت موسی(ع)، اظهار داشت: نام حضرت موسی(س) در قرآن سی و چهار بار آمده است و این کتاب الهی بیش از صد بار داستان این پیامبر الهی را در چهار و صد و بیست آیه بیان میکند.

وی افزود: زندگی حضرت موسی(ع) دارای ابعاد گوناگون دارد که هر کدام پیامهای متفاوتی را در بر می‎گیرد، دوران کودکی این پیامبر الهی با تربیت همسر فرعون در کاخ بدترین دشمن خدا یعنی فرعون همراه بود.

خطیب توانای کشور تأکید کرد: فرعون فردی خونخوار و قدرت طلب بود و زمانی که پیشگویان به او گفتند که کودکی از بنی اسرائیل تو را از قدرت کنار میزند دستور قتل عام صدها هزار کودک را دارد تا مبادا حضرت موسی(ع) به دنیا بیاید.

وی تصریح کرد: وقتی حضرت موسی(ع) به دنیا آمد خداوند به مادر کودک دستور داد تا کودک را داخل صندوق گذاشته و در آب نیل بیندازد، مادر حضرت موسی(ع) نیز به این کار جامع عمل پوشاند و به خواست خدا این پیامبر الهی به دست فرعون و همسرش افتاد که با وساطت آسیه زنده ماند و در کاخ فرعون رشد و نمو پیدا کرد.

حجتالاسلام حیدری کاشانی با بیان اینکه حضرت موسی(ع) در سن نوزده سالگی برای آشکار نشدن هویت خویش و خدا پرستی بودن از کاخ فرعون فرار کردند، اظهار داشت: حضرت موسی(ع) پس از بیرون آمدن از کاخ 10 سال خدمتگذاری حضرت شعیب(ع) بودند.

وی ادامه داد:  همچنین حضرت موسی(ع) پس از مبعوث شدن به پیامبری به دستور خدا به سراغ فرعون طغیانگر رفت و او را به خدا پرستی دعوت کرد، پس از آنکه فرعون دعوت ایشان را نپذیرفت و گرفتار عذاب الهی شد حضرت موسی(ع) با قوم بنی اسرائیل هجرت کرده و دوران پیشوای بنی اسرائیل را بر عهده داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه اصلیترین ویژگی حضرت موسی(ع) را شرح صدر دانست و خاطرنشان کرد: نخستین تقاضا حضرت موسی(ع) از خدا پس از مبعوث شدن به رسالت شرح صدر و آسانی در امور بود.

وی تصریح کرد: شرح صدر نعمت و فضیلت بزرگی است که خدا به هر انسانی اعطا نمیکند، گنجایش و ظرفیت بسیار لازم است که فرد به شرح صدر برسد و مهمترین و نخستین دعا هر پیامبری تقاضای شرح صدر و افزایش ظرفیت بود.

خطیب توانای کشور با تأکید بر طلب شرح صدر از خداوند متعال، گفت: ریشه تمام گرفتاری‌ها و ناآرامی در امور مادی و معنوی به سبب عدم گنجایش ظرفیت واقعی است و نداشتن شرح صدر است، از اینرو وقتی مصیبتی به ما میرسد بیتابی و ناآرامی می‌کنیم.

وی شرط پذیرش اسلام را داشتن شرح صدر دانست و گفت: کسی که شرح صدر نداشته باشد نمیتواند اسلام را بپذیرد، پذیرش اسلام ظرفیت وجودی میخواهد که انس با قرآن، نماز خواندن و مناجات با خدا شرح صدر میآورد./993/پ202/ی

ارسال نظرات