۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۱۸۱۷۷۴
در سازمان کتابخانه ملی انجام شد:

امضای تفاهم نامه آرامش خاطر معلولان و روشندلان

خبرگزاری رسا ـ رییس کتابخانه ملی از یک تفاهم نامه با مؤسسه خیریه عصای سفید خبر داد و خاطر نشان کرد: برای ایجاد آرامش خاطر افراد روشن دل تفاهم نامه‌ای برای ایجاد یک تالار و برقراری یک سری امکانات به امضا می‌رسید.
اسحق صلاحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اسحاق صلاحی، رییس کتابخانه ملی در نشست خبری رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اصحاب رسانه که صبح امروز دوشنبه 4 شهریورماه در کتابخانه ملی برگزار شد، به ارائه آمار و ارقام در حوزه کتابخانه ملی پرداخت و گفت: روزنامه‌ای تحت عنوان غلبه که به زبان ترکی و با تفکر پیشه‌وری نگارشته شده بود در حال حاظر در دسترس عموم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: رونامه دیگری تحت عنوان به سوی صبح که جایگزین روزنامه‌ای است که در زمان پهلوی دوم تعطیل شده بود و این روزنامه در آن زمان دوامی نداشته و در حال حاضر در دسترس عموم قرار گرفته است.

صلاحی با اشاره به کارکرد استان‌های همجوار تهران بیان داشت: اسنادی که از استان قزوین در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود در حال انتقال به استان قزوین است و کارکنانی که اهل قزوین و در آنجا سکونت داشتند به صورت اختیاری به آن استان انتقال یافتند.

رییس کتابخانه ملی درباره بخش اهدای کتاب به کتابخانه ملی اظهار داشت: وراث مرحوم فقیه گروسی که در شهر بیجار ساکن هستند اثار پدر مرحومه که شامل چاپ سنگی و 80 کتاب نسخه چاپی بود را به کتابخانه ملی اهداء نمودند.

صلاحی در خصوص برکات حضور روسای این سازمان در همایش ایفلا تصریح کرد: در این همایش 4 پوستر و 6 مقاله ارائه گردید و نتیجه خوبی را به همراه داشت و جایگاه ایران اسلامی را برای اشخاصی که شرکت کرده بودند روشن کرد.

رییس کتابخانه ملی با اشاره به تغییراتی که در ایفلا صورت گرفت بیان داشت: سال 2014 نشستی در فرانسه برگزار خواهد شد و در سال 2015 در آفریقا نیز نشستی برگزار می‌گردد و همچنین این نشست زمان برگزاری آن از تابستان به مهر انتقال یافت.

وی حافظه را به دو مقوله سبک حافظه ملی و سبک حافظه جهانی تقسیم نمود و ابراز کرد: موضوعاتی چون آثار خوارزمشاهی، نقش فرش ایران، سفرنامه ناصر خسرو، مثنوی معنوی و کلیات سعدی برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال کردیم که لازمه این ثبت، ثبت ملی بود و در این راستا با ارزیابی متخصصان به ثبت ملی رسید.

صلاحی در خصوص آثار حوزه دیداری و شنیداری بیان داشت: در حوزه دیداری و شنیداری 2 اثر ثبت خواهد شد که یکی از آثار تصویر مجلس خبرگان رهبری است که اشخاصی که در آن در حال مذاکره هستند گرفته شده است.

رییس کتابخانه ملی در خصوص حوزه شنیداری گفت: مجموعه صداهایی که برای ثبت نهضت نفت از رادیو پخش شده بود را جمع‌آوری کردیم و اثر دیگری تحت عنوان گنجینه فرهنگ ایران از رادیو ایران نیز به ثبت ملی خواهد رسید.

وی در بخش دیگر سخنان خود به بحث امنیت نسخه‌های خطی پرداخت و ابراز داشت: با توجه به کاهش بودجه کتابخانه ملی، طی تدابیری که از سوی مدیران اتخاذ شد، 200 میلیون تومان برای بحث ایجاد امنیت لازم برای نگه‌داری نسخه‌های چاپی در نظر گرفتیم.

صلاحی در پایان سخنان خود، از یک تفاهم نامه با مؤسسه خیریه عصای سفید خبر داد و خاطر نشان کرد: برای ایجاد آرامش خاطر افراد روشن‌دل تفاهم نامه‌ای برای ایجاد یک تالار و برقراری یک سری امکانات به امضا خواهد رسید.

لازم به ذکر است که در پایان این نشست خبری تفاهم نامه‌ای تحت عنوان ایجاد آرامش خاطر برای معلولان و روشن‌دلان جامعه، بین مدیران مؤسسه خیریه عصای سفید و رییس کتابخانه ملی به امضا رسید./9599/پ202/ص

 

ارسال نظرات