مصرف گرایی توطئه دشمن جهت مقابله با پیشرفت در کشورهای اسلامی است


حجت الاسلام ابراهیم عزیزی، استاد حوزه علمیه ابرکوه یزد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در یزد اظهارداشت: فرهنگ اسلامی یک فرهنگ مصرف گرا نیست و این نکته را می توان با اندکی جست و جو در آموزه های اسلام مشاهده کرد.
وی افزود: مصرف گرایی چند سالی است در جامعه ایرانی و به طور گسترده در جامعه اسلامی رواج پیدا کرده که کشورهای عربی به شدت به این پدیده روی آورده و مصرف در کشور های عربی از تولید بسیار بیشتر است.
این استاد حوزه افزود: بعید نیست یکی از حربه های دشمن افزایش مصرف گرایی در جوامع اسلامی باشد؛ البته این نکته نیاز به تحقیق بیشتری دارد، اما رواج مصرف گرایی در جامعه ایران از این حد بیشتر سم است و باید به کلی این تفکر از ذهن خانواده های ایرانی و جوامع اسلامی پاک شود.
وی با اشاره به آغاز مصرف گرایی از دوران پهلوی اظهار داشت: در فیلم کلاه پهلوی به خوبی قابل مشاهده است که در رواج مصرف گرایی دست استعمار در کار بوده و اکنون رگه های این پدیده به طور چشمگیری در حال افزایش است.
حجت الاسلام عزیزی با اشاره به مصرف بی رویه کالاهای وارداتی ابراز داشت: برخی مطالعات نشان می دهد که اشتیاق مردم اروپا در استفاده از تلفن های هوشمند بسیار کم تر از اشتیاق جوانان ما است که با ایجاد زحمت برای خود و خانواده یک تلفن همراه فراتر از نیاز خود خریداری می کنند که به یقین کار صحیحی نیست.
وی با اشاره به نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در نابود سازی این پدیده تصریح کرد: لازم است این نهاد در یک حرکت انقلابی و با استفاده از رسانه های جمعی برای از بین بردن این پدیده و یا جلوگیری از رواج آن اقدامات مؤثری انجام دهد که تا به حال از شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون مصرف گرایی حرکتی دیده نشده است.
این استاد حوزه با اشاره به نقش تولیدات رسانه ملی در رواج مصرف گرایی، اظهار داشت: متأسفانه تلویزیون به تبلیغ و معرفی کالاهایی می پردازد که ارزش چندانی ندارند و حتی در تولیدات این نهاد رواج این پدیده دیده می شود به طوری که وقتی اشخاص به تماشای شبکه های تلویزیونی می پردازند احساس می کنند که باید چیزی خریداری کنند.
وی با اشاره به تلاش روحانیت برای از بین بردن پدیده مصرف گرایی، تأکید کرد: تلاش هایی که روحانیت پیرامون از بین بردن این پدیده انجام داده است تا حد زیادی با برنامه های صدا و سیما خنثی می شود.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به کمرنگ شدن تولید در خانواده ها افزود: برخی خانواده های دارای امکانات با نگهداری تعداد اندکی مرغ در خانه اضافه غذا را به این حیوانات می دادند و به این شیوه تخم مرغ خود را تأمین می کردند، اما متأسفانه این روش خوب در خانواده های روستایی هم کم رنگ شده است.
وی با اشاره به تولیدات خانواده های روستایی برای مصرف خود ابراز داشت: بسیاری از روستاها مواد لبنی مورد نیاز خود را تولید می کنند، اما متأسفانه این حرکت نیز کمرنگ شده و گمان می کنند ماست یا دوغی که تبلیغ آن را می بینند از تولید خود ارزش بیشتری دارد.
وی افزود: تفکری که در میان خانواده های جامعه رواج یافته قناعت را نوعی عقب ماندگی می داند به طوری که اگر مبلمان و یا وسایل منزل را تعویض نکنند احساس فقر می کنند.
این استاد حوزه علمیه ابرکوه یزد تصریح کرد: بسیاری از کشورها از مبل و صندلی در خانه خود استفاده می کنند، اما دیگر از موکت و قالی استفاده نمی کنند، اما در برخی خانواده های ما افزون بر استفاده همزمان از این کالاها چند سالی یک بار آن ها را تعویض می کنند که این اقدام بسیار ناپسند است.
وی با اشاره به مؤلفه های اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: اشتیاق مردم به سوی تولید نیز از خواسته های رهبری و از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی بوده که می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
این استاد حوزه علمیه با بیان این که مردم برخی کشورها از خودرو تنها برای موارد ضروری استفاده می کنند، اظهار داشت: آموزه های دین و حتی عقل ما اقتضا می کند که تا به این حدی که در خانواده ها دیده می شود خرج نکنیم اما مخارج و مصرف خانواده ها زیاد است؛ پس به یقین در رواج این پدیده دست های استکبار و استعمار در این قضیه دخیل است.
حجت الاسلام عزیزی در پایان گفت: بسیاری از کشورهای توسعه یافته آسیایی و اروپایی بازار مصرف کالاهای خود را کشورهای اسلامی قرار دادند که برخی از کشور های عربی با تکیه بر نفت خود از مصرف کالاهای تولید شده از سوی غربی ها خرسند بوده که این تفکر مخالف آموزه های اسلام است./9704/ت302/غ