قیام فرهنگی؛ نخستین اقدام امام زمان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام خدامراد سلیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز در ادامه مباحث دوره معارف مهدویت، پیرامون موضوع سیر ظهور، گفت: مهمترین اتفاق عالم در کل آفرینش ظهور حضرت مهدی(عج) است.
وی در ادامه گفت: امام صادق(ع) در روایتی، سه روز را به عنوان یوم الله معرفی کرده است که یکی روز قیامت، روز رجعت و روز قیام حضرت مهدی(عج) است، که علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این روایت، شباهت بین این سه روز را در ظهور و بروز حقایق دانستند.
حجت الاسلام سلیمیان با بیان این که ظهور حضرت مهدی(عج) پاسخی است به نیازهای واقعی جامعه بشری از ابتدا تا زمان ظهور، اظهار داشت: طبق دیدگاه بعضی از ساده اندیشان حضرت، برای رفع گرفتاری های اقتصادی و سختی ها ظهور می کند که در جامعه به صورت یک فرهنگ نیز در آمده است، در حالی که حقیقت قیام و ظهور آن حضرت یک حقیقت جهانی است.
استاد مرکز تخصصی مهدویت با تبیین مسأله ظهور گفت: حقیقت ظهور چیزی جز آگاهی جهانیان از بروز و ظهور موعود و منجی نیست.
وی با بیان این که بعد از ظهور حضرت، مرحله اعلام برنامه ها و اهداف حضرت است، بیان داشت: پیامبران گذشته با توجه به شرایطی که داشتند نتوانستند به آرمان واقعی خود دست پیدا کنند و حضرت می آید تا راه نیمه تمام همه پیامبران را به پایان رساند.
حجت الاسلام سلیمیان در ادامه خاطرنشان کرد: اولین اقدام حضرت نه قیام با شمشیر، بلکه قیام فرهنگی برای روشنگری حقایق دینی است، به گونه ای که با ادیان گذشته که با همان کتاب آسمانی واقعی شان اتمام حجت می کند و این در حالی است که حضرت خودش را در ابتدای ظهور با جامعه جهانی در نمی اندازد، بلکه ابتدا اتمام حجت می کند.
وی در ادامه با بیان این که ظلمی که در عرصه فرهنگی به انسانها وارد شده است در هیچ عرصه دیگری وارد نشده؛ بنابر این نخستین اقدام حضرت قیام فرهنگی است، ادامه داد: آنهایی که افراط کردند و گفتند حضرت ابتدا قیام به شمشیر می کنند و هم آنانی که راه تفریط را رفته اند و می گویند با قیام حضرت هیچ کسی آسیب نمی بیند، بزرگ ترین ظلم را به فرهنگ مهدوی کرده اند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه اظهار داشت: قیام حضرت مثل تیغ جراح مهربانی است که در واپسین لحظات حیات، با قطع کردن غده های سرطانی، بیمار را نجات می دهد.
وی افزود: جامعه بشری، با تیغ امام زمان(عج) به حیات خود بر می گردد و انسانیت را که هر روز بیشتر در مادیات و مرگ غوطه ور می شود را نجات می دهد و پاسخی است به نیاز و عطش جامعه جهانی برای قرب الهی و رفع تشنگی بشریت که در معرض انواع ناعدالتی ها قرار گرفته است.
این استاد حوزه علمه در پاسخ به این سؤال که امام چگونه عدالت را در جهان جاری می کنند، افزود: عدالت حضرت به صورت دستوری وارد زندگی بشریت نمیشود، بلکه با از بین رفتن جهل مردم و گسترش خرد و عقل بشریت امام سنگ های سر راه عدالت را برداشته و از آنجا که عدالت مسأله ای فطری است انسان ها خود به خود عادل می شوند.
حجت الاسلام سلیمیان در باره ویژگی ها و شاخصه های حکومت حضرت گفت: اولین ویژگی عبادت و بندگی خداوند است که در آن عصر انسانها با اختیار خودشان جز خدا را نمی پرستند و دیگری رفاه اقتصادی است، البته نه رفاه بی دردانه و ویژگی مهم دیگر امنیت است که در عصر ظهور در تمام ابعاد آن تحقق می یابد.
وی در پایان با بیان این که نسبت به بعضی از اولویت های مباحث مهدویت کوتاهی شده است، گفت: مهدویت ظرفیت های ناشناخته فراوانی دارد که می تواند در جذب انسان ها و محبت و علاقه به مهدویت نقش مهمی داشته باشد./939/پ202/س