۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۸۰۲۱۰

ساخت تندیس مرحوم آیت الله قره باغی به سفارش شهرداری ارومیه

خبرگزاری رسا ـ ساخت تندیس مرحوم آیت الله قره باغی به سفارش سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه از 22 تیرماه سال جاری به همت مجسمه سازان حوزه هنری استان آغاز شده است و در حال حاضر با 25 درصد پیشرفت در حال اجرا است.
مرحوم آيت اله قره باغي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه،  سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه از چندین سال قبل در اقدامی با همکاری سازمان های فرهنگی و به ویژه هنرمندان تندیس مفاخر علمی، فرهنگی و مذهبی استان را در قالب مجسمه شبیه سازی کرده  و آنها را در خیابانها و میادین اصلی شهر برای بازدید عموم نصب می کند.

 

در حال حاضر نیز تندیس آیت الله سید علی اکبر قره باغی، نماینده فقید مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری از سوی هنرمندان مجسمه ساز حوزه هنری استان در حال ساخت است.

 

برای اطلاع از مراحل ساخت این تندیس به کارگاه مجسمه سازی حوزه هنری رفتیم که حدود ده نفر در آن مشغول ساخت گلدانی به سفارش سازمان زیباسازی شهرداری بودند.

 

یکی از هنرمندان هم مشغول کار بر روی تندیس آیت اله قره باقی بود. خمیر سیاه نرمی روی تندیس کشیده شده؛ اما چهره ایشان کاملاً واضح و قابل شناسایی بود.

 

«معصوم بهادری» مجسمه سازی که هشت سال سابقه کار هنری و دو سال همکاری با حوزه هنری را دارد، ساخت تندیس شهید باکری و شهید مدنی را نیز بر عهده داشته است.

 

وی با بیان این که برای ساخت تندیس آیت اله قره باغی تصاویر مناسبی نداریم و قرار است به زودی عکس های ایشان توسط خانواده شان در اختیار ما قرار گیرد، ادامه می دهد: 25 درصد کار تمام شده و امیدواریم در مهلت مقرر آن را تحویل دهیم.

 

این هنرمند با اشاره به ارتفاع سه متری پایه فلزی تندیس، جنس مجسمه را مقاوم عنوان کرده و می افزاید: محل قرار گیری تندیس طوری است که باید از دور دیده شود و ما تمام تلاش خود را برای نهایت تشابه تندیس با آیت اله قره باغی انجام خواهیم داد.

 

وی در پاسخ به این سوال که «چرا چشم مجسمه های ساخته شده توسط شما همیشه بسته است؟» هم می گوید: چون در مجسمه های ساخته شده از رنگ استفاده نمی شود، بنابراین به جای مردمک چشم از یک سوراخ کوچک استفاده می شود و به نظر می رسد چشمهایشان بسته است. در حالی که اینطور نیست.

 

رییس حوزه هنری آذربایجان غربی با عنوان این مطلب که تا کنون دو سردیس توسط حوزه هنری در شهر نصب شده است، می گوید: دوستداران هنر و علاقمندان به این موضوع می توانند از روند ساخت تندیس ها در کارگاه مجسمه سازی حوزه هنری بازدید کنند.

 

علیرضا نوروزی ادامه می دهد: هنرمندان ما چندین عکس را برای شباهت هر چه بیشتر تندیس با صاحبان آنها تهیه و مطابقت می دهند، در حال حاضر هم  برای ساخت سردیس آیت الله قره باغی نزدیک به ده نفر در این کارگاه مشغول فعالیت هستند.

 

وی با بیان این که با خانواده آیت الله قره باغی برای ارائه تصاویر بیشتر از ایشان مکاتبه داشته ایم، اعلام می کند: 22 تیر ماه کار ساخت این تندیس آغاز شده و طبق قراردادی که با شهرداری داریم، تا 45 روز بعد از تاریخ شروع کار را تحویل خواهیم داد.

 

نوروزی مبلغ قرارداد منعقد شده برای تحویل این کار را 210 میلیون ریال اعلام کرده و اضافه می کند: جنس تندیس از فایبرگلاس بوده و در برابر آب، نور و ضربه مقاومت کافی دارد و همچنین جنس پایه آن آهنی خواهد بود./936/ت302/س

ارسال نظرات