۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۱۸۰۶۵۰
در گفت‌وگو با رسا بررسی شد:

نقاط قوت و ضعف پخش زنده جلسات مجلس از رسانه ملی

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه تهران به تحلیل و بررسی نقاط قوت و ضعف اقدام رسانه ملی در پخش زنده جلسات مجلس شورای اسلامی با دستور کار رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رییس جمهور پرداخت.
 آيت الله قرهي

آیت‌الله روح‌الله قرهی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تحلیل و بررسی نقاط قوت و ضعف اقدام رسانه ملی در پخش زنده جلسات مجلس شورای اسلامی با دستور کار رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رییس جمهور پرداخت.

وی شفاف سازی را یکی از مسائل بسیار مهم و خوب برای نظام جمهوری اسلامی و البته منوط به شرایطی دانست و با اشاره به فرمایش امیرمؤمنان(ع) مبنی بر «اوصیکم بالتقوی الله و نظم امرکم»، آن را از شرایط شفاف سازی عنوان کرد و بیان داشت: باید تقوا را در گفتار، عمل و کردار نمایندگان مجلس و کسانی که به‌عنوان وزرای پیشنهادی بناست پست‌های مهم و کلیدی را به دست بگیرند، شاهد باشیم و طبیعی است که رفتار و کردار این عزیزان در جامعه اثرگذار خواهد بود.

آیت‌الله قرهی با اشاره به حدیث «الناس علی دین ملوکهم»، اظهار داشت: رفتار و روش مسؤولان عنوان دین برای مردم خواهد بود برای همین باید بر اساس تقوا و اخلاق مداری باشد و در غیر این‌صورت ضررهای بسیاری را برای مملکت خواهد داشت.

مؤسس و متولی مدرسه علمیه امام مهدی(عج) تهران با بیان این‌که گاهی شاید با‌عنوان شفاف سازی به جامعه ضرر زده شود، به نکاتی درباره جلسات مجلس شورای اسلامی برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رییس جمهور اشاره کرد و گفت: متأسفانه نظم که بالاترین مطلب است، در مجلس حاکم نبود و نمایندگان محترم دائم برای لابی‌هایی که داشتند، به این سمت و آن سمت می‌رفتند در حالی‌که نمایندگان محترم به‌عنوان موافق یا مخالف در حال بیان مطالبی بودند و این امر در شأن کشور ام‌القرای اسلامی نیست.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قرار نداشتن نمایندگان بر سر صندلی‌های خود و تذکر از جانب رییس مجلس را یکی از معضلات بسیار بد ارزیابی کرد و با بیان این‌که این مسأله باعث شد که مردم دید بدی به مجلسی که عصاره ملت است پیدا کنند، گفت: این جلسات فقط جنبه داخلی ندارد بلکه جنبه خارجی هم دارد و تمام رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های بیگانه آن را رصد می کنند.

آیت‌الله قرهی ابراز داشت: اگر برخی از نمایندگان، چه موافق و مخالف با وجود داشتن ذهن پویا و خوب و مطالب بسیار عالی، قدرت بیان ندارند، بیان مطالبشان را به دیگری واگذار کنند زیرا نوع بیان از مجلس شورای اسلامی بسیار مهم است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه تهران با اشاره به رصد جلسات مجلس توسط بیگانگان، به موضوع افشاگری پرداخت و گفت: آیا صحیح است که به‌عنوان این‌که می‌خواهیم افشاگری کنیم همه مطالب را بیان کنیم؟

وی در ادامه این مطلب با بیان این‌که برخی از چیزها باید در نگاهمان فراتر از یک بحث جناجی، حزبی و گروهی باشد و باید مصالح مملکت را مدنظر بگیریم، افزود: نباید اشتباهاتی که گاهی توسط برخی از قوا، اعم از اجرایی، مقننه و قضاییه انجام می‌شود و پرونده‌های آنچنانی که به آنها رسیدگی نشده را در مجلس مطرح کنیم، طبیعی است که مجلس جای مطرح کردن این مسائل نیست زیرا به نظام ضرر می‌زند.

مؤسس و متولی مدرسه علمیه امام مهدی(عج) تهران با اشاره به این‌که بیان مسائل باید مستدل و اخلاقی باشد و با تندی نباشد، بر رعایت مبانی اخلاقی در کلام، کردار و رفتار توسط نمایندگان مجلس تأکید کرد و گفت: متأسفانه یکی از حربه‌‌های دشمن و کسانی که ضداصلاحات هستند و خود را به عنوان اصلاحات جا داده‌اند، این است که به نیروهای متدین، حزب‌اللهی، ولایی و اصولگرا انتقاد شدید می‌کنند که شما ضداخلاقی حرف می‌زنید و  چماق به دست و یا تندرو هستید.

استاد برجسته اخلاق افزود: اگر تند بودن به معنی دفاع از مبانی دینی است، بله ما تند هستیم، اما اگر تندی به معنی بداخلاقی است، ما ضد آن هستیم.

مؤسس و متولی مدرسه علمیه امام مهدی(عج) تهران این‌که نمایندگان موافق، وزرا را پس از نطق خود می‌بوسند را کاری ناشایست دانست و با اشاره به تماس‌های مکرر امت حزب‌الله و مدیران با دفتر خود در اعتراض به این امر، اظهار داشت: این کار دور از شأن نمایندگی است زیرا نمایندگان مجلس باید مستقل باشند؛ البته نمی‌گوییم که دشمنی داشته باشد اما بوسیدن باید برای بعد باشد.

آیت‌الله قرهی با اشاره به این‌که این اقدام ممکن است در بین مردم این شائبه را به‌وجود بیاورد که خدای ناکرده نماینده‌های مردم را خریده‌اند تا فرد پیشنهاد شده رأی بیاورد، افزود: نمایندگان باید دقت کنند که این شائبه در بین مردم به‌وحود نیاید.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه تهران اصل اقدام رسانه ملی در پخش زنده جلسات مجلس شورای اسلامی با دستور کار رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رییس جمهور را خوب، دارای نکات مثبت و همچنین مضراتی دانست و اظهار داشت: اگر همه شؤون تقوا و نظم را رعایت نکنیم، مضرات این موضوع بیشتر از محسناتش خواهد بود./956/ت302/ص

ارسال نظرات