۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۱۸۰۴۰۴
کارشناس حوزوی:

بخشی از نافرمانی و لجبازی در کودکان طبیعی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس تربیتی کودک و نوجوان گفت: آنچه والدین باید بدانند این است که بچه‌ها نافرمانی طبیعی هم دارند، بچه‌ها معمولاً تا شش یا هفت سالگی به دلیل خود محوری که دارند نافرمانی و لجبازی می‌کنند، آن‌ها دوست دارند کارهایی که می‌خواهند انجام دهند و کاری به حرف‌های دیگران ندارند.
حجت‌الاسلام سيد عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا تراشیون، کارشناس تربیتی کودک و نوجوان، در برنامه پرسمان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث انتقال مفاهیم اعتقادی به کودکان پرداخت و گفت: یکی از نکات مهم در انتقال مفاهیم این است که والدین یا مربی باید با زبانی خوب و زیبا این مفاهیم را به فرزندان یا شاگردان ارائه دهند.

وی ادامه داد: اما قبل از همه این‌ها مربی یا پدر و مادر باید پیش بچه‌ها مقبولیت داشته تا بچه‌ها از او حرف شنوی داشته باشند، بخشی از این مقبولیت با محبوبیت ایجاد می‌شود، مثلا اگر ما مرتب اشتباهات و خطاهای نوجوان را به او گوشزد کنیم، مقبولیت و محبوبیتمان را نزد او از دست می‌دهیم، بلکه باید از تغافل استفاده کنیم و مستقیماً خطاهای او را بروز ندهیم.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: یکی دیگر از راه‌های ایجاد محبوبیت، ارتباط کلامی زیبا است، باید به زیبایی با فرزندان به ویژه نوجوانان صحبت کنیم، و یکی دیگر از راه‌های ایجاد مقبولیت این است که نوجوان، مربی یا والدین را موفق ببیند، انسان‌های موفق مقبول مخاطبین قرار می‌گیرند، خصوصاً ما والدین که می‌خواهیم مفاهیم اعتقادی را منتقل کنیم باید از نگاه فرزندانمان انسان‌های موفقی باشیم.

حجت‌الاسلام تراشیون ادامه داد: این موفقیت باید در عرصه های مختلف باشد، یعنی مادران باید در عرصه زندگی موفق باشند، مادری که گاهی اوقات در خانه می‌نشیند و خطاب به فرزندش می‌گوید «مادر جان تو خوب درس بخوان تا فردا مثل من بدبخت نشوی» این مادر یک ضربدر قرمز روی خودش می‌زند و به فرزندش می‌گوید که من نمی‌توانم الگوی خوبی برای تو باشم من انسان موفقی نیستم.

این کارشناس تربیتی اظهار داشت: یکی از ظرافت‌های تربیتی فرزند این است که ما خودمان را انسان موفقی نشان دهیم، باید احترام خودمان را حفظ کنیم و خودمان را تکریم کنیم، این از باب تکبر نیست، بلکه برای ذکر نعمت‌های الهی و تشکر از خداوند است، و از طرفی بیان این موفقیت‌ها موجب می‌شود که در محیط خانه، مقبولیت و محبوبیت داشته باشیم.

وی افزود: انبیا و اولیای الهی معمولاً از لحاظ خلق و خو، معاشرت با مردم، قدرت بدنی و توانایی‌های جسمی، انسان‌های موفقی بودند، وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم کسانی نقش الگویی ایفا کرده‌اند که در عرصه‌های زندگی‌شان موفق بوده‌اند، پدر اگر مرتب از بی پولی‌اش بنالد، بچه برای بی پولی او کاری نمی‌تواند بکند و نهایتش این است که مقبولیت پدر در خانه کم می‌شود و دیگر به حرف این او گوش نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام تراشیون در پاسخ به پرسش «دختر شش ساله ای دارم که کم غذا می‌خورد و اصلاً به حرف ما گوش نمی‌دهد، تا کتک نخورد دست از لجبازی برنمی‌دارد و بسیار پرخاشگر است، باید با او چکار کنم؟» گفت: در مواردی که بچه خیلی لجباز و پرخاشگر است، نیاز به مشاوره حضوری داریم، به نظر می‌آید که این حد نافرمانی، از حد معمول خودش عبور کرده است.

وی ادامه داد: آنچه والدین باید بدانند این است که بچه‌ها نافرمانی طبیعی هم دارند، بچه‌ها معمولاً تا شش یا هفت سالگی به دلیل خود محوری که دارند نافرمانی و لجبازی می‌کنند، آن‌ها دوست دارند کارهایی که می‌خواهند انجام دهند و کاری به حرف‌های دیگران ندارند، اما احتمالاتی هم برای این پرخاشگری و نافرمانی‌ها وجود دارد، یکی از آن‌ها تغذیه است، بدغذایی بچه‌ها می‌تواند منجر به این رفتارها ‌شود.

وی در پایان گفت: گاهی اوقات بچه‌ها به دلیل سوء تغذیه یا تغذیه نامناسب، آستانه تحملشان کم می‌شود و نمی‌توانند به حرف‌های دیگران گوش کنند و پرخاشگر می‌شوند، دلیل دومش شاید بخاطر تنبیه‌هایی است که پدر و مادر دارند، بچه‌هایی که تنبیه می‌شوند در صدد انتقام برمی‌آیند، ما توصیه‌مان این است که والدین اصلاً به سمت تنبیه نروند، از آثار تنبیه، لجبازی با والدین، پرخاشگری و بیدار شدن حس انتقام جویی بچه‌ها است. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات