۰۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۱۸۱۴۹۰
کارشناس حوزوی مطرح کرد:

هدف از نزول قرآن چیست؟

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی علوم و تاریخ قرآن به بررسی هدف نزول قرآن پرداخت و گفت: خداوند، در این زمینه می‌فرماید «ما قرآن را برای سعادت، آسان و سهل قرار دادیم و با کلمات و الفاظی که آشنا هستید، این معارف را پایین آوردیم».
قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی شاه علیزاده، در برنامه پرسمان قرآنی که از رادیو معارف پخش می‌شد، به بحث هدف از نزول قرآن پرداخت و گفت: قرآن برای هدایت و سعادت انسان نازل شده است و تمام برنامه‌ها و معارف این کتاب آسمانی، در این راستا است.

وی افزود: خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن کریم تاکید می‌کند که ما این قرآن را برای شما اختصاص دادیم تا شما را به کرامت و شرافت برسانیم و هدف ما این است که با عملیاتی کردن برنامه‌های آن به سعادت نهایی برسید.

حجت‌الاسلام شاه علیزاده ابراز داشت: خداوند در آیه 10 سوره انبیاء، می‌فرماید «ما کتابی را برای شما نازل کردیم که در آن، یاد شما و کرامت شما است، چرا تعقل نمی‌کنید در این قرآن و در آیاتی که برای شما فرستادیم؟» در حقیقت، خدا می‌فرماید که ما می‌خواهیم شما را به کرامت برسانیم، ما به شما لطف می‌کنیم، چرا شما نسبت به این لطف تعقلی ندارید؟

وی خاطرنشان کرد: در آیه دیگر، خدا به پیامبر(ص) می‌فرماید «این قرآن، ذکری است برای تو و قوم تو» این قرآنی که برای تو و قوم تو می‌فرستیم؛ یعنی پیشینیان از این معارف و قرآن بهره ای نبرده‌اند، این معارف و احکامی که در قرآن داریم، بالاترین و برترین معارف است و اختصاص به اسلام دارد.

وی ابراز داشت: معارف بلندی که قرآن دارد، هیچ کتاب آسمانی دیگری ندارد؛ یعنی بحث‌هایی که درباره توحید داریم، در کتاب‌های پیشینیان نداریم، بحث‌هایی در خصوص توحید شده است، ولی نه در این سطحی که در قرآن است، همچنین بحث‌هایی پیرامون آداب فردی، اجتماعی، مطرح شده است، امّا آنچه در قرآن آمده، کامل‌ترین بوده و در کتاب‌های گذشته نیامده است.

این کارشناس حوزوی بیان کرد: قرآن می‌گوید «فکر نکنید این کار، لغو و بیهوده بوده است؛ که دلتان خواست عمل کنید، نخواست نه، بلکه ما آن را فرستادیم و شما را هم بازخواست می‌کنیم، تا ببینیم به هدفی که قرآن داشت، عمل کردید یا نه».

وی خاطرنشان کرد: ممکن است افرادی بهانه جویی کنند که معارف قرآن بسیار بلند است و ما نمی‌فهمیم، خداوند در این زمینه می‌فرماید «ما این قرآن را برای سعادت، آسان و سهل قرار دادیم و با کلمات و الفاظی که آشنا هستید، این معارف را پایین آوردیم و در قالب واژه های مأنوسِ شما، ارائه کردیم؛ که آسان بفهمید، آیا کسی هست که این ذکر و شرافت را بپذیرد؟»

این کارشناس حوزوی علوم و تاریخ قرآن تأکید کرد: چون هدف خداوند از نزول قرآن، سعادت و کمال انسان است، طبیعتاً قدر شناسی و سپاس از این لطف الهی این است که انسان، مضامین قرآن را در زندگی خود پیاده کرده و به کار گیرد./9194/پ202/ی

ارسال نظرات