۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۱۸۱۱۹۸

مصر؛ صحنه ظاهرسازی‌ها یا تضاد منافع

خبرگزاری رسا ـ تضاد منافع دولت های غربی در مصر از یک طرف و پادشاهان عربی منطقه از طرف دیگر باعث شده تا اتفاقات داخلی مصر، نمایان کننده اختلافات این دو شریک دیرینه در منطقه باشد.
اهرام مصر

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، در حالی که واشنگتن از بازنگری برنامه های کمکی خود به مصر و از عواقب حوادث غم انگیز در آن کشور خبر داده است، اتحادیه اروپا نیز قصد دارد جلسه اضطراری وزاری امور خارجه خود را برای بررسی اوضاع و ادامه کمک ها به مصر برگزار کند.


واشنگتن و بروکسل پس از حمایت ضمنی از اقدامات ارتش مصر که منجر به سرنگونی دولت محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مردم شد، بالاخره ارتش آن کشور را به استفاده از نیرو و زور در متفرق کردن تظاهرات  طرفداران اخوان المسلمین در تاریخ 16 و 18 اوت متهم کردند.


این در حالی است که آژانس خبری دولتی عربستان سعودی، SPA عصر روز 19 اوت، بیانیه رسمی وزیر امور خارجه شاهنشاهی، شاهزاده سعود الفیصل را اینگونه تشریح کرد: هر کس که در خصوص توقف کمک به مصر خبر داده و یا تهدید می کند، باید بداند که کشورهای عربی و مسلمان ثروتمندند و بدون تردید به کمک مصر می شتابند.


ناظران می گویند: مصر نمی تواند نگران قطع کمک های مالی و اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا باشد چراکه عربستان سعودی و برخی دیگر از پادشاهی های خلیج فارس، با پشتیبانی دلارهای خریداران غربی نفتِ خود، قول داده اند این کمبودها را جبران کنند.


بنابراین این اقدام بروکسل و واشنگتن بر لغو کمک ها به ارتش مصر، ظاهرسازی ای بیش نخواهد بود زیرا این کمک ها را از طریق کشورهای منطقه وابسته به خود، تزریق خواهند کرد.


قابل ذکر است عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی و برخی دیگر از کشورها، کمک هایی به میزان تقریبی 14 میلیارد دلار برای مصر در نظر گرفته اند.


همچنین برخی از تحلیل گران بر این عقیده اند اقدام آمریکا مبنی بر ظاهرسازی، برای غرب گران تمام شده است زیرا مصرِ جدید، قصد دارد ارتباط خود را با چین و روسیه تقویت کند. نظامیان مصری تقریبا 30 سال خود را کاملا طرفدار غرب به حساب می آوردند و آنچه که از طرف غرب دیدند، محکومیت شدید آنها بود.


در همین رابطه وزیر امور خارجه دولت انتقالی مصر، نبیل فهمی در مصاحبه تلویزیونی گفته است: ما می خواهیم دوستان خود را جا به جا کنیم. ما قصد داریم صلح برقرار کرده و  ارتباط با سایر کشورها را نیز برقرار کنیم تا بتوانیم در بین شان انتخاب کنیم.


باید گفت کشورهای اتحادیه اروپا هر ساله تسلیحاتی به ارزش 300 میلیون یورو به مصر می فروشند. میزان وام ها از بانک های اصلی اروپایی و کمک های اقتصادی در سالهای 2012-2013، 5 میلیارد یورو ارزش گذاری شده است. کمک های نظامی آمریکا 1.3 میلیارد دلار در سال به علاوه 200 میلیون دلار کمک بشر دوستانه است.


البته برخی تحلیلگران نیز بر این عقیده اند تضاد منافع دولت های غربی در مصر از یک طرف و پادشاهان عربی منطقه از طرفی دیگر، باعث شده است که اتفاقات داخلی مصر، نمایان کننده اختلافات این دو شریک دیرینه در منطقه باشد.
/1421/1409/ح


ارسال نظرات