۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۸۰۸۷۳
کارشناس مسائل دینی تبیین کرد؛

جایگاه نصیحت در قرآن و روایات

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت دامغان در جمع مربیان طرح صالحین این شهرستان به تبیین جایگاه نصیحت در قرآن و روایات پرداخت و گفت: نصیحت پذیری از توفیقات یک انسان است. آنگونه که در قرآن آمده یکی از عوامل فروپاشی و عذاب بسیاری از امت های گذشته نپذیرفتن هدایت و نصایح پیامبران خود بوده است.
حجت الاسلام محمد حسن رستميان نصيحت کردن در کلام اهل بيت(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام محمد حسن رستمیان، مدیر حوزه علمیه امام باقر(ع) این شهرستان صبح امروز در جمع مربیان طرح صالحین در حسینیه شهدا سپاه ناحیه دامغان نصیحت کردن را از ویژگی های انسان های کریم عنوان کرد و افزود: موعظه و نصیحت به جا و به موقع و پذیرش آن از مبانی مهم فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

 

امام جمعه موقت دامغان اضافه کرد: کمرنگ شدن نصیحت کردن و نصیحت پذیری از نقص های بزرگ جامعه امروز ما است، در حالی که این موضوع نه تنها از دستورات سبک زندگی اسلامی است بلکه در همه ادیان و مذاهب هشدار و جلوگیری از ارتکاب اعمال ناپسند توصیه شده است.

 

وی خیر خواهی را از نشانه های فطری مؤمنان حقیقی دانست و تأکید کرد: تأثیر نصیحت زمانی زمانی بیشتر خواهد بود که فرد مقابل درک کند که کلام شما از سر مهر و دلسوزی است. بی شک ایجاد رابطه صمیمی و دوستانه امر به معروف را تأثیر گذارتر و اثرات مثبت نهی از منکر را در ویژگی های اخلاقی و اجتماعی فرد نهادینه می کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه امر به معروف و نهی از منکر درست و به موقع را موجب رسیدن خیر و برکت به زندگی افراد و شکل دهنده شخصیت انسان ها عنوان کرد و گفت: در هنگام نصیحت باید جوانب امر را سنجید، مبادا ناخواسته زمینه و بستر اتهام و سوء ظن به وجود آید. باید خود را از متهم شدن به سوءنیت یا دخالت دور کرد تا موعظه اثرات مثبت خود را داشته باشد.

 

حجت الاسلام رستمیان خاطرنشان کرد: خدشه وارد کردن به شخصیت و کرامت انسانی افراد به واسطه نصیحت نامناسب و بی موقع، اثرات منفی بسیاری را جایگزین اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر می کند. با دوری از غرور، خود برتر بینی و بی توجهی افراد و انتخاب شرایط مساعد این فریضه مهم می تواند به یک فرهنگ کارآمد در جامعه بدل شود./977/پ202/ب

ارسال نظرات