۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۷۹۹۱۹
آیت الله رضا زاده تشریح کرد؛

چرایی نمازخواندن شیعیان در 3 وقت

خبرگزاری رسا ـ آیت الله رضا زاده با اشاره به اشکال هایی که اهل سنت به سه مرتبه خواندن نماز یومیه شیعه، تصریح کرد: خود پیامبر اکرم (ص) نیز نمازهای یومیه را در سه مرتبه می خواندند و دلیلشان برای این کار این بود که افراد به کارشان برسند و به خاطر همین پنج مرتبه خوانی نمازهای یومیه عده ای از سنی ها که از کارشان افتاده بودند تارک الصلاه شدند.
آيت الله رضا زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله رجبعلی رضا‌زاده، استاد خارج فقه حوزه علمیه مشهد، شب گذشته با اعضای کمیته «همایش علمی پژوهشی نماز و مسجد در فرهنگ رضوی» از سلسله برنامه های یازدهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) در مشهد دیدار کرد.

وی با بیان این که پیامبر از زمان آغاز بعثت اولین عملی که با حضرت علی(ع) و حضرت خدیجه(س)  انجام داد به گونه ای که تا آخرین لحظه های حیات خودشان نیز آخرین پیامشان نماز است، اظهار داشت:از حضرت امام علی(ع) پرسیدند که پیامبر در آخرین لحظات چه چیزی می گفتند و امام فرمود که پیامبر اکرم(ص) سه مرتبه نماز نماز نماز گفت و سپس قبض روح شد.

وی در ادامه با اشاره به دیگر توصیه‌های ائمه اطهار(ع) درباره نماز ادامه داد: امام جعفر صادق‌(ع) در احادیث رسیده بسیار فرموده است که شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی‌رسد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی که از امام رضا‌(ع) درباره تکرار نماز در هر روز در بین همه واجبات نیز گفت: چرا که انسان در نماز متوجه خداوند عالم می شودو برخلاف بعضی تعریف ها که از واژه صلاه به معنای دعا تعبیر می شود در واقع صلاه به معنای توجه است.

مرحوم صاحب جواهر تنها کسی که موفق شد در بین فقهای شیعه و سنی فقه استدلالی بنویسد

آیت الله رضا زاده در ادامه اشاره به سخنان مرحوم صاحب جواهر به عنوان تنها کسی که موفق شد در بین فقهای شیعه و سنی فقه استدلالی بنویسد، تصریح کرد: بنا به صحبت‌های خود مرحوم جواهری درباره کتابشان مبنی براین که من هر وقت در ایام تعطیلات به قبیله خودمان می رفتم این کتاب را می‌بردم که بتوانم به پرسش‌های مردم جواب بدهم و اگر می‌دانستم که این کتاب این همه در حوزه‌ها طرفدار پیدا می کند کتابی برای علما و حوزه می نوشتم‌.

وی ادامه داد: دلیل موفقیت مرحوم جواهری نیز همین قصد قربت بوده است و در کتاب خودشان جلد دوم با اشاره به روایات درباره نماز می فرماید، نماز وسیله تقرب هر مومن پاکدل و با تقوایی است و نماز گناهان را می شوید همان طور که آب لباس های کثیف و خاشاک را می شویدو وقتی که پنج مرتبه نماز می خوانیم مثل اینست که یک لباس را پنج مرتبه بشوییم.

نماز کلید قبولی در یوم الحساب

وی در ادامه با اشاره به آیات قرآن و روایات از پیامبراکرم (ص) وائمه اطهار(ع) درباره فضیلت های روحی و معنوی نماز بر کردار و رفتار انسان متعالی تصریح کرد: در واقع خداوند در قرآن مسیح(ع) را به نماز سفارش کرده است و از سویی نماز فصل اسلام است و معیار و میزان بقیه اعمال نیزبا نماز حساب می شود به گونه ای که اگر نماز فرد قبول شود دیگر اعمالش نیز پذیرفته می شود و نماز کلید قبولی است.

آیت الله رضا زاده با بیان ایراد و اشکال هایی که اهل سنت به سه مرتبه خواندن نماز یومیه شیعه دارد، تصریح کرد: اهل سنت این موضوع را عیب می دانند که چرا شیعه پنج نماز را در پنج مرتبه نمی خواند و این در حالی است که خود پیامبر اکرم(ص) نیز نمازهای یومیه را در سه مرتبه می خواندند و دلیلشان برای این کار این بود که افراد به کارشان برسند و به سبب همین پنج مرتبه خوانی نمازهای یومیه عده ای از سنی ها که از کارشان افتاده بودند تارک الصلاه شدند و اهل سنت هم این موضوع را قبول دارند؛ اما با توجیه از کنارش می گذرند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بیان فواید معنوی و خودسازی انسان‌های گره خورده با مسجد نیز اظهار داشت: در جلد پنج مسائل مرحوم جواهر با اشاره به سخنان امام علی(ع) نشستن در مسجد را از نشستن در بهشت بهتر می داند چرا که نشستن در مسجد با خشنودی خداوند همراه است.

آیت الله رضا زاده با مکروه دانستن روابط اجتماعی با افراد تارک الصلاه افزود: در واقع  از فضایل حضور در مسجد، عبادت و نماز خواندن است و در اسلام سفارش بسیار به دوستی با اهالی اهل مسجد و عبادت شده است.

همایش علمی پژوهشی «تجلی نماز و مسجد در فرهنگ رضوی» از سوی ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان خراسان رضوی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) برگزار می شود.

این همایش با هدف ترویج معارف رضوی، گسترش فعالیت های فرهنگی مرتبط با سیره ائمه معصومین(ع) به ویژه امام رضا (ع)، توجه به نقش مسجد و نماز در سلامت جامعه و بازخوانی نماز و مسجد در آموزه های رضوی همزمان با دهه کرامت برگزار خواهد شد.

بازشناسی نماز مطلوب و مسجد الگو در کلام رضوی، کارکرد مسجد و نماز در آموزه های رضوی، نماز، مسجد، فرصت ها و تهدیدها و حقوق متقابل مسجد، نماز، مردم و جامعه از محورهای همایش تجلی نماز و مسجد در فرهنگ رضوی است.

سرفصل های مورد بررسی در محور بازشناسی نماز مطلوب و مسجد الگو در کلام رضوی شامل آسیب شناسی وضع موجود نمازهای جماعت و مساجد، نماز مطلوب و مسجد نمونه در فرهنگ رضوی، نقش مسجد و نماز در نفی آسیب ها و منکرات و نقش نماز و مسجد در رشد و تعالی جامعه است.

نقش نماز و مسجد در افزایش معرفت و بصیرت دینی، نقش نماز و مسجد در تربیت نسل نو، مسجد و تشکل های فرهنگی مردمی، نقش نماز و مسجد در خودسازی انسان ها و نقش نماز و مسجد در تربیت انسان صالح از محورهای قابل بررسی در بخش کارکرد مسجد و نماز در آموزه های رضوی است.

نقش نماز و مسجد در ایجاد وحدت اجتماعی و سیاسی، نقش نماز و مسجد در اخلاق فردی و اجتماعی، نماز، مسجد و بیداری اسلامی و نقش امام جماعت و هیئت امنا در پویایی و بالندگی مسجد نیز از جمله سر فصل های سومین محور همایش «تجلی نماز و مسجد در فرهنگ رضوی»است.   

جایگاه خدمت به مسجد و نمازگزاران در کلام رضوی، آداب و ادب حضور در مسجد و نماز جماعت، نقش خدمات اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی مسجد و وظایف و تکالیف مردم نسبت به نماز و مسجد در کلام رضوی از موضوعات بخش حقوق متقابل مسجد، نماز، مردم وجامعه است.

زمان ارسال مقالات به همایش «تجلی نماز و مسجد در فرهنگ رضوی» از 31 خرداد تا 25 مرداد به دبیرخانه نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی واقع در مشهد، میدان صاحب الزمان(عج)، صاحب الزمان 14، مجتمع فرهنگی و هنری صاحب الزمان(عج)، طبقه سوم است.

همچنین شرکت کنندگان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تماس های 1 -7288040 -0511 تماس بگیرند و یا به نشانی اینترنتی ww.mehrab8.com مراجعه کنند.

گفتنی است، نتایج نهایی و معرفی برگزیدگان همایش21 شهریور اعلام می شود و آیین اختتامیه همایش «تجلی نماز و مسجد در فرهنگ رضوی» همزمان با دهه کرامت برگزار می شود./934/پ202/س 

ارسال نظرات