۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۱۸۰۴۵۱

جامعه معنوی با آموزش و پرورش قرآنی محقق می‌شود

خبرگزاری رسا ـ در دنیایی که به سمت مدرنیته پیش می‌رود، با هجوم رسانه‌های بیگانه و ناسازگار با فرهنگ اسلامی و ایرانی، لزوم توجه به محافل قرآنی و بهره‌مندی از انوار سبز قرآن با لحن و صوتی خوش در فضایی معنوی و شاهدان بیشتر از هر زمانی ضروری به نظر می‌رسد.
  قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، در دنیایی که به سمت مدرنیته پیش می رود، با هجوم رسانه های بیگانه و ناسازگار با فرهنگ اسلامی و ایرانی، لزوم  توجه به محافل قرآنی و بهره مندی از انوار سبز قرآن با لحن و صوتی خوش در فضایی معنوی و شاهدان بیشتر از هر زمانی ضروری به نظر می رسد. بهره مندی واقعی از چنین فضایی هم، با ورود قرآن به بطن زندگی فردی و اجتماعی مردم محقق می شود. بنابراین به صراحت می توان گفت که آموزش قرآن از همان کودکی است که می تواند جامعه ایران اسلامی را در تحقق جامعه قرآنی یاری کند.

 

خوشبختانه در سال‌ های اخیر با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص آموزش قرآن، در زمینه های مختلف اقدامات موثری انجام شده است که در این بین، سهم موسسات مردم نهاد قرآن چشمگیر است.

 

دارالحافظین قرآن کریم آذربایجان غربی یکی از موسسات قرآنی است که برای اطلاع از کم و کیف آموزش ها به یکی از شعب این موسسه رفتیم.

 

صوت خوش قرآن توسط مربی و تکرار آن توسط قرآن آموزان اولین فریمی بود که بعد از ورود به دارالحافظین قرآن کریم آذربایجان غربی در ذهن نقش بست.

 

در یکی از کلاس ها، دختر 9 ساله ای که چادر سفید گلدار به سر دارد، در حال آموزش قرآن است و مادرش در گوشه دیگری نشسته و این منظره خوش را تماشا می کند. مربی کلمات را شمرده می خواند و هانیه تکرار می کند.

 

از مادر هانیه در مورد کلاس قرآن دخترش می پرسیم؛ می گوید: جلسه ششمی است که دخترم در این کلاس به صورت خصوصی شرکت می کند. متاسفانه وضعیت او در درس قرآن مطلوب نیست و به همین دلیل کلاس خصوصی آموزش قرآن را برای او انتخاب کردیم.

 

وی با بیان این که دخترش از حضور در این کلاس راضی است، ادامه می دهد: درس قرآن در مدارس جدی گرفته نمی شود و چون تعداد دانش آموزان زیاد است، تمرکز روی بچه ها کافی نیست.

 

در یکی از کلاس ها که ویژه کودکان 3 تا 7 ساله است، دیوارها با تصاویر و رنگ های جذاب و شاد تزئین شده اند و چون جلسه اول است، بعضی کودکان با والدین شان حضور دارند.

 

«محمد امین» برای مادر بی قراری می کند و مدام به آغوش او می رود. مربی در قالب شعر و شوخی، مفاهیم نماز و وضو را به کودکان آموزش می دهد. وقت نقاشی که می رسد، مربی به کودکان تاکید می کند که از رنگ های شاد برای رنگ آمیزی نقاشی نماز استفاده کنند. شماره تلفن خدا در کنار نقاشی نوشته شده و دختری نماز می خواند.

 

 

استفاده از روش های خلاق، آموزش قرآن را سرعت می بخشد

 

مادر «محمد هادی» 5 که خیلی به مادرش وابسته است، می گوید: دوست دارم فرزندم قرآنی بار بیاید؛ با مفاهیم قرآنی و دینی آشنا شود.

 

وی با بیان اینکه زمان کلاس ها کم است، ادامه می دهد: اینکه از همان ابتدای کلاس ها به صورت مستقیم وارد آموزش قرآن نمی شوند، یک امتیاز مثبت است.

 

این مادر با اشاره به اینکه می توان با همکاری والدین و برای تشویق کودکان مشوق هایی مثل جایزه دادن را نیز انجام داد، اضافه می کند: دخترم دانشجو است. زمانی که او خردسال بود، چنین کلاس هایی وجود نداشت و امیدوارم این کلاس ها بیشتر شوند و گسترش یابند.

 

وی همچنین می گوید: اگر روش‌ های آموزش خلاق وارد آموزش قرآن شود، سرعت رسیدن به هدف کوتاه ‌تر شده و اثرات رفتاری آن در فعالیت‌های قرآنی بیشتر می شود.

 

یکی از کارشناسان آموزش این موسسه هم با بیان این که پذیرش قرآن آموز در این موسسه از 3 سالگی شروع می شود، می گوید: کلاس ها برای خردسالان 3 تا 7 ساله حالت محتوایی دارند و احادیث و روایات در این کلاس ها بیشتر استفاده می شوند.

 

«زینب نیکویی» با بیان این که آموزش خردسالان با عنوان «میوه های ایمان» سه جلسه یک ساعته در هفته است، ادامه می دهد: استقبال والدین برای استفاده فرزندانشان از این کلاس ها خوب است؛ اما گاهی اولیاء وقت کافی برای آموزش کودکان در منزل صرف نمی کنند و خود را در چرخه آموزش بی تاثیر می دانند؛ در حالی که آنها تاثیر به سزایی در این پروسه دارند.

 

این مربی قرآن می گوید: با سهیم کردن والدین در امر آموزش قرآن، دانش آنان در زمینه آموزش علوم قرآنی، تکنیک‌های بهبود، اصلاح و تغییر رفتار بالا رفته و «آموزش» و «پرورش» به همراه هم اتفاق می‌افتد.

 

وی با اشاره به اینکه شهریه ها از 5 تا 15 هزار تومان متغیر است، می افزاید: کلاس ها در دوره های روخوانی و روانخوانی، دوره های تجوید 1 و 2، مفاهیم ارشادی و موضوعی، حفظ در سطوح مقدماتی(2 جزء)، متوسط(5 جزء) و تخصصی(5 جزء) برای بانوان و آقایان برگزار می شود.

/936/504/ر


 

ارسال نظرات