۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۸۱۳۹۲
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد:

همفکری 17 اندیشمند سرشناس برای ارتقای کیفی جشنواره امام رضا

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از همفکری 17 عالم و اندیشمند سرشناس برای ارتقای کیفی جشنواره امام رضا(ع) خبر داد و گفت: هدف کانون تربیت کودکان عاشق امام رضا(ع) و دلتنگ زیارت است.
جشنواره امام رضا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شمس طوس، بیش از 70 نفر از رابطان خبری یازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از سراسر کشور خود را به مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رساندند تا برای پوشش هر چه بهتر عظیم‌ترین جشنواره ولایی ایران اسلامی همفکری کنند.

این گردهمایی شش ساعته که با حضور «سید جواد جعفری» ‌دبیر جشنواره امام رضا(ع) و «سیدصادق رضایی» مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس کارگروه کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) همراه بود، به صورت کارگاهی و با تدریس «کوروش شجاعی» مدیرمسئول روزنامه خراسان برگزار شد.

جعفری در ابتدای این گردهمایی ضمن گرامی‌داشت روز خبرنگار و یاد و خاطره حاج رضا انصاریان صاحب صوت صلوات خاصه امام رضا(ع)، به حدیث مشهوری از امام جواد(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت جواد الائمه(ع) می‌فرمایند هر کس قبر پدرم در طوس را با معرفت زیارت کند،‌ بهشت را برای او ضمانت می‌کنم، در این کلام گهربار، تکیه امام روی «معرفت» است که همان نقطه عطف گردهمایی ماست.

وی با طرح این پرسش که چگونه معرفت برای ما حاصل می‌شود در حالی که در عصر امام رضا(ع) حضور نداشته‌ایم، پاسخ داد: همه علوم و معارفی که از اهل بیت(ع) برای ما به یادگار مانده، دستمایه‌ای است برای کسانی که می‌خواهند معرفت کسب کنند، به بیان دیگر، وقتی می‌گوییم امام رضا(ع) «غریب» است از حیث تعداد زوار نیست، بلکه تا زمانی که نتوانیم از علم حضرت رضا(ع) به عنوان «عالم آل محمد» در زندگی خود بهره بگیریم، امام در کشور ما غریب خواهد ماند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در تبیین نقش رابطان خبری، روابط عمومی‌ها و عناصر فعال جشنواره امام رضا(ع) گفت: این عزیزان باید میان مردم، هنرمندان و اندیشمندان پل ارتباطی برقرار کنند و مفاهیم ناب رضوی را از این طریق به جامعه منتقل سازند، معرفی الگوهای منطبق با سیره رضوی و اطلاع‌رسانی درباره جزئیات و وقایع دهه کرامت از دیگر وظایف رابطان خبری است.

جعفری ضمن بیان ویژگی‌های دهه کرامت که آغاز آن با ولادت حضرت معصومه(س) و پایان آن با ولادت امام رضا(ع) همراه است، افزود: مردم باید در جریان آنچه در دهه کرامت رخ می‌دهد قرار بگیرند، چرا که این دهه، دهه شادی، دهه ترویج معارف اهل‌بیت(ع) و بهار فرهنگ رضوی است و باید به نماد جشن‌های مذهبی تبدیل شود.

دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، پویایی این جشنواره را مرهون عملکرد مطلوب رسانه‌ها دانست و فرهنگ‌سازی در حوزه زیارت و گسترش سیره رضوی را مهم‌ترین هدف جشنواره بر شمرد که با همراهی رسانه‌های جمعی دست‌یافتنی خواهد شد.

جعفری در پایان بر ارتقای کیفی برنامه‌‌های جشنواره متبوع خود تأکید کرد و افزود: برنامه‌ای که با نام مقدس آقا علی‌بن موسی‌الرضا(ع) برگزار می‌شود، نباید کوچک‌ترین نقصی داشته باشد. به همین دلیل، طی مصوبه‌ای و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورایی متشکل از 17 تن از عالمان و اندیشمندان تشکیل داده‌ایم تا درباره محتوای برنامه‌های رضوی قضاوت و همفکری کنند، ان‌شاءالله نخستین جلسه این شورا به زودی در تهران برگزار می‌شود.

در ادامه این گردهمایی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان میزبان و رئیس کارگروه کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) نکاتی را به رابطان خبری جشنواره در میان گذاشت.

رضایی به فرمایشی از امام راحل اشاره کرد و گفت: به فرموده حضرت امام، کودکان «جلیل العهد» هستند، یعنی غباری روی فطرت آنان نشسته است، به همین دلیل کار ما در آموزش فرهنگ رضوی به کودکان آسان‌تر است و وقتی کلیات را به آن‌ها بگوییم، حتی از ما جلو خواهند زد.

وی ادامه داد: در سیره امام رضا(ع) آمده است که فرد پرسشگر و مخاطب را به فطرت خویش ارجاع می‌داد، این می‌تواند برای ما یک الگو باشد و کودکان را به فطرت پاکشان ارجاع دهیم، به عبارت دیگر، افزایش محبت خداوند و نهادینه‌شدن حبّ اهل‌بیت(ع)‌ در دل‌های کودکان از مهم‌ترین مأموریت‌های ما در جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأکید کرد: می‌خواهیم در کانون کاری کنیم که کودکان عاشق امام رضا(ع) باشند و برای زیارت مشهدالرضا(ع) دلتنگ شوند.

رضایی ضمن تشبیه جشنواره امام رضا(ع) به یک درخت پرثمر اظهار داشت: خرسندیم که امروز کودکان و نوجوانان ما از شهد میوه شیرین رضوی چشیده‌اند و حلاوت فرهنگ علوی و رضوی را حس کرده‌اند، ما مفتخریم که کودکان و نوجوانانی محب اهل بیت(ع) تربیت می‌کنیم و ان‌شاءالله این عزیزان در بزرگسالی مشتری دائمی فرهنگ رضوی خواهند بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز به جایی رسیده‌ایم که مکتب فرهنگی، هنری، ادبی، موسیقایی و سینمایی رضوی پدید آمده و این توفیقی است که نصیبمان شده و همان راه نجات است.

 اخبار و گزارش‌های دهه کرامت باید شادی را به جامعه تزریق کند

اصلی‌ترین بخش گردهمایی رابطان خبری یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به نشست کارگاهی با حضور مدیرمسئول روزنامه خراسان اختصاص داشت، شجاعی در این بخش، ملزومات ترویج فرهنگ رضوی و آیین زیارت را در رسانه‌های مکتوب و دیجیتال بررسی کرد.

این مدرس روزنامه‌نگاری، دارا بودن آگاهی و تخصص لازمه قلم‌زدن در باب زیارت و ترویج فرهنگ رضوی دانست و گفت: کسی که در این حوزه خبررسانی می‌کند باید با مفاهیم دینی آشنا بوده و از اطلاعات کافی برخوردار باشد. مثلا نمی‌توان از پیشینه حدیث ثقلین یا سلسله‌الذهب بی‌اطلاع بود و درباره آن مصاحبه کرد و گزارش نوشت.

مدیرمسئول روزنامه خراسان با تأکید بر اینکه فضای رسانه‌ای کشور در دهه کرامت باید متفاوت از دیگر ایام سال باشد، ادامه داد: ما در دهه کرامت به اخبار و گزارش‌های معمولی نیاز نداریم، بلکه نیازمند جریان‌سازی فرهنگی هستیم، این جریان‌سازی باید با تبلیغ سبک زندگی رضوی و تزریق شادی به جامعه همراه باشد.

شجاعی در تشریح سخنان خود به بیان چند نمونه پرداخت و گفت: اکثر نانوایی‌های مشهد در روز ولادت امام حسن مجتبی(ع) نان رایگان توزیع می‌کنند، یعنی هزینه یک یا چند تنور آن‌ها توسط افراد خیر و کسانی که حاجت دارند، پرداخت می‌شود، چه خوب است که این موضوع را به عنوان یک فرهنگ نیکو در رسانه‌ها مطرح کنیم و با استمرار آن کار را به جایی برسانیم که یک روز در دهه کرامت، تنورهای نذری خودجوش در سراسر کشور وجود داشته باشد.

وی با ذکر مثال دیگری ادامه داد: معمولا در عید فطر جشن گلریزان برای زندانیان دیه برگزار می‌‌شود، رسانه این قدرت را دارد که با گزارش‌های تأثیرگذار خود‌ سنت گلریزان را در دهه کرامت نیز برپا کند تا مجرمان غیرعمد و گرفتار در بند هم از برکات دهه کرامت برخوردار شوند، اگر این اتفاق بیفتد خانواده آن زندانی تا آخر عمر خود را مدیون علی‌بن موسی‌الرضا(ع) می‌دانند.

این روزنامه‌نگار، «تذکار و تکرار» را دو اصل مهم در ترویج سیره رضوی دانست و افزود: رسانه باید در عین حال که تذکر می‌دهد،‌ مطلب را تکرار کند تا برای مخاطب یک تلنگر دوباره و یادآوری باشد، چرا که استمرار داشتن در مطالبه معمولاً به نتیجه مطلوب منتج می‌شود.

پرهیز از منحصر کردن مصاحبه‌ها و گزارش‌ها به عنصر شهرت، کشف استعدادها و ظرفیت‌ها، تربیت ذوق و قریحه نویسندگی و نیز بهره‌مندی از هنر انتقال پیام، از دیگر ملزوماتی بود که شجاعی بر دارا بودن آن تأکید کرد.

وی در پایان با تمجید از دست‌اندرکاران جشنواره امام رضا(ع) بابت مولد نیکویی به نام «دهه کرامت»، برگزاری این جشنواره را یکی از راه‌های عمق‌‌ بخشیدن به فرهنگ رضوی دانست و برای بارورتر شدن آن آرزوی توفیق کرد./966/د101/ی

ارسال نظرات