۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۱۷۹۸۸۹
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

پیشرفت در جامعه از رهگذر مسؤولیت اجتماعی تحقق می پذیرد

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به ضرورت نفوذ و استقرار بخشیدن به مسؤولیت اجتماعی در تمام سطوح جامعه، گفت: مسؤولیت اجتماعی عامل متصل کننده یک فرد یا نهاد دارای امکانات و مهارت‌ها به جامعه است؛ از این رو هرکجا که پای موسسه ای در میان است بحث مسوولیت اجتماعی برای راندمان بهتر کاری آن موسسه در قبال جامعه نیز مطرح می‌باشد.
مبلغي

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی با حضور محققان و کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: دیدگاهی امروزه در جهان به صورت علمی و جدی مطرح شده که می‌گوید تحولی به نام مسؤولیت اجتماعی در انسان (چه فرد و چه جمع های اداره کننده نهادها) قابل تحقق است که در صورت استقرار آن در نهادهای اجتماعی، رشد و پیشرفت در جامعه امری قطعی و تضمین شده خواهد بود.

وی در تعریف مسؤولیت اجتماعی گفت: مسؤولیت اجتماعی، ارتقاء یابی اساسی درک، اندیشه، نگاه و رفتار فرد یا مؤسسه در قبال جامعه است که به موجب آن، فرصت ها، مهارت ها و امکانات خود را در قالب فعالیتی برخوردار از ابعاد اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی برای رشد، توسعه و رفاه جامعه به کار می گیرد.

وی با ذکر این نکته که طرح آکادمیک و علمی مسؤولیت اجتماعی در جهان، سطحی فراتر از توصیه و درخواست های اخلاقی پیدا کرده است، گفت: امروزه مبحث مسؤولیت اجتماعی با قامتی برخوردار از جوانب حقوقی و ابعاد فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تصمیم گیری محل بحث و پی گیری است.

وی با اشاره به این که اسلام در زمینه "مسوولیت"، نگاه‌های عمیق و دقیقی را ارائه کرده است، گفت: متاسفانه به دلیل نبود یا ضعف مطالعات روش مند (و برآمده از خاستگاه های نگاه به ماهیت جامعه و کنش ها و واکنش های اجتماعی) اندیشه های ژرف و توانایی بخش اسلام در زمینه مسؤولیت ناشناخته مانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: ما چون برنامه های تعریف شده ای برای مطالعات اجتماعی اسلام به صورت کافی نداریم و بحث‌های علمی ما محصور و احتکار شده درحوزه های خاصی شده است، موضوعات مهم اجتماعی از جمله مسؤولیت اجتماعی در اسلام و کوشش علمی برای پوشاندن لباس این مسؤولیت بر تن واجبات کفایی اسلامی از دید و نگاه ما غافل مانده است.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه 36 سوره اسراء " إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً" گفت: این آیه شریفه نگاه دقیقی به مبادی و راه های شکل گیری وجدان به عنوان خاستگاه مسؤولیت در بشر دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: برخی مسوولیت اجتماعی را به "درک بالای اجتماعی" تعریف می کنند که در فرد بازتاب پیدا می کند و فرد به باز ارائه آن در جامعه دست می‌زند.

وی هنچنین گفت: مسؤولیت اجتماعی سازمان ها با ارتقای آگاهی در جامعه، افزایش اخلاق اجتماعی و قانون گذاری درست پدید می آید.

وی ادامه داد این آیه مسؤولیت را متوجه به مبادی شکل گیری فرهنگ و ارزش مداری و اندیشه و نگاه های انسان یعنی سمع و بصر و دل، متوجه کرده است.

وی گفت: آنچه امروزه در باب مسؤولیت اجتماعی مطرح می شود به آن چه قرآن می گوید نزدیک شده است و آن این که خاستگاه مسؤولیت مندی انسان درون اوست که توسعه می یابد، این آیه نیز در مسؤولیت دقیقا بر پنجره هایی که داخل انسان را به خارج مرتبط می کند وشکل گیری فکر و فرهنگ را برای او رقم می زند، تاکید ورزیده است .

وی گفت: مباحث جدید در باره مسؤولیت اجتماعی در جهان، نگاه اسلام را مبنی بر این که تحول داخلی در انسان زیرساخت حرکت و تحول در جامعه را تشکیل می دهد، ثابت می کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: مسوولیت اجتماعی درست است که در وجدان افراد تحقق پیدا می کند؛ ولی تعیین چارچوب های رفتاری از طریق قانون و ترسیم و تنظیم ساختار نهاد ها، فرهنگ را جهت و شکل می دهند؛ نتیجه ای که مسؤولیت اجتماعی را با محتوایی از درک بالا و عمیق در جامعه ایجاد می کند و از آنجا به درون انسان ها منتقل می نماید.

وی افزود: تا زمانی که مسوولیت اجتماعی نباشد حتی موسسه‌ و نهادی با همه امکانات و مهارت، در مسیر خدمت به جامعه قرار نمی‌گیرد. پیشرفت در جامعه از رهگذر مسؤولیت اجتماعی تحقق می پذیرد؛ زیرا مسؤولیت اجتماعی ارتقای وجدانی انسان در قبال جامعه است که با رویکرد نقش آفرینی بر معنویت، دانش، اقتصاد، رفاه، پیشرفت شکل می گیرد.

حجت الاسلام مبلغی اظهار داشت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از حیث رویکردی، موضوعی، محتوایی و ارائه راندمان هایی قابل توجهی از کار، فراتر از حدی که هزینه در اختیار دارد، ظاهر شده است./916/د102/ن

ارسال نظرات