۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۹۶
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه زنجان:

جایگاه ائمه جماعت مساجد بازیابی شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه زنجان با کم رنگ دانستن نقش مساجد در جامعه کنونی گفت: متأسفانه نقش مسجد به قدری کم رنگ شده است که اگر یک روحانی در مسجد فعالیت فرهنگی داشته باشد؛ وجهه اجتماعی آن بسیار پایین تر از یک روحانی است که در دانشگاه تدریس می کند.
جایگاه ائمه جماعت مساجد بازیابی شود

حجت الاسلام سعید احمدی، استاد حوزه و دانشگاه و مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه زنجان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، با اشاره به ارزش و جایگاه مسجد در اسلام اظهار داشت: مسجد همواره به عنوان یکی از کانون‌های اجتماع مسلمانان مطرح بوده است و پیامبر (ص) نیز در صدر اسلام فعالیت هایی مانند مدیریت اجتماعی، قضاوت و اطلاع از احوال و اوضاع مسلمانان را در مسجد انجام می دادند اما در کل مسجد در درجه اول به عنوان عبادت گاه مسلمانان مطرح است که در کنار عبادت، به امورات اجتماعی هم پرداخته می شود.

 وی در ادامه افزود: یکی از مواردی که نشان دهنده اهمیت مسجد در اسلام است آیه ای است که بنا و آباد کردن مسجد را یکی از نشانه ایمان و مومن بودن عنوان می کند؛ از این رو امیرمؤمنان(ع) نیز تمامی امورات اجتماعی خود را در مسجد انجام می دادند.

 مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه زنجان در ادامه به کم رنگ شدن نقش مسجد در جامعه کنونی اشاره کرد و گفت: یکی مشکلات ما این است که مساجد در طول زمان نقش پر رنگ خود را از دست داده و از آن فقط به صرف یک عبادت گاه استفاده می شود در حالی که موارد استفاده مسجد بسیار فراتر از این حرف ها است و همان گونه که امام خمینی(ره) فرمود مسجد سنگر است و سنگر هم جایی است که مردم به آن پناه می برند.

حجت الاسلام احمدی در ادامه با اشاره به لزوم اعتلای هر چه بیشتر فرهنگ مسجد محوری در جامعه تصریح کرد: یکی از مسائلی که با آن روبه‌رو هستیم این است که متأسفانه متولی مسجد مشخص و معلوم نیست یعنی معلوم نیست که آیا سازمان تبلیغات متولی امور مساجد است یا وزارت ارشاد یا اوقاف و همین تشتّت اوضاع باعث منزوی شدن مسجد شده است و باید هر چه سریع تر ستادی تشکیل شود که تنها متولی امور مساجد باشد.

 این استاد حوزه و دانشگاه در پایان ضمن گلایه‌ای خاطرنشان کرد: متأسفانه در جامعه امروزی، به قدری نقش مسجد کم رنگ شده است که اگر یک روحانی در مسجد به امورات روزانه مردم رسیدگی کند و فعالیت های فرهنگی در مسجد داشته باشد وجهه اجتماعی بسیار پایینی دارد ولی اگر همان روحانی در دانشگاه یا حوزه تدریس کند وجهه اجتماعی بیشتری دارد، پس باید دیدگاه مردم نسبت به مساجد تغییر کند. /949/ت302/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
حاج اقا سعید احمدی یکی از بهترین مدیرانی است که برای سازمان تبلیغات اسلامی انتخاب شده است، با اینکه جوان هستند ولی کارهای فرهنگی زیادی انجام داده و موثر در شهر ما است
0
0