۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۱۷۹۹۲۹
استاد حوزه و دانشگاه:

ریشه تمام گناهان و ظلم‎ها کبر در برابر خدا و خود برتر بینی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‎که ریشه تمام گناهان و ظلم‎ها کبر در برابر خدا و خود برتر بینی است، گفت: انسان مؤمن خدا پرست است نه خودبین و خود پرست، خودشناسی و تفکر در وجود فرد می‎تواند در گرفتار نشدن او به تکبر مؤثر باشد.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد باقر حیدری کاشانی، استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر بیست و نهمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با اشاره به آیات قرآن «عبدالله» را از ویژگیهای برجسته حضرت عیسی(ع) دانست و گفت: اگر صفت عبداللهی در وجود هر فرد باشد او گرفتار کبر، غرور، خودبینی و منیت نمیشود.

وی ادامه داد: مهمترین مشکل نرسیدن به مقام عبداللهی است، هر فردی به مقام عبد و بندگی خدا برسد در زندگی آرامش داشته و تنها به خدا توکل میکند چرا که میداند هیچ تأثیرگذاری در عالم و هستی جز خداوند متعال نیست، عبد هیچ شأنیتی در برابر خدا نخواهد داشت.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر تقویت صفت تواضع و فروتنی در وجود خود و کرنش در برابر حق تعالی اظهار داشت: انسان باید به گونهای باشد که هر گاه به او نعمتی داده میشود بر تواضع و فروتنی او افزوده شود و در مقام شکر از نعمتها شکر قلبی داشته باشد.

وی افزود: انسان باید به ازای هر نعمت جدیدی که خدا به او میدهد تواضع و فروتنی جدیدی داشته باشد، حضرت عیسی(ع) میفرماید «خدا هر نعمت جدیدی به فرد داد باید تواضع جدیدی از او ببیند».

خطیب توانای کشور با بیان این که شکرگزار قلبی به معنای تواضع و فروتنی بیشتر در هنگام رسیدن نعمت جدید به فرد است، خاطرنشان کرد: بیشتر مشکلات ما در زندگی به سبب کم شدن تواضع و فروتنی است.

وی تصریح کرد: برخی از افراد در هنگام رسیدن به مقام و ثروت جدیدی گرفتار تکبر شده و تواضع را در وجود خود نابود میکنند، فردی که به او مسؤولیت داده میشود باید تواضع او بیشتر شده و از این شهرت، پست و مقام برای خدمت به خلق خدا استفاده کند.

حجتالاسلام حیدری کاشانی تواضع نسبت به خلق خدا را از دیگر ویژگیهای حضرت مسیح(ع) خواند و گفت: در روایت آمده «بیشتر اهل جهنم افراد متکبر هستند»، ممکن است این تکبر در برابر خدا، اولیا الهی و مردم باشد.

وی یادآور شد: در روایت دیگر آمده «روز قیامت ندا میآید افراد متکبر از هر دری که میخواهند وارد جهنم شوند چرا که جایگاه ابدی آنها جهنم است»، تکبر از گناهان کبیره است که به سبب زینت دادن شیطان نسبت به کارها به وجود میآید.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امام علی(ع) میفرمایند «تعجب میکنم از انسان متکبر در حالی که دیروز نطفه بد بو و نجس بود و فردا نیز جسد بدبو میشود در حالی که گرفتار غرور و تکبر شده است».

استاد اخلاق حوزه علمیه قم راه نجات از تکبر و غرور را رسیدن به مقام عبداللهی عنوان و تأکید کرد: صفت تکبر به قدری زشت است که سنت قطعی الهی این است که عاقبت فرد متکبر گرفتار شدن در آتش جهنم است.

وی گفت: ریشه تمام گناهان و ظلمها کبر در برابر خدا و خود برتر بینی است، انسان مؤمن خدا پرست است نه خودبین و خود پرست، خودشناسی و تفکر در وجود فرد میتواند در گرفتار نشدن او به تکبر مؤثر باشد.

استاد حوزه و دانشگاه نماز را از راههای نابود کردن صفت تکبر در وجود آدمی خواند و      خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) میفرمایند«خدا نماز را برای پاک‌سازی وجود ما از کبر واجب کرد».

وی در پایان افزود: باید به کارهای همانند سلام دادن و بلند صلوات فرستادن بر پیامبر(ص) و آل ایشان که سبب خشک شدن ریشه تکبر در وجود فرد شده و تواضع را بالا میبرد تمسک داشته باشیم./993/د101/ن

ارسال نظرات