۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۱۷۹۸۹۳
مسؤول ستاد استهلال خراسان شمالی:

7 گروه استهلال ماه شوال در خراسان شمالی مستقر شدند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول ستاد استهلال استان خراسان شمالی گفت: به منظور رؤیت هلال ماه شوال، هفت گروه استهلال در شهرستان های مختلف این استان مستقر شده اند.
استهلال ماه شوال در خراسان شمالي

حجت الاسلام محمدصادق محمودیان، مسؤول ستاد استهلال استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از استقرار هفت گروه استهلال ماه شوال در شهرستان های این استان خبر داد و افزود: این گروه های رصد از عصر چهارشنبه در شهرستان های بجنورد، مانه و سمقان، گرمه، اسفراین و شیروان مستقر شده اند.

 

وی با اشاره به این که اعضای هر یک از این گروه ها مجهز به دوربین و تلسکوب چشمی هستند و با استفاده از این تجهیزات به رصد هلال خواهند پرداخت، اظهار داشت: این گروه‌ها گزارش خود را به دفتر مقام معظم رهبری ارائه می دهند و نتیجه قطعی توسط مقام معظم رهبری اعلام خواهد شد.

 

حجت الاسلام محمودیان اضافه کرد: گروه های استهلال در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی در محل‌های آخرداغ و همچنین مناطق غرب و شرق این شهرستان ساماندهی و استقرار یافته اند.

 

وی با اشاره به این که حدود 50 نفر در استهلال ماه شوال در این استان فعالیت می کنند، عنوان کرد: دو گروه از گروه های استهلال ماه مستقر در بجنورد را گروه‌های دانش‌آموزی که در زمینه رصد ماه فعالیت می‌کنند، تشکیل داده اند.

 

حجت الاسلام محمودیان افزود: افزون بر دانش آموزان در گروه های استهلال ماه شوال در خراسان شمالی روحانیان و اساتید دانشگاه نیز عضویت داشته و در استهلال ماه مشارکت دارند.

 

وی با یادآوری این که رؤیت ماه شوال در مناطق شرقی کشور به نسبت مناطق غربی آسان تر است، از عموم مردم خواست تا در صورت مشاهده ماه، آن را به این مرکز گزارش کنند.

 

گفتنی است، استقرار گروه های استهلال ماه شوال در خراسان شمالی در حالی انجام شده که بر اساس اعلام عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری وضعیت هلال ماه شوال به گونه‌ای است که در غروب چهارشنبه با چشم قابل رؤیت نیست، ولی جهت اطمینان به عدم رؤیت هلال در چهارشنبه استهلال انجام می‌شود.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا قلمکاریان اصفهانی نیز در این زمینه با اشاره به ویژگی‌های نجومی هلال ماه شوال، گفته است: در همه نقاط کشور هلال همزمان با خورشید یا با فاصله اندکی از آن غروب خواهد کرد، لذا احتمال رؤیت به هیچ عنوان وجود ندارد.

 

وی عنوان کرده است که چون بر اساس محاسبات احتمال رؤیت کاملاً منتفی است، لذا گروه‌های استهلال فعالیت ویژه‌ای انجام نخواهند داد و فقط به صورت عمومی استهلال انجام می‌شود.

 

مدیر مؤسسه نجوم کبریا خاطرنشان کرده است که در غروب پنج‌شنبه با کمی دقت و در صورت صاف بودن هوا امکان رؤیت برای بیشتر مردم وجود دارد.

 

وی تصریح کرده است که در غروب امروز، چهارشنبه امکان رؤیت هلال نیست، لذا استهلال امروز برای ندیدن ماه و اطمینان به عدم رؤیت است./9314/ت302/پ

ارسال نظرات