۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۱۷۹۸۲۹
در آستانه عید فطر مطرح شد؛

بررسی حکم فقهی رؤیت هلال از سوی آیت‌الله استادی

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اختلاف فتاوای فقها درباره رؤیت هلال تاکید کرد: افراد باید نسبت به عید فطر بودن یا نبودن به فتوای مرجع تقلید خود عمل کنند.
سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در بیست و نهمین روز ماه مبارک رمضان در مسجد اعظم قم، به بیان مسائل رؤیت هلال پرداخت و گفت: مراجع تقلید درباره موضوع مربوط به رؤیت هلال ماه فتاوای مختلفی دارند، برخی از مراجع رؤیت هلال ماه با چشم مسلح را قبول دارند و برخی نیز قبول ندارند افراد باید در افطار کردن یا نکردن روزه خود به فتوای مرجع خود عمل کنند.

عضو جامعه مدرسین با بیان این‌که افراد باید نسبت به عید فطر بودن یا نبودن به فتوای مرجع تقلید خود عمل کنند، اظهار داشت: اگر صدا و سیما اعلام کند که به فرموده رهبر معظم انقلاب رؤیت ماه ثابت شده است افرادی که مقلد ایشان هستند می‌تواند روزه خود را افطار کنند ولی کسانی که مقلد ایشان نیستند باید صبر کنند تا به فتوای مرجع خود علم پیدا کرده و از آن آگاه شوند.

وی افزود: البته حکم حکومتی فرق دارد و عمل به آن برای بقیه افراد نافذ است ولی معمولا مقام معظم رهبری حکم نمی‌کنند، همچنین در رسأله عملیه امام راحل آمده «اگر حاکم حکم کرد و ما می‌دانیم اشتباه کرده نباید عمل کنیم».

امام جمعه موقت قم در ادامه با تأکید بر این‌‌که بدون عمل صالح نمی‌توان به سعادت رسید و وارد بهشت شد، خاطرنشان کرد: برخی از افراد بر این باور هستند که بدون اقامه نماز و یا گرفتن روزه به بهشت می‌روند در حالی این خبرها نیست.

وی تصریح کرد: توجه نکردن به وظایف با امید به سعادت داشتن تفکر اشتباهی است، از کسانی نباشیم که یقین به آخرت داشته ولی عمل صالح انجام نمی‌دهند، باید به دنبال اعمال صالح باشیم.

آیت‌الله استادی با اشاره به این‌که صرف انجام عمل صالح کافی نیست، خواستار توجه به صحت اعمال شد و گفت: صرف این‌که نماز بخوانیم و یا روزه بگیریم کافی نیست بلکه باید اعمال و عبادت مان صحیح باشد و این کار با یادگیری مسائل شرعی امکان پذیر باشد.

وی افزود: بسیار از افراد اعمال و عبادت را انجام می‌دهند ولی به صحت آن توجه ندارند، حتی برخی‌ها از افراد پنجاه سال عبادت می‌کنند ولی به صحت آن توجه ندارند، مسائل را باید یاد گرفت تا اعمال و عبادت را به صورت صحیح به جا آورد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با انتقاد از تحریف برخی از اعمال عبادی از سوی گروهی از مردم، خاطرنشان کرد: عبادت ما حد و حدود دارد باید یاد بگیریم از این حد و حدود تجاوز نکنیم.

وی ادامه داد: یکی از خدمات ائمه(ع) و علما حفظ عبادت‌ها از تحریف است نباید به نظر خود عمل کرده و هر چیزی را که دوست داریم وارد دین کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اخلاص را مهم‌ترین عامل قبولی عبادت‌ها خواند و گفت: عملی که در آن اخلاص نباشد مورد قبول درگاه خداوند متعال قرار نمی‌گیرد، باید کار را همراه اخلاص انجام داد.

وی تأکید کرد: برخی از افراد فکر می‌کنند چون در عمل خود اخلاص ندارند نباید آن را انجام بدهند در حالی که این وسوسه‌های شیطانی است و فرد باید به هر نحوی شده عمل خود را انجام بدهد.

امام جمعه قم اظهار داشت: باید سعی کنیم افزون‌بر اصل، صحت و اخلاص در عمل دوام نیز در اعمال خیر ما باشد، بهترین عبادت این است که کار خیر دوام داشته باشد، دوام در اعمال سبب عادت به آن می‌شود، البته نباید به انجام گناه عادت کنیم./933/پ201/ج

 

ارسال نظرات